۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰

همایش کتاب و نشر؛ بایدها و نبایدها-۴؛

توجه کنیم که رشته‌های مرتبط با مطالعه و کتابداری متحول شده‌اند

توجه کنیم که رشته‌های مرتبط با مطالعه و کتابداری متحول شده‌اند

یک استاد دانشگاه معتقد است رشته‌ها و آموزه‌های مطالعه و کتابداری به طول کامل متحول شده‌اند و مجریان همایشی مانند همایش کتاب و نشر باید به این مساله توجه داشته باشند تا به بیان مسائل تکراری رو نیاورند.

فرشته سپهر عضو هیئت علمی و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد تهران شمال، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت برپایی همایش کتاب و نشر در آبان ماه سال جاری گفت: اگر در این همایش، محور صحبت ها و مقالات، مطالب جدید و نوی حوزه مطالعه و کتابداری باشد، همایشی مفید و کارآمد برگزار خواهد شد. اگر پایه و اساس مطالب ارائه مقالاتی باشد که روی فناوری نوین شکل گرفته اند، نتایج خوبی از برگزاری همایش حاصل خواهد شد.

وی افزود: آن چه که تا به حال در همایش‌ها و برنامه‌های مختلف دیده‌ام، حرف‌های ۲۰ و ۳۰ سال گذشته است که فقط تکرار می‌شوند. باید همان طور که در حوزه دیگر، نگاه‌های نو به وجود آمده، در زمینه کتاب و کتابخوانی هم نگاه جدید داشته باشیم. من پیش از این هم به این موضوع اشاره کرده ام که خوب است نگاه نو داشته باشیم؛ چه در مطالعه چه در چاپ و نشر کتاب.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مهم این است که سازمان و نهادی که همایش را برگزار می کند، پیگیر مقالات همایش باشد. بالاخره مقالات ارائه شده، برخاسته از یک دانش و خواستگاه نظری هستند. مسئولین هستند که باید اجرا و جاری شدن این دانش را پیگیری کنند و از علم و دانش کسی که مقاله را نوشته، استفاده کنند. چون معمولا نقطه نظرات و حرف اصلی مقالات، مورد استفاده مسئولان قرار نگرفته و همان روال پیشین ادامه پیدا می کند.

سپهر گفت: نویسندگان مقالات هم باید از افرادی باشند که در حوزه مورد نظر، صاحب نظر باشند. علاوه بر مطالبی که درباره نویسندگان مقالات و مجریان آن ها گفتم، به نظرم باید در همایش، مقالاتی را بپذیرند که روی حرف‌های جدید و مواضع تازه، کار کرده باشند. چون رشته‌های مرتبط با نشر و مطالعه و کتابداری واقعا متحول شده‌اند. حتی کاربران و مطالعه کنندگان هم دیگر مطالب و کتاب‌های جدید می‌خوانند و شرایط به هیچ عنوان شبیه گذشته نیست.

کد خبر 2895035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha