۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۳۲

بازتاب گزارش مهر؛

اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می‌شود

اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می‌شود

یزد - با درج گزارش مهر از اثری تاریخی که نام آن هرگز دیده نشده بود، اکنون این اثر در آستانه مرمت اضطراری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی پیش گزارشی با عنوان «مقبره اعلا؛ اثری که هرگز دیده نشد/ وقتی ثبت ملی دردی دوا نمی کند» در خبرگزاری مهر از شهرستان ابرکوه از استان یزد منتشر شد.

این گزارش به مقبره اعلا، اثری به جا مانده از قرن هفتم هجری در ابرکوه پرداخت که برای نخستین بار نامش در رسانه ها مطرح می شد و حتی جستجو در مرورگرها نیز هیچ نامی از آن را نشان نمی داد.

انتشار این گزارش به همراه داستان زیبای مربوط به آن که این داستان هم برای اولین بار خبری شد، بازتاب های گسترده ای در رسانه های کشور و خارج از کشور و همچنین در بین علاقمندان آثار تاریخی به دنبال داشت.

مقبره اعلي

در بخشی از این گزارش که با عکس همراه بود آمده است: «این بنا که قدمت آن مربوط به قرن هفتم هجری قمری است به شماره ۲۲۱۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما در حال حاضر به مخروبه ای تبدیل شده که مورد هجوم غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.»

به فاصله چند روز از انتشار این گزارش، مطلع شدیم که میراث فرهنگی کشور برای ساماندهی این اثر درخواست گزارش کرده است و مسئولان میراث فرهنگی شهرستان و استان  نیز با ارسال گزارش هایی در این زمینه، تلاش خود را برای تخصیص اعتبار به این اثر تاریخی به کار گرفته اند.

اکنون بعد از گذشت مدتی، خبرنگار مهر به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه رفته تا از اقدامات انجام شده در مورد این اثر تاریخی بعد از درج گزارش خبرگزاری مهر مطلع شود.

عباس قدیریان به خبرنگار مهر گفت: ابرکوه دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی است که ۱۱۹ اثر آن در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

مقبره اعلي

وی افزود: طبیعی است که با این تعداد آثار باید برای مرمت و ساماندهی آنها بر اساس اعتبارات موجود، اولویت هایی شامل مرمت های اضطراری، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در نظر گرفت.

قدیریان در مورد اقداماتی که بعد از رسانه ای شدن «مقبره اعلاء» در خبرگزاری مهر صورت گرفت، ضمن قدردانی از توجه رسانه ها به این اثر تاریخی همچنین پیگیری علاقمندان آثار تاریخی در مورد این اثر گفت: بعد از این گزارش، پیگیری های بسیاری انجام شد و گزارش های بسیاری برای رفع مشکلات این اثر تاریخی نوشته شد.

وی افزود: با تلاش های انجام شده و با توجه به اینکه برای مرمت آثار تاریخی نیاز به طرح است، در گام اول بودجه ای برای مرمت اضطراری این بنا اختصاص یافت تا طرح مرمت آن تهیه شود.

قدیریان ادامه داد: با توجه به اعتباری که برای مرمت اضطراری این بنا اختصاص یافت، کار مرمت این اثر تاریخی به زودی آغاز می شود.

کد خبر 2900519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha