۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۲۵

سرپرست شهرداری کرمان:

مدرسه حیاتی کرمان به موزه فرهنگ و تاریخ تبدیل می شود

مدرسه حیاتی کرمان به موزه فرهنگ و تاریخ تبدیل می شود

کرمان - تبدیل مدرسه حیاتی به موزه فرهنگ و تاریخ، جمع آوری ۱۳۵ متکدی از سطح شهر و آغاز عملیات احداث اکوپارک موضوعی دو منظوره در کرمان از جمله اخبار شهرداری کرمان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سرپرست شهرداری کرمان در حاشیه بازدید از بازار بزرگ به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از معاونان و کارشناسان این اداره کل، با بیان اینکه مدرسه حیاتی کرمان در مراحل پایانی مرمت و بازسازی قرار دارد، گفت: این مدرسه توسط شهرداری مرمت شده و پس از پایان عملیات مرمت به عنوان موزه فرهنگ و تاریخ مورد بهره برداری قرار می گیرد.

علی بابایی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ میلیارد ریال صرف بازسازی مدرسه حیاتی شده است، افزود: کارشناسان میراث فرهنگی بر کلیه مراحل بازسازی نظارت داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری  کرمان منتظر ارائه طرح مرمت بازار بزرگ از سوی اداره کل میراث فرهنگی است، تصریح کرد: در صورت ارائه این طرح، شهرداری آمادگی دارد با همکاری میراث فرهنگی کار بدنه سازی و ساماندهی سایر قسمت ها را ادامه دهد.

سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر کف سازی معابر منتهی به بازار توسط شهرداری کرمان در حال انجام است، بیان کرد: انتظار می رود در آینده ای نزدیک این پروژه به اتمام رسد.

بابایی از آغاز ساماندهی بدنه بازار و حذف عناصر بصری مزاحم خبر داد و گفت: شهرداری کرمان آمادگی دارد با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و بهسازی تمامی قسمت های بازار اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان، به زودی طرح مرمت و بازسازی بازار اختیاری و سرای سردار به شهرداری کرمان ارائه خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته، به زودی طرح ساماندهی و جمع آوری بالکن ها و آفتابگیرهای غیراصولی بازار بزرگ به شهرداری ارائه می شود تا بر اساس طرح های مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی، آفتابگیرها و چادرهای منطبق با فضای بازار نصب شود.

مدیر واحد اجرائیات شهرداری کرمان از جمع آوری ۹۴۰ متکدی از سطح شهر کرمان طی سه ماه گذشته  خبر داد.

محمدرضا نارویی اظهار داشت: نیروهای این واحد به صورت شبانه روز در حال گشت زنی در سطح شهر بوده و در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیر مجاز در بحث ساخت و ساز، سد معبر و تبلیغات غیر مجاز و جمع آوری متکدیان و دست فروشان با آنها برخورد می کنند.

نارویی ادامه داد: در این راستا در طول سه ماه گذشته  بیش از ۱۳۵ متکدی از سطح شهر جمع آوری شدند که بیشتر آنها از خیابان های اصلی و چهارراه ها جمع آوری شدند.

وی بیان داشت: بخش اعظم متکدیان را ایرانی ها و کودکان تشکیل می دهند.

این مسئول گفت: متکدیان پس از جمع آوری به اردوگاه انتقال داده می شود و بر اساس موقعیت به ارگان های مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی ارجاع داده می شوند.

وی در پایان اظهارداشت: همچنین در مدت یاد شده سه حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهر شناسایی و نسبت به پرکردن آنها اقدام شد.

آغاز عملیات احداث  اکوپارک موضوعی دو منظوره

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان از آغاز  اولین اکو پارک موضوعی دو منظوره آموزشی و تفریحی برای استان کرمان در شهر کرمان خبر داد.

علی بابایی اظهار داشت: اکوپارک مکانی است که در آن فعالیت های تفرجی همگام با شناسایی و چگونگی برخورد با مسائل زیست محیطی از جنبه های گوناگون و آموزش همگانی صورت می گیرد.

وی مساحت این پارک را حدود دو هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: این پارک در ادامه پارک بزرگ شهر (پارک انقلاب) ساخته می شود.

وی گفت: انگیزه اصلی ایجاد اکو پارک کودک به عنوان پارک تفریحی و تحقیقاتی با هدف ارتقای آگاهی های زیست محیطی در کودکان است که هدف از ایجاد این نوع پارک ها علاوه بر توسعه فضای سبز شهری، مکانی برای گردش و گذراندن اوقات فراغت به عنوان محیطی علمی، آموزشی برای کودکان زیر پانزده سال است که این امکان به حل مسائل و مشکلات زیست محیطی با روش عینی، عملی و ملموس می پردازد.

بابایی با اشاره به اینکه سیستم این پارک کاملا مکانیزه و برای روشنایی آن از انرژی خورشیدی و سلول های نوری استفاده خواهد شد، تصریح کرد: کلیه فضاهای تفریحی و بازی آن از وسایل و تجهیزات ایمن  برای جلوگیری از هرگونه حادثه برای کودکان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: این پارک از امکانات و بخش های مختلفی از جمله پیست دوچرخه و ماشین برقی، محوطه آب بازی، آبنمای طرح گربه، سرویس بهداشتی، محوطه آشنایی با حیوانات، غرفه ها و آبنماها و آلاچیق کودکان تشکیل خواهد شد.

بابایی اظهار داشت: مبلمان در نظر گرفته برای این پارک به صورت جدید و متنوع و به حالت فکری پیش بینی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان از طراحی و نقاشی دیوارها و فضاهای مختلف پارک با طرح های کودکانه و متناسب با فضا خبر داد و افزود: فضاها به گونه ای در این پارک طراحی می شود که کودکان با رنگ های مختلف، حیوانات و بازی های فکری آشنا می شوند.

وی اظهار داشت: کار اجرای این پارک از اواخر خرداد ماه سال جاری آغاز می شود.

بابایی تاکید کرد: شهرداری آمادگی کامل برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای این پارک را دارد.

افتتاح نمایشگاه عکس جشنواره‌ شهر فرهنگ

نمایشگاه عکس نخستین جشنواره‌ استانی شهر فرهنگ کرمان افتتاح و نشست صمیمی داوران و شرکت‌کنندگان در بخش عکس جشنواره برگزار شد.

نمایشگاه آثار عکس‌های برگزیده‌ی ارسالی به نخستین جشنواره‌ استانی شهر فرهنگ کرمان امروز افتتاح شد و تا پانزدهم شهریورماه در نگارخانه‌ شهید آتشی واقع در مجموعه‌ فرهنگی تفریحی شهید مطهری کرمان آماده‌ بازدید علاقه‌مندان است.

دبیر تخصصی بخش فیلم و عکس جشنواره‌ شهر فرهنگ در حاشیه‌ برگزاری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه تعداد ۵۳ اثر از مجموع ۹۸۵ اثر ارسالی به جشنواره در بخش‌های عکس حرفه‌ای و موبایلی به نمایش گذاشته شده است.

مجتبی صفرعلی‌زاده افزود: ۴۹۰ اثر در بخش عکس حرفه‌ای و ۴۹۵ اثر در بخش عکس موبایلی به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال شده که ۳۳ عکس از بخش عکس حرفه‌ای و ۲۰ اثر از بخش عکس موبایلی در این نمایشگاه نمایش داده شده است.

وی تصریح کرد: آثار حرفه‌ای در قطع ۵۰ در ۶۰ و عکس‌ها موبایلی در قطع ۴۰ در ۳۰ به نمایش درآمده که کوچک‌تر بودن عکس‌های موبایلی به‌دلیل پایین‌تر بودن کیفیت عکس‌های موبایلی نسبت به عکس‌های حرفه‌ای است.

دبیر تخصصی بخش فیلم و عکس جشنواره‌ی شهر فرهنگ، نکته‌ جالب و مهم این جشنواره را حضور عکاس‌های تازه‌وارد و جوان بیان کرد و افزود: این هنرمندان با وجود تازه‌کار بودن، آثار بسیار قوی و ارزش‌مندی را در هر دو بخش حرفه‌ای و موبایلی ارسال کرده‌اند که امیدوارکننده است.

صفرعلی‌زاده ادامه داد: حضور این عکاسان جوان، نویدبخش ظهور عکاسان هنرمند و تازه‌نفس در عرصه‌ عکاسی استان کرمان است.

وی ضمن تشکر از معاونت فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان به‌خاطر برگزاری این جشنواره گفت: اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با وجود مسئولیت‌ها و برنامه‌های متعدد و سنگینی که دارد، اقدام به برگزاری این جشنواره در سطح استانی کرده است، بسیار ارزش‌مند است و جای تقدیر دارد.

دبیر تخصصی بخش فیلم و عکس جشنواره شهر فرهنگ افزود: ما شاهد تلاش شبانه‌روزی از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی و فرهنگ سرای کوثر شهرداری کرمان و به‌ویژه حمایت‌های بی‌دریغ معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان بودیم.

صفرعلی‌زاده گنجاندن بخش عکس موبایلی را در این جشنواره بسیار مهم و باارزش توصیف کرد و افزود: بخش عکس موبایلی، موجب حضور بیش‌تر مردم شد و آن‌ها را وارد مقوله‌ هنر و مسایل شهروندی کرد.

وی ادامه داد: اگر برای دوره‌های بعدی این جشنواره تعامل سایر ارگان‌های مرتبط با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری برقرار شود، موجب برگزاری منسجم‌تر و استقبال گسترده‌تر خواهد شد.

نشست صمیمی داوران و شرکت‌کنندگان در بخش عکس جشنواره

در نخستین روز برپایی نمایشگاه آثار عکس جشنواره‌ی شهر فرهنگ، نشست صمیمی داوران بخش عکس و شرکت‌کنندگان در این جشنواره برگزار شد.

رکن‌الدین حجازی یکی از داوران عکس جشنواره گفت: امروز عکاسان حرفه‌ای و مطرح دنیا، عکس‌های حرفه‌ای خود را با تلفن همراه می‌گیرند و علاقه‌مندان به عکاسی نباید تصور کنند صرفا با دوربین‌های حرفه‌ای می‌شود عکاسی کرد و به‌دلیل گران بودن هزینه‌ دوربین‌های عکاسی، از علاقه‌ خود صرف ‌نظر کنند.

حمید صادقی، یکی دیگر از داوران بخش عکس جشنواره‌ی شهر فرهنگ نیز سوژه‌های عکس‌های ارسالی به جشنواره را خوب توصیف کرد و افزود: شرکت‌کنندگان باید در ترکیب‌بندی و کادربندی عکس‌های خود دقت بیش‌تری داشته باشند.

وی افزود: بهبود آثار عکس این افراد نیز با تمرین و عکاسی بیش‌تر ارتقا پیدا خواهد کرد.

این عکاس باسابقه‌ کرمانی تصریح کرد: پشت هر عکسی تفکر و هدفی نهفته است و خوب و بد بودن، معیار مناسبی برای ارزیابی آثار عکاسی نیست.

برنامه‌ روزهای پایانی جشنواره‌ شهر فرهنگ

علاقه‌مندان می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعداظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این نمایشگاه دیدن کنند.

لازم به ذکر است؛ آیین اختتامیه‌ بخش فیلم کوتاه، پویانمایی و عکس جشنواره‌ شهر فرهنگ روز پنجشنبه دوازدهم شهریورماه ساعت ۱۷ در تالار خانه شهر واقع در میدان شورا برگزار می‌شود.

اکران فیلم‌ها و پویانمایی‌های منتخب نیز از دهم تا دوازدهم شهریورماه طبق برنامه‌ زمان‌بندی که در وبلاگ جشنواره به آدرس shahrefarhang۹۳@persianblog.ir قرار دارد، انجام خواهد شد.

کد خبر 2901255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha