۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۳

دومین همایش نجات میناب برگزار می شود

دومین همایش نجات میناب برگزار می شود

میناب - مدیر موسسه نگاهبانان جلگه میناب از برگزاری دومین همایش نجات میناب با حضور مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در میناب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی مویدی ظهر چهارشنبه طی نشستی با خبرنگاران با بیان این که حفظ محیط زیست از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار است، افزود:جنگل ها و درختان به عنوان منبع اصلی انرژی و آب و خاک نیز بستر حیات و زندگی انسان ها هستند که باید برای حفظ و صیانت از آنها تلاش کرد.

وی افزود: متاسفانه روآوری به برداشت از آب های زیر زمینی برای تامین آب مورد نیاز در بخش های مختلف، معضل بزرگی است که هم اکنون کشور با آن مواجه است.

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان این که پیشروی فروچاله ها بخش اعظمی از محیط طبیعی میناب را نا امن کرده است، گفت:فرونشست زمین زندگی مردم بیش از ۳۰ روستا در میناب را با چالش اساسی روبرو کرده است.

وی کاهش میزان ایستابی میناب را بی سابقه دانست و افزود:دشت‌ میناب در مرحله نابودی کامل قرار گرفته است.

مویدی با ذکر این مطلب که بحران آب، محیط زیست میناب را به صورت جدی به خطر انداخته است، اظهار داشت:شعار‌ها در زمینه رفع مشکل آب بندرعباس و دیگر شهرستان های هرمزگان باید عملیاتی شود. برخورد با مسئله بحران آب نیازمند همت واقعی است.

وی با ابراز نگرانی از برداشت های بی رویه از منابع آب، اظهار داشت:متاسفانه تخریب محیط زیست در میناب طی سال‌های اخیر سرعت بالایی گرفته است.

مویدی کاهش برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی را یکی از راه‌های مقابله با بی‌آبی نام برد و گفت: انتقال آب به خارج از محدوده یکی از مهمترین مشکلات آب در میناب است که باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

مدیر موسسه نگاهبانان جلگه میناب در ادامه با ذکر این نکته که میناب طی سال های مختلف مقام نخست تولید برخی محصولات باغی و کشاورزی از جمله خرما و انبه را به خود اختصاص داده، اظهار داشت:باغداری و کشاورزی یکی از مهمترین شغل‌ها در میناب است که با مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین آب مورد نیاز، کشاورزان با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و باغات میناب نیز در مسیر نابودی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به در خطر قرار گرفتن سفره‌های آب زیر زمینی در میناب، وضعیت آب در این شهرستان را نامطلوب دانست و گفت:وضعیت بحرانی آب در شهرستان نگرانی‌های بسیار زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

مویدی با ذکر این مطلب که همه تقصیرها را نمی توان متوجه خشکسالی و پیامدهای آن دانست، افزود:منابع آب در هرمزگان نیازمند مدیریت صحیح و کارآمد است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری «دومین همایش نجات میناب» خبر داد و گفت: این همایش با هدف بررسی راهکارهای پیشروی بحران آب و تلاش برای نجات دشت و طبیعت میناب برگزار می شود.

وی گفت:دومین همایش نجات میناب «میناب نیناب» ۱۲ شهریورماه با حضور مدیرکل دفترآموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در سالن همایش های تالار صدف میناب برگزار می شود.

وی اظهار داشت:بررسی پیامدهای ناشی از بحران آب، شیوه های جلوگیری از نابودی سفره های آب زیر زمینی و پیشروی فروچاله ها و حفظ زیست بوم منطقه از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.

مویدی گفت:دومین همایش نجات میناب به همت موسسه نگاهبانان جلگه میناب و با همکاری باغداران، کشاورزان و طیف های مختلف مردم میناب برگزار می شود.

کد خبر 2901980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha