۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۲۰:۱۲

خبرنگاران همدانی به جمع همیاران طبیعت پیوستند

خبرنگاران همدانی به جمع همیاران طبیعت پیوستند

همدان- خبرنگاران همدانی كه به ديدار از طرح های جنگ كاری جنوب استان همدان رفته بودند به جمع همياران طبيعت بپوستند.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران همدانی که عصر چهارشنبه در تور گردشگری اداره کل منابع طبیعی استان در شهرستان نهاوند حضور یافته بودند پس از بازدید از طرح جنگل‌کاری در سراب فارسبان و جنگل‌های طبیعی منطقه سراب گیان، پای نشست خبری مدیرکل این مجموعه نشستند تا وی از دغدغه‌هایش در این حوزه بگوید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت منابع طبیعی در کشور مطلوب نیست، بیان داشت: درحال حاضر بیش از توان منابع سرزمینی خود در حال برداشت از آنها هستیم که این امر با کاهش آب‌های زیرزمینی و کاهش پوشش گیاهی، مراتع را در استان و کشور به‌سوی نابودی می‌کشاند.

محمدرضا همتی با بیان اینکه با کاهش پوشش گیاهی و جنگلی با کاهش منابع آب نیز مواجه می‌شویم، ادامه داد: فشار استفاده از مراتع در کشور بالاست و اکنون مراتع درجه سه روند بیابانی شدن  را در استان طی می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه اکنون جهان با سه چالش تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آب شیرین و بیابان‌زایی مواجه است، اظهار داشت: درحالی‌که ۲۰ سال قبل در استان شش هزار هکتار بیابان داشتیم اکنون در این استان ۶۵ هزار هکتار بیابان وجود دارد که حتی گفتن این موضوع برای مردم ایران که باوری از همدان به‌عنوان منطقه‌ای کوهستانی دارند، قابل‌درک نیست.

همتی افزود: بیابانی شدن همدان یک خطر بزرگ است چراکه وسعت اراضی ملی ۹۰۵ هزار هکتار است که از این میزان تنها ۴۲ هزار هکتار را جنگل و مرتع شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هفت هزار هکتار از اراضی استان همدان در چند سال اخیر جنگل‌کاری شده است، اظهار داشت: سند مالکیت برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان نیز در حال  صدور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی نیز در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: ۴۰۰ گونه نیز که کاربری گیاهی، غذایی و صنعتی دارند در استان همدان وجود دارند و سالانه یک هزار مورد پرونده در خصوص تعدی به اراضی ملی به محاکم قضایی ارسال می‌شود.

همتی گفت: از سال ۸۵ تاکنون هفت هزار هکتار از اراضی ملی که به تصرف زمین خوران درآمده بود به مالکیت انفال دولتی بازگشت.

وی در خصوص ادامه اجرای طرح طوبی نیز بیان داشت: اجرای این طرح در برخی نقاط کشور از جمله تهران و شمال ایران با سو استفاده‌هایی روبرو شد و چون اکنون حفر چاه نیز ممنوع است زمینی برای این کار در اختیار افراد قرار داده نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: با شروع فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع هستیم که برای جلب همیاری مردم در مقابله با آتش دهیاری‌ها و پایگاهای مقاومت بسیج به وسایل ابتدایی اطفاء حریق مجهز شده و آمار آتش‌سوزی‌ها به‌مراتب از گذشته کمتر شده است.

وی گفت: درحالی‌که تا سال گذشته با ۷۵ مورد آتش‌سوزی که ۲۷۵ هکتار را از بین برد روبرو بودیم امسال ۸۹ فقره آتش‌سوزی روی‌داده که ۳۱۰ هکتار را از بین برده است.

همتی با بیان اینکه در عملیات اطفاء حریق چهار تن از همکاران این نهاد مجروح شده‌اند، گفت: متأسفانه علت ۹۹ درصد از آتش‌سوزی‌ها در استان انسانی است و در شهرهای نهاوند، همدان، بهار و اسدآباد پنج نفر در این خصوص دستگیرشده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه حداقل ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای منابع طبیعی نیاز است که تنها یک‌پنجم آن تأمین می‌شود، گفت: اکنون شش هزار و ۲۰۰ نفر  همیار  طبیعت در استان فعالند که به آنان آموزش‌های لازم نیز داده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه ۴۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی توسط مردم تصرف‌شده است، در خصوص زمین‌خواران در استان نیز بیان داشت: بدهکار هیچ فردی نیستم و وقتی انگیزه اقتصادی برای تبدیل اراضی طبیعی به مسکونی ایجاد می‌شود، باید انتظار از بین رفتن آن‌ها را نیز داشت.

همتی در خصوص حل و فصل مشکلات با سازمان اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز بیان داشت: از دو سال قبل با توافق انجام‌شده از ۳۰ هزار هکتار اراضی مورد اختلاف، تنها پنج هزار هکتار آن به اوقاف تعلق گرفت.

در پایان این نشست نیز خبرنگاران حاضر نیز به جمع همیاران طبیعت منابع طبیعی استان پیوستند.

کد خبر 2902532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha