۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱

مهر گزارش می‌دهد؛

احداث شهرک سینمایی فارس منتفی شد/ مکتب سینمایی شیراز معرفی شود

احداث شهرک سینمایی فارس منتفی شد/ مکتب سینمایی شیراز معرفی شود

شیراز- طرح ایجاد شهرک سینمایی فارس که سال‌ها پیش مطرح‌شده بود اکنون منتفی اعلام شده است، طرحی که می‌توانست مکتب سینمایی فارس را به همگان معرفی کند.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: روزهای پایانی تیرماه ۱۳۹۰موضوع احداث شهرک سینمایی فارس در نشست بنیاد نخبگان فارس برای نخستین بار از سوی یکی از چهره‌های آموزشی سینما در شیراز مطرح شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت، اما در حد و اندازه‌های یک طرح در خاطره‌ها ماند و درحالی‌که چهار سال از آن نشست می‌گذرد هنوز اراده‌ای بر اجرایی شدن این پروژه دیده نمی‌شود.

شیراز شایسته داشتن شهرک سینمایی/معرفی مکتب سینمایی فارس

در نشستی که در سال ۹۰ با حضور مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رئیس وقت بنیاد نخبگان فارس، اعضای کارگروه فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی این بنیاد و جمعی از نمایندگان سازمان‌های فرهنگی استان در بنیاد نخبگان فارس برگزار شد،علی خلفی نژاد رئیس وقت بنیاد نخبگان فارس با تأکید بر نقش فرهنگی و هنری شیراز در کشور، این شهر را شایسته داشتن شهرک سینمایی برای ارتقای هنر و هنرمندان دانست.

این در حالی است که همواره بر اقتصاد هنر و ضرورت درآمدزایی فعالیت‌های هنری برای استان تأکید شده ازاین‌روست که چنانچه هنرمندان بتوانند «مکتب سینمایی فارس» را به‌گونه‌ای ویژه به همگان معرفی کنند، اتفاقی مهم در عرصه فرهنگ ایران خواهد بود و شاید پرداختن به هنر اسلامی، ما را از هر نوع هنر بیگانه بی‌نیاز کند.

شهرک سینمایی غزالی

درحالی‌که بنا بر پیشنهاد یکی از مدیران ارشد فرهنگی مقرر شد شکل نهایی و توجیهی این طرح، برای بررسی و تصویب به شورای برنامه‌ریزی استان، معرفی شود که از سوی دیگر اعلام شد ازنظر کارشناسی ساخت این شهرک سینمایی نیاز فعلی رونق سینما در شیراز نیست.

رئیس اداره سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفتگو با خبرنگار مهر طرح راه‌اندازی این شهرک سینمایی را باتوجه به کمرنگ بودن فعالیت‌های سینمای حرفه‌ای در فارس و وجود شهرک‌های سینمایی که کم‌وبیش نیاز سینمای ایران را پاسخگو هستند را نیازمند حمایت همه‌جانبه دانست.

بهروز مرامی با اشاره به اینکه طرح ایجاد این شهرک از سوی یکی از مدیران آموزشگاه‌های سینمایی مطرح شد، افزود: ازنظر کارشناسی ساخت این شهرک سینمایی نیاز فعلی رونق سینما در شیراز نیست.

وی یادآور شد: تولیدات سینمایی کشور ازرقمی بیش از ۸۰ فیلم در سال افزون نمی‌شود. ازاین‌رو برای ساخت آثار تاریخی هم که ممکن است سالانه کمتر از دو فیلم سینمایی باشد، توجیه‌کننده ساخت شهرک سینمایی در شهر تاریخی شیراز نیست.

جای یک شهرک سینمایی در شیراز خالی است

از سوی دیگر یک بازیگر سینما و تلویزیون در شیراز به مهر عنوان کرد: شیراز به‌عنوان شهری فرهنگی و بااستعدادهای فراوان به یک شهرک سینمایی بزرگ نیاز دارد.

احمد نجفی اظهار داشت: جوانان بااستعداد شهر فرهنگی شیراز می‌توانند باوجود شهرک سینمایی علائق و دغدغه‌های خود را بروز داده و شکوفا کنند.

شیراز تمام ظرفیت‌ها را برای ساخت شهرک سینمایی دارد که می‌تواند استعداد را شکوفا کند و امیدواریم با حذف کاغذبازی‌ها، مسئولان مربوطه در این راستا گام بردارند و پایتخت فرهنگی کشورمان را در این زمینه بی‌نیاز کنند وی افزود: شیراز تمام ظرفیت‌ها را برای ساخت شهرک سینمایی دارد که می‌تواند استعداد را شکوفا کند و امیدواریم با حذف کاغذبازی‌ها، مسئولان مربوطه در این راستا گام بردارند و پایتخت فرهنگی کشورمان را در این زمینه بی‌نیاز کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون بابیان اینکه تمام استان‌های کشور نیز می‌توانند از این شهرک سینمایی استفاده کنند، اضافه کرد: طبق مصوبه جدید مقررشده در استان‌ها برخی از زمین‌هایی که در اختیار ادارات کل راه و شهرسازی است را تغییر کاربری داد و برای امور سینما از آن‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: اگر استاندار فارس بتواند در این استان بروکراسی اداری را کم کند می‌توان میلیاردها دلار سرمایه خارجی و داخلی جذب کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: امیدواریم استانداران بتوانند برای پیشرفت و اعتلای استان خود به شهرها و کشورهای مختلف سفرکرده، قرارداد ببندند و محصولات خود را به دیگر کشورها معرفی کنند.

شهرک‌های سینمایی فعلی پاسخگوی سیاست‌های فرهنگی کشور نیست

بااینکه هرازگاهی شنیده می‌شود شهرک‌های سینمایی کنونی به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیاز جامعه سینمایی و سیاست‌های فرهنگی کشور نیست و باید برای توسعه آن‌ها اقدام کرد، فضا و فنّاوری که امروز در ساخت فیلم‌ها ساخته می‌شود به‌هیچ‌عنوان با امکانات موجود سینمایی کشور تناسب نداشته و باید هر چه سریع‌تر برای ورود به فضای رقابتی برای ایجاد این شهرک‌ها حرکت کرد.

این در حالی است که با توجه به تنوع فرهنگی، اقلیمی و تمدنی کشور در ساخت شهرک سینمایی باید به موضوع تنوع فرهنگ و اقلیم توجه کرد، بنابراین اگر قرار باشد چنین شهرک‌هایی ساخته شود باید در یک وسعت قابل‌توجه و با امکانات کامل تجهیز شود.

از سویی همواره عنوان می‌شود، طرح جدید صداوسیما به این سازمان مجوز می‌دهد تا برای ساخت شهرک‌هایی با توجه به نیازهای موجود اقدام کند ازاین‌رو بهتر است صداوسیما مبدع ساخت یک شهرک سینمایی ویژه و بزرگ با مشخصات فرهنگی، اقلیمی و تمدنی فراگیر شود زیرا شهرک سینمایی کنونی به لحاظ امکانات اجازه ساخت فیلم‌ها و سریال فاخر را به متصدیان سینما و تلویزیون نمی‌دهد بنابراین ساخت شهرک‌های جدید، تولید سینمای ملی و مذهبی ما را گسترش داده و امکان ساخت فیلم‌های فاخر را به وجود می‌آورد.

موضوع شهرک سینمایی دفاع مقدس منتفی است/ به دهکده رسانه‌ای در شیراز بیندیشید

در آستانه فرارسیدن هفته دفاع مقدس، اما رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که پروژه بزرگ باغ‌موزه دفاع مقدس را در دست‌ساخت دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع شهرک سینمایی دفاع مقدس منتفی است. اما شهرک تفریحی عملیات والفجر در شیراز توسط سپاه طرحی است که دنبال می‌شود.

سردار خداداد ابراهیمی بابیان اینکه قرار است در شهرک گلستان منطقه‌ای مانوری برای انجام عملیات نمادین سپاه همزمان انجام گیرد.

وی بیان کرد: در قالب این منطقه عملیاتی نمادین که به‌صورت تفریحی طراحی می‌شود، پارکی کوهستانی قرار می‌گیرد که بخشی از آن به طراحی منطقه عملیاتی والفجر ۱۰ در آن بازسازی و اختصاص می‌یابد.

شهرک سینمایی

در این رهگذر اما عضو اصلی کمیته راهبردی شهر رسانه‌ای ایران چندی پیش در گفتگو با مهر از فراهم بودن تمامی طرح‌ها و نیروهای موردنیاز ساخت دهکده رسانه‌ای در شیراز خبر داده بود.

سید اشرف طباطبایی که افزون بر ۴۰ سال کار در عرصه‌ی تئاتر، مستندسازی و برنامه‌سازی تلویزیونی دارای تجربۀ اجرایی در طراحی،مدیریت اجرایی برای راه‌اندازی و ادارۀ مراکز فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای و کانال‌های رادیویی و تلویزیونی است، بیش از چهار سال پیش آمادگی خود را برای راه‌اندازی دهکده‌ی رسانه‌ای شیراز اعلام کرده بود.

تجربه راه‌اندازی دهکده رسانه‌ای شیراز به شیوه «مدیاسیتین»دبی

وی که عضو اصلی کمیته راهبردی شهر رسانه‌ای ایران و طراح و پیشنهاددهنده این پروژه است در این گفتگو آمادگی خود را اعلام کرد و گفت: با همکاری مراکز علمی مانند دانشکده صداوسیما مقدمات راه‌اندازی دهکده رسانه‌ای شیراز را به شیوه آنچه خودم به‌عنوان عضوی از «مدیاسیتی» دبی تجربه کردم، فراهم می‌کنم. زیرا ابزار و لوازم این کار به‌خوبی در استان فارس به لحاظ تنوع زیستی، طبیعت چهارفصل، لوکیشن و نیروی کارکشته وجود دارد که می‌تواند در کنار تمامی محصولات استراتژیک جهانی با بهره بردن از کمترین سرمایه‌گذاری‌های موجود به بهره‌برداری برسد.

بنیان‌گذار شبکه بازار صداوسیما ادامه داد: می‌توان این دهکده رسانه‌ای را افزون بر شهرک سینمایی دید که تنها با نگاهی متفاوت، جدی و واقع‌بینانه راه کشف نیروهای انسانی مستعد را هموار می‌سازد. فقط با قرار دادن چند نیروی متخصص در فضایی همراه با آرامش در یک مکان مناسب و درخور است که می‌توان به‌خودی‌خود تولید فکر، اندیشه و کار کرد.

گزارش: محمدحسین نیکوپور

کد خبر 2906509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha