۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۵۲

همایش آشنایی با یوزپلنگ آسیایی در شاهرود برگزار شد

همایش آشنایی با یوزپلنگ آسیایی در شاهرود برگزار شد

شاهرود- همایش آشنایی با یوز پلنگ آسیایی به مناسبت گرامی داشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی، با حضور فعالان و دوست داران محیط زیست و تنی چند از مسئولان در شاهرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش آشنایی با یوز پلنگ آسیایی که شامگاه یکشنبه به همت جمعیت دیدبان طبیعت شاهرود در سالن هلال احمر این شهر برگزار شد، ضمن آشنایی علاقه مندان با این حیوان در خطر انقراض، در خصوص چگونگی حفظ و نگهداری آن، عوامل کاهش جمعیت، خطرات و دشمنان و ویژگی های منحصر به فرد این سریع ترین دونده روی کره زمین بحث و تبادل نظر شد.

همایش آشنایی با یوزپلنگ آسیایی در شاهرود

توجه به محیط زیست یکی از ویژگی های دولت تدبیر و امید

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در خلال برگزاری این همایش، ضمن تأکید بر ضرورت حفاظت از طبیعت به عنوان یک وظیفه انسانی، گفت: نگاه دولت تدبیر و امید زیست محیطی است و این مهم یکی از ویژگی های آن به حساب می آید.

  احمد خرم با بیان این که برگزاری چنین برنامه هایی بسیار ارزشمند بوده و تأثیر زیادی در آشنایی و حفظ این گونه نادر خواهد داشت، خاطر نشان کرد: هرکدام از ما مسئولان نیز که در گوشه ای از این شهر مشغول خدمتیم نیازمند آشنایی با این حیوان در خطر انقراض در محدوده زندگی خود هستیم و این کار با برگزاری این همایش به خوبی انجام شد.

وی در خصوص توجه ویژه به حفظ محیط زیست در پروژه های اجرایی دولت در شهرستان شاهرود نیز ابراز داشت: با هدف نگهداری و صیانت از محیط زیست، مطالعاتی در خصوص پروژه های عمرانی در حال انجام است تا این طرح ها با کم ترین خسارت به طبیعت و با بهترین روش های ممکن عملیاتی شود.

همایش آشنایی با یوزپلنگ آسیایی در شاهرود

شاهرود، شهر دوست داران محیط زیست

دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود  نیز در خلال این همایش، شاهرود را شهر دوستداران محیط زیست و نخستین شهری دانست که توانسته است جلوی تصمیمات نادرست را بگیرد.

امیرحسین ولیان با اشاره به توقف جاده سازی در محدوده جنگل ابر و توجه تصمیم گیرندگان دولت به حفظ و صیانت از محیط زیست، خاطر نشان کرد: نگرانی تشکل های زیست محیطی به این دلیل است که خطر در چند قدمی ما انسان هاست و در صورتی که به عوارض ناگوار دستکاری در طبیعت توجه نکنیم، دیر یا زود دوست و دشمن طبیعت با هم نابود می شویم.

وی افزود: با گرم تر شدن تنها چهار درجه از هوای کره ی زمین، ۲۰ درصد از شهرهای جهان به زیر آب فرو خواهند رفت و طبق اعلام دانشمندان مهم ترین گونه ی درخطر انقراض انسانی است که  خود در دامن زدن به این خطر بزرگ نقش دارد.

شاهرود

فعالیت تشکل های زیست محیطی در حوزه فرهنگ سازی و هشدار به مخاطرات

دبیر این همایش فعالیت تشکل های زیست محیطی را در حوزه فرهنگ سازی و هشدار به مخاطرات خلاصه کرد و گفت: برگزاری همایش ها و مناسبت های زیست محیطی و همچنین آموزش در مدارس در حوزه فرهنگ سازی شکل می گیرند و ما در سال گذشته توانستیم در دو مدرسه به صورت کامل و اصولی آموزش های زیست محیطی لازم را به دانش آموزان ارائه دهیم.

ولیان همچنین هشدار در خصوص خطرات زیست محیطی را نیز نوع دیگری از فعالیت های دوست داران طبیعت عنوان کرد و افزود: گاهی به دلیل رعایت نکردن برخی اصول و نداشتن مطالعه کافی در اجرای بعضی از پروژه های عمرانی، محیط زیست به خطر می افتد و وظیفه ما هشدار به مسئولان و آگاه سازی آنان است که تاکنون نیز بسیار موفق عمل کرده ایم.

شاهرود

۱.۵ میلیون هکتار اراضی و ۱۱ محیط بان در پارک توران

رئیس اداره پارک ملی توران بیارجمند شاهرود نیز ضمن اشاره به زحمات محیط بانان این اداره، گفت: در حال حاضر۲۴ محیط بان در توران مشغول کارند که سه نفر کادر اداری و مابقی در ایستگاه های حفاظت از محیط زیست مثل زمان آباد، عباس آباد و دلبر مستقر هستند.

علی اکبر قربانلو مساحت پارک طبیعی توران را ۱.۵میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: این وسعت تنها با وجود یازده نفر اداره می شود که این عزیزان به صورت هرسه نفر هشت روزکاری ۲۴ساعته مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت کاری بسیار دشوار است، گفت: این درحالی است که محیط بانان ما در پارک توران در جان پناه، با چراغ نفتی، بدون آبگرم و امکانات زندگی می کنند.

همایش آشنایی با یوزپلنگ آسیایی در شاهرود

قربانلو در خاتمه تاکید کرد: با وجود همکاران خدوم، اگر آغل های گوسفندان از مراتع توران جمع آوری شوند و بارندگی مشکل کمبود آب را حل کند قول خواهیم داد بهترین زیستگاه طبیعی کشور را در کوتاهترین مدت زمانی مهیا سازیم.

در پایان این مراسم از زحمات بی دریغ رئیس اداره پارک ملی توران و تعدادی از محیط بانان در تلاش برای حفظ و صیانت از یوزپلنگ ایرانی تقدیر شد.

کد خبر 2906517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha