۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۵۵

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

استفاده نادرست از تلفن همراه احتمال ناباروری را افزایش می دهد

استفاده نادرست از تلفن همراه احتمال ناباروری را افزایش می دهد

بجنورد- کارشناس باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: استفاده نادرست از تلفن همراه احتمال ناباروری را افزایش می دهد.

فرزانه سرایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سموم و آلودگی های محیطی یکی از عوامل عمومی ناباروری در زوجین است.

وی با اشاره به اینکه سموم شامل حشره کش ها یا مواد افزودنی، مواد شوینده ومواد آرایشی و داروها و برخی وسایل منزل نیز می شوند، افزود: با توجه به اینکه امکان حذف کامل مواد شیمیایی از زندگی وجود ندارد، لازم است زوجین تماس خود را با مواد شیمیایی کاهش دهند.

سرایی ادامه داد: بررسی های پزشکی حاکی از تاثیر شدید مواد سمی بر تخریب کروموزم ها است که این موضوع موجب سقط جنین یا تولد نوزاد با نقص های کروموزومی می شود.

وی با اشاره به ارتقاء آگاهی و نگرش و عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد کننده ناباروری، افزود: درک عوامل مستعدکننده ناباروری از جمله عوامل محیطی و نیز همکاری برای طراحی مداخلات لازم به کمک دستگاه های وابسته، از رویکردهای برنامه جلوگیری از ناباروری است.

سرایی ادامه داد: برخی دیگر از شیوه های زندگی چون استعمال دخانیات، ازدواج دیرهنگام و یا فرزندآوری بسیار زود، بهره گیری نادرست از تلفن های همراه و رژیم های خاص غذایی نیز خطر ناباروری را افزایش می دهد.

وی با اشاره به عوامل ناباروری در مردان، اظهار کرد: شیوه لباس پوشیدن در مردان نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ناباروری است.

سرایی اظهار داشت: بر اساس آمار جهانی از هر چهار زوج در کشورهای در حال توسعه یک زوج نابارور وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای متفاوت، حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، اضافه کرد: سال گذشته دو هزار و ۱۶۰ زوج نابارور در مراکز بهداشتی خراسان شمالی مشاوره پزشکی شده اند.

کد خبر 2911363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha