۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۵۲

گزارش مهر از تحقق یک وعده؛

دبیرخانه سوغات زیارتی فعال‌تر می‌شود/ انتصاب نخستین رئیس

دبیرخانه سوغات زیارتی فعال‌تر می‌شود/ انتصاب نخستین رئیس

وعده فعالیت دائم دبیرخانه سوغات زیارتی با انتصاب رئیس این دبیرخانه از سوی معاون صنایع دستی یک گام دیگر به تحقق کامل نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، از ملاقات با نماینده آیت‌الله سیستانی در قم خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه سالانه تعداد زیادی از مسلمانان به قم، مشهد، کربلا، نجف و کاظمین می‌روند با نماینده آیت‌الله سیستانی در قم گفتگو کرده‌ایم تا سهمی از سوغات زیارتی در این شهرها به صنایع دستی اختصاص پیدا کند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان، میزان خرید سوغات زیارتی از سوی زوار کشورهای دیگر در ایران است، بیان کرد: در این میان سهم صنایع دستی کمتر از ۵ درصد است به همین خاطر قرار است کارشناسان معاونت صنایع دستی در مرکز با نماینده آیت‌الله سیستانی و همچنین مسئولان میراث فرهنگی در استان قم نشست‌هایی داشته باشند تا سهمی از این بازار به محصولات صنایع دستی کشور اختصاص پیدا کند.

این گفته‌ها موجب شد تا کارشناسان صنایع دستی به مدت ۸ ماه به یک پژوهش میدانی در شهرها و استان‌های مختلف روی آورند و ببینند کدام کالاها در سبد سوغات زیارتی جای می‌گیرند و قابلیت سفارش‌پذیری دارند.

داستان یک نمایشگاه

همچنین پویا محمودیان، مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به توضیح درباره برگزاری نخستین نمایشگاه سوغات زیارتی در شهر مشهد پرداخته و بیان کرده بود: داستان از آنجا آغاز شد که دوستان ما در معاونت صنایع دستی به این نتیجه رسیدند که نقاط و شهرهای زیارتی چون مشهد، گردش مالی خوبی در بحث سوغاتی دارند. اما جای صنایع دستی ما در این سبد سوغات خالی است. به همین خاطر، ۵۰۰ قلم انتخاب شد تا به عنوان سوغات زیارتی در اختیار زائران قرار گیرد؛ از سجاده و جانماز و جای قرآن و رحل و انگشتر و زیورآلات دیگر گرفته تا عقیق و فیروزه و چرم و کاشی‌هایی که روی ان «وان یکاد» و آیات دیگر قرآنی نوشته شده، در این سبد قرار گرفته شد.

او  به هدف برگزاری نمایشگاه سوغات زیارتی هم اشاره و بیان کرد: کسی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آید دلش می‌خواهد سوغات درخوری تهیه کند و چه چیز بهتر و ارزشمندتر از صنایع دستی. اما ما بدون تحقیق به این نتیجه نرسیدیم و همان ۸ ماه پیش، پرسشنامه‌ای را تنظیم کردیم که آیا زائران فقط مهر و تسبیح و زرشک و زعفران می‌خرند؟ نتیجه پژوهش ما منفی بود.

محمودیان در ادامه و با اشاره به این‌که کالاهای چینی بازار مشهد و شهرهای زیارتی دیگر را اشباع کرده، گفت: وقتی این کالاها، بازار را قبضه کرده و مردم در شهری چون مشهد، فقط زرشک و زعفران نمی‌خرند، پس چرا ما نباشیم؟ چرا حضور کالاهای ایرانی و صنایع دستی تا این اندازه کمرنگ باشد؟ پس طی یک سفر دوهفته‌ای به مشهد به گفت‌وگو با فروشندگان و تجار پرداختیم و کوشیدیم تا سلیقه‌های مختلف را پوشش دهیم و به این مساله هم فکر کنیم که توان اقتصادی مخاطبان ما هم متفاوت است.

انتصاب نخستین رئیس دبیرخانه سوغات زیارتی

حالا ساماندهی سوغات زیارتی رنگ اجرایی‌تر به خود گرفته و روزگذشته مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حكمی از سوی معاون صنايع دستی كشور به عنوان رئيس دبيرخانه دائمی سوغات زيارتی معرفی و انتخاب شد. 

در حكم بهمن نامور مطلق خطاب به حسین زارع صفت آمده است: نظر به اهمیت اجرایی شدن طرح سوغات زیارتی در استان خراسان رضوی با هدف توسعه فروش داخلی و خارجی بدینوسیله جنابعالی به عنوان رئیس دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی انتخاب می‌شوید.

استان خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین استان در حوزه سفر و گردشگری مذهبی در كشور سالانه پذیرایی میلیون‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی است و سوغات زیارتی در این استان دارای گردش مالی بسیار زیادی است.

کد خبر 2915193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha