۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲

رستمی عنوان کرد؛

پوشش جدیدبیمه‌ای برای شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر

پوشش جدیدبیمه‌ای برای شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از پوشش اجتماعی جدید شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر خبر داد و گفت: به زودی این افراد نیز می‌توانند در صندوق روستاییان بیمه شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رستمی در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند، افزود: این صندوق از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به اینکه شرط بازنشستگی، ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه است، تاکنون کسی در این صندوق بازنشسته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم پوشش بیمه‌های اجتماعی در صندوق روستاییان و عشایر، اختیاری بودن آن است، گفت: این موضوع یکی از موارد دشواری است که ما با آن روبرو هستیم؛ بطوری که برای شناسایی روستاییان و معرفی صندوق به آنها، برای بیمه شدن باید اقدامات زیادی انجام دهیم تا بتوانیم افراد را تحت پوشش قرار گیریم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: برای محاسبه پرداخت حق بیمه، هشت سقف درآمدی از روستاییان و عشایر را در نظر گرفته‌ایم و با توجه به مجموع درآمد ۱۲ ماه آنها، حق بیمه را دریافت می‌کنیم؛ بطوری که ۱۵ درصد درآمد سالیانه حق بیمه دریافت می‌شود که ۱۰ درصد را دولت و پنج درصد را کشاورز و بیمه شده پرداخت می‌کند و این نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به جامعه هدف ماست.

رستمی با اشاره به اینکه در سه سطح بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت بیمه شده، به خانواده‌های آنها مستمری پرداخت می‌شود، گفت: تاکنون ۳۰ هزار نفر از کار افتاده و بر اثر فوت بیمه شده، از صندوق بیمه روستاییان و عشایر، مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله بر اساس تورم، درصدی به سقف درآمد در نظر گرفته شده جامعه هدف اضافه می‌شود، گفت: سال قبل این سقف ۵۰۰ هزار تومان بود و امسال به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت و دو سوم این درآمد انتخاب شده از سوی بیمه‌شدگان به عنوان مستمری به آنها پرداخت خواهد شد؛ بطوری که فردی که ۶۰۰ هزار تومان انتخاب کرده و بر اساس آن حق بیمه می‌دهد، در ایام بازنشستگی، از کار افتادگی و یا فوت ۴۰۰ هزار تومان مستمری و حقوق دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد بیمه‌شدگان ما، سقف و کف درآمدی را انتخاب کرده‌اند، گفت: بیش از ۵۰ درصد بیمه‌شدگان سقف ۶۰۰ هزار تومان درآمد را انتخاب و حق بیمه می‌دهند.

به گفته رستمی، در سال جاری ۴۰هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان ما در جامعه روستایی، عشایر و کشاورزان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود، شش میلیون خانوار روستایی، عشایر و کشاورز در کشور زندگی می‌کنند، گفت: دو میلیون نفر از این خانوارها تحت پوشش صندوق‌های دیگر هستند و از چهار میلیون خانوار باقی‌مانده، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر تحت پوشش ما و دو میلیون و ۶۵۰ هزار خانوار هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، با توجه به اینکه بیمه ما اختیاری است به همین دلیل برای معرفی باید به میان روستاییان، عشایر و کشاورزان برویم و این کار ما را مشکل کرده است؛ به همین دلیل برای اجباری شدن، مجلس باید تصویب کند که البته ما نیز با وزارت رفاه صحبت کرده‌ایم که این اتفاق رخ دهد.

رستمی از پوشش جدید شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت در صندوق بیمه روستاییان و عشایر خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس، از این پس شاغلین فصلی در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر نیز می‌توانند تحت پوشش صندوق ما درآمده و بیمه اجتماعی شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که عدم استقبال روستاییان از این صندوق چه بوده است؟ گفت: یکی از دلایل آن اختیاری بودن آن است و دیگر اینکه در استان‌های کمتر توسعه یافته با نرخ بیکاری بیشتر، پوشش بیمه‌ای کمتری داریم و بر اساس پژوهش انجام شده، استان آذربایجان‌شرقی دارای بیشترین بیمه شده و سیستان و بلوچستان و هرمزگان کمترین بیمه‌شدگان را دارند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید براینکه ۳۵۰۰ کارگزار طرف قرارداد در کشور فعال هستند، گفت: علت استقبال کم بیمه‌شدگان از این کارگزارها این است که آنها صرفاً به امر بیمه‌شدگان نمی‌پردازند؛ به همین دلیل آیین‌نامه‌ای تنظیم شده تا بر اساس آن به افراد حقیقی نیز مجوز کارگزاری ارائه شود.

رستمی با اشاره به اینکه ۱۴۰هزار نفر مددجوی کمیته امداد و ۵۰هزار نفر مددجوی بهزیستی تحت پوشش ما هستند، گفت: پنج درصد حق بیمه این افراد را نهادهای زیرمجموعه پرداخت می‌کنند.

وی در مورد پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار نیز اظهار داشت: ابهاماتی مبنی بر اینکه سهم کارفرمایی این افراد را چه کسی پرداخت می‌کند و همچنین اینکه زنان سرپرست شهری نیز می‌توانند تحت پوشش صندوق قرار گیرند، وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم و به محض رفع این ابهامات، زنان سرپرست خانوار تحت پوشش صندوق بیمه قرار می‌گیرند.

کد خبر 2915264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha