۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

علی‌محمد قاسمی در گفتگو با مهر:

ترجیح دادم «یادداشت بر زمین» در دولت قبل اکران نشود

ترجیح دادم «یادداشت بر زمین» در دولت قبل اکران نشود

علی محمد قاسمی قصد دارد نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «یادداشت بر زمین» را پس از ۱۰ سال در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده ببرد.

علی‌محمد قاسمی کارگردان سینما که بیشتر تجربه کارگردانی در زمینه مستند دارد درباره یک نمایش از فیلم «یادداشت بر زمین» پس از ۱۰ سال به خبرنگار مهر گفت: فیلم سینمایی «یادداشت بر زمین» سال ۸۴ ساخته شد ولی در دولت نهم و دهم موقعیت اکران نیافت البته خود من هم ترجیحم این بود که فیلمم در آن شرایط روی پرده نرود.

وی ادامه داد: نبود درک و نگاه درست به مقوله سینما در مدیریت پیشین سازمان سینمایی باعث شد انرژی فیلمسازان جوان سینما در آن دروان هدر رود و آثار بسیاری از جمله فیلم من در هیچ محفل سینمایی دیده نشود. از همین رو تصمیم گرفتم کارگردانی را تا زمانی که شرایط فیلمسازی بهتر بشود، کنار بگذارم و در آن دوران بیشترین تمرکز خود را بر فیلمبرداری گذاشتم و در این مدت ۱۵ فیلم سینمایی را فیلمبرداری کردم و به  هیچ عنوان سراغ فیلمسازی نرفتم.

کارگردان مستند «بیگانه و بومی» درباره دلایل رو آوردن به فیلمبرداری توضیح داد: یکی از دلایل مهمی که باعث شد به سمت فیلمبرداری آثار سایر فیلمسازان بروم این بود که خودم انتخاب می کردم که چه فیلمی را با چه کارگردانی کار کنم و در عین حال می توانستم امورات زندگی را نیز بگذرانم. جالب است بدانید از میان ۱۵ فیلمی که فیلمبرداری آنها را به عهده داشتم، ۱۰ فیلم علی رغم داشتن مجوز ساخت به اکران عمومی درنیامده اند.

مدیر فیلمبرداری «جامه دران» یادآور شد: زمانی که مجوز ساخت فیلم «خیابان های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی صادر شد برای فیلمبرداری به ارمنستان رفتیم اما در همان زمان هم جلوی کار ما را گرفتند و یک ماه در ارمنستان ماندیم تا دوباره مجوز دادند در نهایت هم این فیلم به اکران عمومی درنیامد. فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی هم گرفتار همین سرنوشت شد و با وجود انرژی مثبتی که تیم تولید برای این فیلم سینمایی داشت متاسفانه رنگ اکران را ندید. برای فیلم «باد و مه» ساخته محمدعلی طالبی هم چنین اتفاقی افتاد و نه تنها در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نمایش داده نشد بلکه به اکران عمومی نیز درنیامد.

وی با رجوع به بخش ابتدایی صحبت‌هایش درباره نمایش مجدد فیلم «یادداشت بر زمین» در خانه هنرمندان گفت: چندی پیش این فیلم سینمایی پس از ۱۰ سال در خانه هنرمندان نمایش داده شد و مورد استقبال قرار گرفت و خوشبختانه مخاطب این فیلم را پس از گذشت سال ها همچنان دوست داشت. در نتیجه این استقبال بود که تصمیم گرفتم برای اکران فیلم «یادداشت بر زمین» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اقدام کنم و خوشحالم که این فیلم در این گروه سینمایی روی پرده می رود چون فکر می کنم این گروه سینمایی باعث شد تا سینما جان تازه ای بگیرد.

به گفته وی، فیلم «یادداشت بر زمین» در جشنواره های ونیز، روتردام و بوسان شرکت کرد اما از اکران عمومی در ایران محروم مانده است.

قاسمی درباره محتوای فیلم «یادداشت بر زمین» عنوان کرد: این فیلم نگاهی به آدم هایی دارد که پیام خداوند را اشتباه درک می کنند. در ساختار هم سعی کردم داستان را به زبان سینما تعریف و از همه امکانات سینما در این فیلم استفاده کنم. سیستم صدای این فیلم دالبی است و در فرانسه کار شده و فکر می کنم تجربه متفاوتی در سینما به شمار می آید.

کد خبر 2920892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha