۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۱

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان هشدار داد:

کاهش چشمگیر ورود جریان آب به سد شهید شاهچراغی دامغان

کاهش چشمگیر ورود جریان آب به سد شهید شاهچراغی دامغان

دامغان- مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان با هشدار اینکه ورود آب به سد شهید شاهچراغی کاهش چشمگیری پیدا کرده است، گفت: از ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب استحصالی چشمه علی تنها ۱۰۰ لیتر در پشت سد ذخیره می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خراسانی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دامغان در محل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: خشکسالی و برداشت بی رویه آب در اراضی بالا دست سد شهید شاهچراغی باعث کاهش جریان ورودی های آب به پشت سد است.

وی اضافه کرد: در بالا دست سد شهید شاهچراغی ۶۰۷ هکتار اراضی و ۳۹۰ هکتار باغ وجود دارد که سالانه ۹ میلیون متر مکعب آب برای این اراضی و باغات برداشت می شود که ۸۰ درصد بیشتر از حقابه ثبتی برای این مزارع است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دامغان تصریح کرد: اینگونه برداشت بی رویه مشکلاتی را برای ذخیره آب در پشت سد و نیز مشکل کم آبی در اراضی پایین دست سد را در سالهای آینده به وجود خواهد آورد.

خراسانی اضافه کرد: در حال حاضر سالانه ۱۱ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی و چهار میلیون متر مکعب آب برای شرب از سد شهید شاهچراغی به پایین دست سد تحویل داده می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید تدابیری اندیشیده شود تا کسانی که در بالا دست سد بی رویه آب را برداشت و بیشتر از حق ثبتی آب دریافت می کنند به قانون احترام بگذارند، گفت: باید با این موضوع برخورد قانونی شود وگرنه در آینده نزدیک دچار مشکلاتی عدیده کم آبی خواهیم شد.

کد خبر 2929470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha