۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱

معاون دادستان تهران اعلام کرد؛

۷.۶هزار میلیارد پولشویی و ۸ هزار میلیارد تومان بدهی متهم نفتی

۷.۶هزار میلیارد پولشویی و ۸ هزار میلیارد تومان بدهی متهم نفتی

معاون دادستان تهران اعلام کرد: ب-ز بر اساس اسناد، حدود ۷.۶هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سومین جلسه رسیدگی به پرونده میلیاردر بزرگ نفتی، نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست در بخش پولشویی در این پرونده، گفت: متهم  با گرفتن پول‌های نفتی و فروش نفت ایران و صرف آن برای مسائل شخصی، ۱.۹ میلیارد یورو (بر اساس یورو ی چهار هزار تومان)، حدود ۷.۶هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است.

وی افزود: در موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور باید بگویم ایران از سوی آمریکا و اروپا دچار تحریم بزرگ نفتی شد و شرکت سوئیفت با ایران قطع همکاری کرد و هیچ شرکتی در دنیا حاضر به خرید نفت ایران یا بیمه نفتکش‌ها یا جابجایی پول نبود. برای همین مسئولان شرکت نفت توسط متهم خواستند تا نفت را عرضه کنند و ۲.۳۳۱ میلیون دلار به شرکت «الف» که متعلق به ب-ز  بود، نفت تحویل شد. اما متهم مسئولان را فریب داد و گفت که به خاطر تحریم‌ها، امکان جابجایی پول وجود ندارد. با این حال قبل از آن با افتتاح حسابی برای شرکت HK نزد بانک خود FIIB و خرید نفت از صندوق بازنشستگان را انجام داده بود و موفق شد اموال بیت‌المال را ببرد و این مشکلات سنگینی برای کشور به همراه داشت که در گزارش بانک مرکزی، آثار کلان این اقدام عنوان شده است.

نماینده دادستان تهران گفت: سال ۱۳۹۰ و ۹۱ به واسطه شرایط اقتصادی و سیاسی، تورم افزایش یافته و وضعیت ارزی متلاطم شد و یکی از دلایل آن بدهی ۲.۱ میلیارد یورویی متهم (معادل حدود هشت هزار میلیارد تومان) و معادل ۲.۷ درصد درآمد صادرات کالای ایران در سال ۹۱ بود؛ در حالی که پیمانکاران پروژه‌هایی مثل عسلویه که باید از مخازن مشترک گازی ایران با کشورهای حاشیه استخراج می‌کردند، با مشکل پیشرفت فیزیکی روبرو شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت ۱۱:۳۰ امروز در سومین جلسه دادگاه، قرائت کیفرخواست ب-ز به پایان رسید.

کد خبر 2932441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha