۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴

زارعی در مخالفت با آخوندی:

واگذاری پروژه‌های وزارت راه بادخالت منصوبین آخوندی باترک تشریفات

واگذاری پروژه‌های وزارت راه بادخالت منصوبین آخوندی باترک تشریفات

نمایند تهران درموافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از وجود رانت در این وزارتخانه،گفت:با دخالت منصوبین آقای آخوندی، پروژه‌های وزارت راه با ترک تشریفات به شرکت‌های پیمانکاری خاص واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی علی‌اصغر زارعی در موافقت با استیضاح آخوندی، گفت: افرادی که در وزارتخانه به کار گرفته شده‌اند و شاید به عنوان معاون وزیر لیاقت داشتند، به بنادر دریایی فرستاده شدند یا در بخش هوایی تخصص داشتند و به راه‌سازی فرستاده شدند و در نیروگاه‌ها تخصص داشتند و به شهرسازی فرستاده شدند که این موضوع حکایت از عدم توجه به تخصص افراد در انتصابات است.

وی با اشاره به تخلف وزیر در تشکیل مجمع شرکت فرودگاه‌های کشور، گفت: آخوندی با عدم رعایت ضوابط قانونی ترکیبی را برای شرکت انتخاب کرده است.

زارعی ادامه داد: مدیرعامل این شرکت فاقد تحصیلات مربوطه است و آشنایی با صنعت حمل و نقل و فرودگاهی ندارد. ۴ نفر از اعضای مجمع نیز از افرادی هستند که از همکاران آقای آخوندی در فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان گفت: آقای آخوندی شرکت‌هایی در زمینه ساختمان، بیمه و بانک دارد و در واقع با حضور ایشان در وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه در اختیار تعداد معدودی از شرکتهای بخش خصوصی قرار گرفته است.

نماینده تهران ادامه داد: فعالیت اقتصادی وزرا قبل از رسیدن به وزارت خوب است، اما اگر موجب رانت شود، مشکل‌زاست.

وی تصریح کرد: کسانی که در هزینه بیت‌المال مسئول هستند نباید در پیمان‌کاری‌ها دارای منافع باشند، متاسفانه در وزارت راه و شهرسازی چنین وضعیتی حکمفرماست. آقای وزیر قبل از وزارت در شرکت‌های مختلف خانه‌سازی حضور داشتند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش اظهار داشت: وقتی آقای وزیر در این وزارتخانه معاونانی قرار داده که خودشان دارای شرکت هستند، در نتیجه پروژه‌های راه و شهرسازی را به شرکت‌های خود سوق می‌دهند که این امر موجب اعتراض شرکت‌های خصوصی شده و یکی از عوامل اصلی استیضاح است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: قریب به اتفاق پروژه‌های وزارت راه با ترک تشریفات واگذار شده‌اند.

نماینده تهران گفت: شورای اقتصاد در دولت قبل با خریداری ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو از بخش خصوصی موافقت کرد. در دولت یازدهم این قرارداد تجدیدنظر شد و مبلغ خرید لکوموتیوها از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به میزان یک میلیون یورو کاهش یافت و تعداد واگن‌های قابل خریداری نیز از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو به ۱۵۰ لکوموتیو کاهش یافته و این خریداری با ترک تشریفات انجام شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای تامین قطعات، خریداری لکوموتیوها از شرکت‌های البرز نیرو و الوند نیرو انجام شد که متعلق به دو نفر از معاونان وزیر است.

نماینده تهران اظهار داشت: شرکت رجا به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و مسئولان این شرکت با توصیه رجا در شستا منصوب می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: سازمان بنادر هم یک سازمان درآمد- هزینه‌ای است و باید از درآمدهای خود اداره شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش گفت: بر این اساس مقرر شده بود ۳۰۰ موج‌شکن برای پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت مردم در استانهای جنوبی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد تومان ساخته شود که متاسفانه تاکنون فقط ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه محقق شده است، آن هم از طرف سپاه، سئوال اینجاست چرا درآمدی که وجود دارد اختصاص نیافته است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح داد: بندر شهید بهشتی به مدت ۳۰ سال با ترک تشریفات به شرکت خصوصی آریا برادران که وابسته به صندوق بازنشستگی بنادر و دریانوردی است که حیات‌خلوتی برای این کارها شده است، واگذار شد.

نماینده تهران ادامه داد: این واگذاری با مبلغ ۴۷۷ میلیارد تومان انجام شد که ۳۷۰ میلیارد تومان آن را بانک توسعه صادرات پرداخته است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی اعتراض دارد چرا این پیمانکاری‌ها فقط به شرکت‌های برخی آقایان اختصاص می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در خصوص خریداری لکوموتیوها ادامه داد: هیات ۳ نفره ترک تشریفات مصوبه‌ای برای واگذاری لکوموتیوها دارد که ذی‌حساب مخالفت می‌کند، اما علی‌رغم مخالفت ذی‌حساب اجرا می‌شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان، گفت: منصوبین آقای آخوندی در شرکت‌های پیمانکاری حضور دارند، بنابراین واگذاری پروژه‌ها به این شرکت‌ها اشکال قانونی دارد.

نماینده تهران ادامه داد: دیوان محاسبات نامه‌ای به وزارتخانه داده که در بحث واگذاری ۴۴ واحد مسکونی، ضوابط قانونی رعایت نشده است.

وی افزود: در پروژه برقی کردن خط‌آهن نیز ترک تشریفات شده است.

زارعی با نشان دادن سندی به نمایندگان، گفت: با مطرح شدن استیضاح، آقای آخوندی ابلاغیه‌ای به دستگاه‌های ذیربط داده و اعلام کرده تمامی قراردادهای پیمانکاری باید در چارچوب قانون انجام شده و ترک تشریفات نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در خصوص اظهارات آخوندی مبنی بر اجرای پروژه راه‌آهن ورامین و گرمسار، گفت: این پروژه توسط شهرداری تهران انجام شده نه وزارت راه.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: ما با حضور منصوبین شما در وزارتخانه بدون حکم مخالف هستیم، آنها در هدایت پروژه‌ها نقش دارند.

نماینده تهران با اشاره به اظهارات رسایی در خصوص کارت زرد آخوندی، گفت: آقای رسایی قصد متهم کردن هیات رئیسه را نداشتند، بلکه در زمان رای‌گیری یکی از آقایان قصد داشته رای منفی بدهد، اما با شوخی یکی از نمایندگان رای مثبت داده است.

 

 

 

کد خبر 2933383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha