۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹

رئیس کمیسیون برجام تشریح کرد:

ماجرای قهرها از کمیسیون برجام و وتوی طرح اصولگرایان توسط لاریجانی

ماجرای قهرها از کمیسیون برجام و وتوی طرح اصولگرایان توسط لاریجانی

رئیس کمیسیون برجام جزئیات آخرین جلسه برجام که منجر به اختلاف و ارائه بیانیه شد و جزئیات بررسی طرح دو فوریتی در کمیته مشترک را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدا خیلی تلاش شد که بنده رئیس کمیسیون نباشم گفت: از همان زمان كه انتخابات هیئت رئیسه كميسيون به نتیجه رسید، از همان زمان نظرات متفاوت بود. اولا خیلی تلاش شد که بنده رئیس این کمیسیون نباشم و حتی پیام دادند که رئیس از ما باشد و پس از آن هر کدام از سمت ها مانند نایب رئیس را می توانید خودتان انتخاب کنید. ولی بنده که تا قبل از این برای هیچ سمتی در مجلس معمولاً کاندیدا نبودم به جهت حساسیت موضوع ایستادگی کردم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اشاره به تعیین ترکیب هیات رئیسه کمیسیون برجام گفت: پس از انتخاب هیئت رئیسه ،آقایان حقیقت پور، نبویان، نجابت، نقوی حسینی، احمدی و بنده به عنوان هیات رئیسه کمیسیون برجام انتخاب شدیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: برای ورود به کار نیز با نظرات متفاوتی مواجه بودیم که چطور آن را آغاز کنیم. برخي شروع كردند به ارائه پيشنهادات اجرايي كه فلان افراد را دعوت كنيم. بنده گفتم اول بايد نحوه كار خود را معين كنيم و با برنامه جلو برويم الان نیز معتقدم بیش از ۹۰% کار با برنامه مصوب اولیه جمع جلو رفته است. با پیشنهاد آقای پزشکیان، ‌ابتدا قرار شد یک متدلوژی یا روش کار را طراحی کنیم و قرار شد برای جلسه بعد چند سند را تولید کنیم. یکي، سند روش کار باشد و سند دوم آئین نامه باشد که مسئولیت ها را معین کند و سند سوم، سند انعکاس اقدامات ما یا همان سند رسانه ای کردن فعالیت های ما باشد.

وی با بیان اینکه بنده از  آقای پزشکیان در کمیسیون درخواست کردم که مسئولیت تهیه سند روش کار را برعهده بگیرند و بقیه اسناد را من تهیه کنم گفت: مهمترین بخش کار نیز همان روش کار ما بود. فردای آن روز آقای پزشکیان را در صحن مجلس دیدم و یادآوری کردم که روش کار را به من بدهند ولی هرچه گذشت از ارائه روش کار از طرف آقای پزشکیان خبری نشد. لذا من خودم روش کار را نوشتم و در تاریخ سوم شهريور، آن را پس از بحث در کمیسیون به تصویب رساندیم. در جلسه آخر (شنبه يازدهم مهر) هم من این مورد را به هر یک از اعضایی که اعتراض می کردند یادآوری کردم که قرار بود فلان کار را انجام دهید که انجام ندادید.

زاکانی ادامه داد: در اين سند همه جزئيات و موارد از جمله اینکه در هفت گام و چند مرحله کار کمیسیون دنبال شود وجود داشت.

وی گفت: همه تصميمات بر طبق آن بود الا اينكه خلاف آن را در صحن يا هيات رئيسه كميسيون به اقتضاء با راي جمع تصمیم گیری می کردیم و لذا بنده هرگز تصمیم فردی نگرفتم. مثلا قرار بود آقاي عراقچي يكبار دعوت شود كه بعدا هيات رئيسه با پيشنهاد اعضا ايشان را چهار بار دعوت نمود. در طول مدت سه یا چهار هفته فرصتی که داشتیم سه چهار جلسه هیئت رئیسه کمیسیون تشکیل شد.

رئیس کمیسیون اصل نود در خصوص آغاز اختلافات گفت: این افرادی که روز شنبه آخر اصرار داشتند که پيش نويس گزارش خارج از کمیسیون نوشته شده است پاسخ من به آنها این بود که خیر. طبق سند روش كار در دبيرخانه كميسيون به ازاي هر کمیته، یک دانشجوی دکترا زير نظر رئيس كميسيون، مستندات را جمع آوري و دسته بندي مي كرد.

وی ادامه داد: تمام فايلهاي صوتي جلسات با استماع كميسيون پیاده سازی شد؛ چون براي ما همه اينها سند بود و بايد در گزارش نهايي استفاده ميشد كه شد.

زاکانی اظهار داشت: از روز اول به موازات تشكيل جلسات، اعضاي دبيرخانه ـ كه اكثرشان كارمند مجلس بودند ـ زیر نظر خود بنده به تهیه و آماده سازي مطالب مورد نياز گزارش نهايي پرداختند. به این صورت که یک بانک اطلاعاتی تشکیل شده بود و شبکه ای بر روی سرور در مجلس (برای صیانت از اطلاعات محرمانه) شکل گرفته بود. کار پیاده سازی آنچه در کمیسیون گذشته بود به صورت یک کار سیستمی انجام شد.

صفر تا صد گزارش برجام با مصوبه اعضای کمیسیون است

رئیس کمیسیون برجام تاکید کرد: این گزارش ها از صفر تا صد آن، مصوبه جمع اعضا کمیسیون است. روزی که ما می خواستیم برای بازدید از فردو برویم من این متن آئین نامه را نوشتم بین اعضا تقسیم کردم و گفتم بخوانید و اگر ایرادی داشت مطرح کنید و این آئین نامه از روز چهارشنبه تا شنبه در اختیار اعضا بود تا در مورد آن اظهار نظر کنند که نهایتا مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: برخي دوستان نه اینکه اکثرا کار غیر سیستمی کرده اند، کار سیستمی را بر نمی تابند، در حالی که مشکل از خود آنهاست. لذا برای هر یک از مواردی که برخی اعضا مانند آقای پزشکیان اشکال می گرفتند به صورت مستند از آيين نامه ي روش كار، پاسخ داده می شد.

زاکانی در تشریح روش تنظیم گزارش برجام گفت: در مورد بحث "كميته محور" بودن گزارش عرض كنم كه ۵ کمیته (حقوقي، سياسي اجتماعي، فني هسته اي، امنيتي دفاعي و اقتصادي) برای بررسی برجام ذيل کمیسیون تشکيل شد.

وی ادامه داد: براي تنظيم گزارش نهايي در کمیسیون چند پيشنهاد مطرح شد، ‌اول اینکه هر آنچه در کمیسیون گذشته است را بدون قضاوت پیاده سازی کنیم و به مجلس ارائه کنیم كه راي نياورد و اساسا معني نداشت كميسيون فقط ضبط صوت باشد و داوري نكند البته برخي از دوستان معترض هم نظرشان همين بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان گفت: پيشنهاد دوم این بود که کمیته ها موضوع خود را بررسی کنند و به صحن بياورند و البته هر نماینده عضو کمیسیون نیز حق اظهار نظر داشته باشد مثلا در گزارش كميته دفاعي امنيتي بنده هم كه عضو آن كميته نبودم حق اظهار نظر و ارائه پيشنهاد داشته باشم.

وی افزود: پيشنهاد سوم هم این بود که ما ۶۵ سوال خود را ـ كه از دولت و كارشناسان مختلف پرسيديم ـ محور قرار دهیم و پاسخ آنها را جمع بندي و گزارش كنيم (۲۰ سوال فنی و ۴۵ سوال غیرفنی شامل ۵ سوال سیاسی کلان و ۴۰ سوال هم راجع به تحریم ها و حقوقي و ...) برای استخراج سوالات هم جلسات متعددی برگزار شد و از نظرات بسیاری از متخصصان از جمله کارشناسان مرکز پژوهش ها استفاده شد.

زاکانی تصریح کرد: يك پيشنهاد واسطي آقای بذرپاش مطرح كرد كه راي آورد و نهایتا قرار شد گزارش نهايي کمیسیون هم با اولویت  "کمیته محور" بودن باشد و بعد هم از ظرفیت "سوالات و پاسخ ها" توسط اعضاء کمیسیون نیز استفاده شود كه اين پیشنهاد تصویب شد؛ لذا اين ادعا كه قرار بوده هرآنچه كميته ها مي آورند عينا بدون كم و كاست در گزارش نهايي منعكس شود كاملا نادرست است. چرا كه هم پاسخ سوالات و هم نظرات و پيشنهادات ساير اعضاي كميسيون هم بايد در نظر گرفته مي شد.

رئیس کمیسیون برجام در خصوص علت عدم استناد به گزارش کمیته ها گفت: اين دوستان معترض كه می گفتند بیایید نظرات كميته ها را بدون تغيير در کنار هم بچینید و به عنوان گزارش ارائه کنید، دقت نمی کردند که هر یک از گزارش ها با یک ادبیات متفاوتی نوشته شده است و حتما بايد كار يكپارچه سازي انجام مي شد.

وی ادامه داد: جالب اینکه برخی از این افراد بطور کلی از برجام دفاع می کردند و ورود تخصصی به کمیته ها نداشتند. مباحث را فنی بحث نمی کردند بلکه سیاسی بحث می کردند، برخی از آنها می گفتند اگر بخواهد گزارش هم تهیه شود ۴ تا ۶ ماه زمان می برد و حتي برخی اعضا می گفتند اصلا گزارش ندهیم و فقط چند توصيه به صحن ارائه كنيم!!!

زاکانی  در خصوص کار کمیته اقتصادی که تاجگردون و پزشکیان عضو آن بودند گفت: از این ۵ کمیته براي ۴ کمیته مسئول انتخاب شد ولي کمیته اقتصادی تا روز آخر مسئول نداشت، چون قرار گذاشته بوديم بنده به همراه آقایان نجابت، بذرپاش در هیئت رئیسه حضور یابیم و آقايان تاجگردون و پزشکیان هم بيايند تا رئیس کمیته اقتصادی را انتخاب کنیم؛ ما حاضر شديم اما آنها در آن موقع به دفتر آقای ابوترابی فرد در هيات رئيسه مجلس رفته بودند و جلسه گرفته بودند.

جلسه مشترک تاجگردون، پزشکیان،ابوترابی برای بررسی راهکار های حمایت از دولت

وی ادامه داد: در جلسه كميسيون برای مباحث اقتصادی، ابتدا آقاي تاجگردون متن خود را خواند بعد بنده از آقای بذرپاش خواستم او هم گزارش خود را ارائه کند و بعد خواهش کردم ـ چون با او تعارف نداشتم ـ پای تابلو برود و نظرات دوستان را بنویسد تا بعد همه ببینند و جمع بندی کنیم. آقای تاجگردون جلسه را بدون اینکه چیزی بگوید ترک کرد و بعدا دوستان گفتند معترض بوده كه چرا او را پای تابلو نفرستادم!

رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: بعدا به دوستان کمیسیون گفتم چون اولا با بذرپاش تعارف نداشتم و می دانستم ناراحت نمیشود و ثانیا اگر مبنا ریاست كميته باشد، کمیته اقتصادی رئيس نداشت و علتش اين بود كه شما سر قرار تعيين مسوول كميته نيامديد و رفته بوديد دفتر آقاي ابوترابي برخلاف کار جمعی از ابتدا عليه كميسيون كار باندی و گروهی كنيد.

زاکانی اظهار داشت: در همان جلسه آقای ابوترابی فرد گفت كه من هماهنگ نكردم و خود دوستان آمدند و خواستند بنشينيم تا برای چگونگي دفاع از دولت در صحن كميسيون تقسيم كار كنيم و من هم قبول كردم و البته ايشان با اعتراض شدید گفت توطئه اي در كار نبوده است و از بنده ناراحت شد که من نیز به آقای ابوترابی فرد گفتم که از نظر من این کار شما نادرست بوده است هر حرفی دارید بیایید داخل کمیسیون بزنید.

عدم همکاری وزارت خارجه با کمیسیون برجام/به سئوالات کمیسیون پاسخ ندادند

رئیس کمیسیون برجام گفت: همانطور كه گفتم در مسیر بررسی برجام، تعداد ۶۵ سوال از منابع مختلف همچون دولت، اساتید دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهشها استخراج شد که اساسا قرار نبود در اختیار کمیته ها قرار بگیرد و يك مسيري بود كه بنا بود برای اطمینان از دقت و کار تخصصی مكمل كار كميته ها باشد.

وی ادامه داد: سوالات تنظیمی به سازمان انرژي اتمي و وزارت امور خارجه ارائه کردیم كه سازمان پاسخ داد اما حتی یک پاسخ سوال يا سند هم وزارت امورخارجه در اختیار ما قرار نداد. آقای قشقاوی یک بار تماس گرفتند و به شوخی گفتند که تو خیلی موضوع را جدی گرفته ای و مساله برجام حل شده است. ولی من پاسخ دادم نه اینگونه نیست و کار بسیار جدی است.

زاکانی گفت: ما آمدیم دبیرخانه را فعال کردیم و شروع به تدوين کردیم و پایه و بنیان را موارد گردآوری شده و بررسی شده قرار دادیم و در مورد آن به بحث و بررسی پرداختیم و هيچ چيزي هم بدون نظر بنده مستند و تدوين نشد.

وی با بیان اینکه از یک طرف هم آقای لاریجانی اصرار داشتند که گزارش سریعتر تهیه شود و چندبار تلفني و حضوري اعلام کردند كه سريعتر كار را تحويل دهيد.اظهار داشت: بنده هم چند شب تا صبح کار کردم، همه مطالب را (گزارش كميته ها، نظرات مهمانان كميسيون، پاسخ سوالات و گزارش پژوهشكده ها و دانشگاهها و نقطه نظرات صاحب نظران) خواندم، دسته بندي كردم و کار کردم تا پيش نويس گزارش به شکلی اصولی و تنظیم شده با توجه به موارد مصوب شده در روش کار تهیه و به صحن كميسيون براي تصويب نهايي ارائه شود. اگر اعتراضي هم هست به کم كاری و انجام مسووليت برخي دوستان است؛ منتی نیست اما بنده چند برابر برخی دوستان کمیسیون وقت گذاشتم و مطلب خواندم و نوشتم و با استادان و کارشناسان تماس گرفتم.

ادعاهاي هیچ یک از این افراد معترض  پایه منطقی ندارد

رئیس کمیسیون برجام با تاکید بر اینکه حرف من این است که ادعاهاي هیچ یک از این افراد معترض  پایه منطقی نداشت گفت:  ما چهارشنبه گذشته (هفتم مهر) متن اوليه پيش نويس گزارش را خواندیم كه تا قبل از آن این دوستان باور نمي كردند در خارج از جلسات رسمی کمیسیون چه زحمتي بر دوش این دبیرخانه است كه دائم در حال کارکردن و پیاده سازی موارد عنوان شده در جلسات کمیسیون هستند.

وی ادامه داد: ظهر چهارشنبه هم پیش نویس اولیه گزارش در اختیار ۹ نفر از اعضای حاضر در کمیسیون قرار گرفت. بقیه اعضا عليرغم اعلام قبلي به جلسه نیامده بودند ولي آن را داديم دبيرخانه تا به همه بدهند كه به دست اكثرشان رسيد. در دو روز باقی مانده تا روز شنبه نیز من با افراد بسیاری از جمله استادان دانشگاه ساعت ها وقت گذاشتم تا این پيش نويس گزارش قوام بيشتري پیدا کرد.

رئیس کمیسیون برجام گفت: در صبح روز شنبه یازدهم مهر همه آمده بودند جز آقايان ابوترابي  و نقوی حسینی كه بعلت حضور در مراسم استقبال از شهدای منا با تاخیر آمدند. متن جديد را دوباره ارائه کردیم.

زاکانی ادامه داد: پس از ارائه گزارش در کمیسیون اعتراض هماهنگ اين سه چهار نفر به پیش نویس گزارش آغاز شد که این گزارش ها برای کمیته ما نیست و چنین و چنان است. در این گزارش ما موارد اعلامی کمیته ها را ـ در قالب منسجم و مورد به مورد با ادبيات يكسان شده ـ آورده بودیم (گزارشات ۴ و ۵ صفحه ای به یک یا دو صفحه تبدیل شده بود) ولي برخي از اين دوستان حتي يكبار آن را نخوانده بودند و هر کس هر نقدی کرد به آن پاسخ مستدل از روش كار دادم كه آقاي پزشكيان گفت هرچه مي گوييم جواب مي دهي و من عرض كردم من جواب نمي دهم آيين نامه مصوب خودتان پاسخ مي دهد كه ايشان ناراحت شد و جلسه را ترك كرد.

پاسخ زاکانی به اعتراض تاجگردون/گزارش کمیته اقتصادی بر اساس اظهارات جلیلی نیست

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در پاسخ به اعتراض آقای تاجگردون و اتهام اينكه شما متن آقاي جليلي را براي تصويب آورده ايد گفتم مگر شما نگفتید مهمترین بخش اقتصادي و تحريم سوئیفت است؟ تاييد كرد. پرسيدم توضيح آقای جلیلی در اين بخش چه بود؟ چيزي نگفت. گفتم گزارش آقای جلیلی این بود که تحریم سوئیفت ۸ سال دیگر برداشته می شود. اما بنده در پيش نويس گزارش آورده ام سوئیفت روز اجراي برجام از بانک مرکزی برداشته می شود پس همه حرفهای شما زیر سوال رفت؛ البته ايشان پاسخی نداد و جلسه را ترك كرد.

پاسخ زاکانی به بروجردی و حقیقت پور

وی تاکید کرد: پيش نويس گزارش کاملا براساس آنچه کمیته ها داده بودند و نيز آنچه از جلسات کمیسیون استخراج و پیاده سازی شده بود تنظیم شده بود. تمام موارد و طبق زمان بندی و در ۷ گام آماده سازی شده بود و طبق روش کاری که خود اعضا کمیسیون مصوب کرده بودند تنظیم شده بود. جنس بعضي از مطالب هم مثل نكات كميته امنيتي دفاعي از جنس پيشنهاد بود كه گفتم در آخر گزارش مي آوريم و آقايان بروجردي و حقیقت پور شهادت خواهند داد كه برخی پيشنهادات آخر گزارش مربوط به كميته ايشان بود.

رئیس کمیسیون برجام گفت: به آقاي منصوري آراني هم كه اعتراض كرد برخي از مطالب پيش نويس را ایشان نداده است و ديگران نوشته اند، گفتم اولا قرار نبود فقط كميته محور باشد بلكه سوال محور هم بود و پاسخ سوالات (از جمله پاسخ سازمان انرژي اتمي) نيز در پيش نويس آورده شده است. ثانيا هرچه فكر مي كنيد اضافه است به عنوان پيشنهاد ساير اعضاي كميسيون نگاه كنيد كه طبق روش كار هيچ ايرادي ندارد و ثالثا اين تنها يك پيش نويس است و هرچه مي خواهيد با استدلال حذف، اضافه يا اصلاح كنيد. حتي راي گيري كردم كه روي اين متن جلو برويم يا نه كه راي آورد مبنا همين باشد. متاسفانه آقاي منصوري هم جوابي نداشت و جلسه را ترك كرد.

زاکانی تصریح کرد: من اکنون نمی دانم اعتراض کنونی برخی افراد به روند تصويب گزارش در کمیسیون چیست. آیا به دستورالعمل هایی که خودشان در كميسيون تصویب کردند اعتراض دارند؟! همه حرفهای این افراد، جواب دارد و نشان می دهد اینها می خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیاندازند.

تلاش ها برای برهم زدن کمیسیون نتیجه نداد

وی تاکید کرد: من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من به همه مردم خواهم گفت شما چه می خواهید بکنید و نخواهم گذاشت حق شهدا و حضرت آقا ضایع شود. من به دوستان گفتم اگر حرفی داريد مستدل و منطقی ارائه کنید و جمع تصميم بگيرد. مشکل شما این است که در استدلال، منطق و حرف کم آورده اید و می خواهید کمیسیون را به هم بزنید که به لطف خدا ما اجازه چنین کاری را نخواهيم داد.

کوثری خطاب بروجردی:ما در بسياري موارد نظر متفاوت با شما داشتيم ايا اينگونه برخورد كرديم؟

رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: بنده مهم نيستم اما آقاي كوثري سوال جالبي از اين دوستان پرسيد كه اگر يكي از خود شما الان رئيس كميسيون شده بود اينگونه برخورد مي كرديد و به آقاي بروجردي گفت اين همه سال شما رئيس كميسيون امنيت هستيد و ما در بسياري موارد نظر متفاوت با شما داشتيم ايا اينگونه برخورد كرديم كه شما چنين مي كنيد؟!

وی ادامه داد: آقاي بذرپاش به آقاي ابوترابي گفته بود مگر نه اين است كه متن پيش نويس طرح دوفوريتي را آقاي لاريجاني نوشته و همه ما شش نفر (از دو فراكسيون) پذيرفتيم با اشکالات متعدد آن روي پيش نويس نظر دهيم و اصلاح كنيم؟!

زاکانی دادامه داد: نحوه تصويب گزارش هم اينگونه بود كه براي كل مقدمه راي گيري كرديم و اصلاحات مدنظر دوستان اعمال شد. بعد هر بند را تک تک مي خواندم اگر پيشنهادي نداشت اگر پيشنهاد بود مطرح مي شد و يك مخالف و يك موافق صحبت و سپس راي گيري مي شد.

وی افزود: آخر هر بخش (مثلا حقوقي) هم براي كل بندهاي آن بخش دوباره راي گيري مي كرديم. در برخ موارد تصویب با اجماع بود، برخي موارد فقط يك يا دو مخالف داشت ضمن اينكه تا اذان مغرب حاضرين جلسه ۱۲ نفر بودند كه ابتدا آقاي زاهدي ساعت شش و نيم بعلت جلسه هیات امنا و سپس آقاي نبويان ساعت ۸ شب به دلیل مشکلی که پیش آمد رفتند كه اتفاقا هر دو با ما هم نظر بودند و گفتند به ديگر اعضا وكالت مي دهند كه بنده قبول نكردم و راي وكالتي را نپذيرفتم.

اعمال نظرات بروجردی، حقیقت پور و ابوترابی در گزارش نهایی

زاکانی گفت: در برخي از بندها نظرات دوستان معترضي چون آقایان ابوترابي، بروجردي و حقيقت پور كه مشاركت فعال هم داشتند تصويب شد كه يكي دو بار كل يك بند را حذف كردند. حتي به پيشنهاد آقاي حقيقت پور كل بخش "راهبردي" گزارش حذف شد و مواردي از آن به بخش سياسي گزارش منتقل شد.

رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: همه این مراحل راي گيري به دقت تا قبل از بخش آخر يعني پیشنهادات ادامه يافت و پس از آن دوباره براي محكم كاري یک دور برای همه موارد قبلي رای گیری شد كه تصويب شد و فقط در اين مرحله آخر بود كه راي ها ۶ به ۴ بود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت: اعضا به هیئت رئیسه كميسيون برای یکپارچه سازی نهايي گزارش و تنظيم بخش پیشنهادات سیاسی (چون بخش پیشنهادات فرهنگی با اعتراض آقایان حقیقت پور و بروجردی کلا حذف شده بود) اختیار دادند. جالب است بدانيد نظرات آقاي منصوري آراني هم پس از اصلاح ادبيات غیر حرفه ایش که سبب مزاح در هیات رییسه شد با تنظیم مجدد در قالب دو بند بخش سياسي به تصويب هيات رئيسه رسيد و اضافه شد.

وی ادامه داد:من از ايشان خواهش مي كنم حتما گزارش پيشنهادي شان به كميسيون را ـ كه اصرار مي كردند عينا در گزارش نهايي آورده شود ـ منتشر كنند يا به ما اجازه دهند منتشر كنيم تا مردم بخوانند و قضاوت كنند.

زاکانی گفت: كار هيات رئيسه كميسيون تا ساعت يازده شب به درازا كشيد. البته كار مهمي كه انجام شد اين بود كه يكي از اعضاي دبيرخانه همزمان با جلسه تغييرات تصويب شده را همانجا در فايل گزارش در رايانه اعمال مي كرد و تغييرات مفصل چاپ، خوانده و تاييد مي شد تا زمان از دست نرود و بتوانيم گزارش را به صحن علني روز يكشنبه برسانيم.

اعتراف نمایندگان در صحن علنی بر قوام و درستی گزارش کمیسیون برجام

وی تصریح کرد: وقتی گزارش به صحن آمد، هیچ بازخورد منفی در صحن نداشت و هر کس آن را می خواند به قوام آن اذعان داشت. حرف ما اين بود که در گزارش ما ابتدا با متن اسناد برجام و قطعنامه کار داریم، بعد از متن عقل جمعی و استنباط و رای و سپس هر کجا ابهام داشتیم بین آمریکایی ها و دولت وظيفه داريم حتما بايد به گفته دولتی ها نگاه كنيم و بپذيريم. اما برخي دوستان کمیسیون می گفتند فقط با گفته دولتی ها قضاوت کنید و به متن برجام کاری نداشته باشیم، كه در اين صورت اصلا چرا كميسيون تشكيل شد!!!

وی در خصوص جلسه کمیسیون با مدیر کل سازمان بین امللی انرژی اتمی نیز گفت: در قضیه دعوت از آقاي آمانو به ما گفتند شما می خواهید از آمانو سند محرمانه بگیرید، گفتم من اصلا آمانو را قبول ندارم من به تیم خودمان اعتماد دارم بلكه می خواهیم از آمانو حساب بکشیم و الحمدلله آن جلسه هم مایه آبروی همه مجلس شد و عزیزان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی بعد از جلسه از کمیسیون تشکر کردند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام گفت: كميسيون برای تک تک موارد مانند اقتصاد یا حقوق با اساتید مشورت كرده تا مشکل فنی نداشته باشد. ما برای بند بند آن عقل جمعی و نظر دانشگاهیان را به کار گرفته ایم. کاری که باید خود تیم مذاکره کننده انجام می داد و بسیاری از حقوق دانان ـ كه دعوتشان كرده بوديم ـ می گفتند چرا تیم مذاکره کننده تا به حال ما را دعوت نکردند و درباره این موارد با ما مشورت نکردند؟ اساتید دانشگاه از این خوشحال بودند که جايي آنها را دعوت كرده تا حرفهایشان را بشنود. ۳۰ نفر "استاد تمام" از مهمترین دانشگاه صنعتي کشور متنی را تهیه کردند که در آن به این اشاره کردند که این بخش كاربرد دوگانه برجام چه اثراتی بر صنعت و بویژه بخش دفاعی کشور خواهد گذاشت. اینها نزد کمیسیون موجود است مگر ما مي توانيم نظر اين افراد را ناديده بگيريم؟!

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: در دو جلسه اولی که دوستان دولت دیدند كميسيون روی بیداری اسلامی حساس است، آمدند و گفتند این کار بیداری اسلامی را در منطقه تقویت می کند.

جلسه محرمانه کمیسیون برجام با سردار وحیدی /نظر وزیر سابق دفاع در مورد برجام

وی با اشاره به جلسه محرمانه کمیسیون با سردار وحیدی گفت: بعد از آن سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح آمدند و در جلسه اي كه فايل محرمانه مهمي ارائه كرد به طور منطقی و استدلالی آن را رد کرد و گفت این ادعاها بي اساس است و اگر محدوديت هاي تسليحاتي را دولت اجرا كند موقعيت ما در منطقه لطمه مي بيند.

رئیس کمیسیون برجام گفت: شخص آقاي شمخاني در جلسه ما گفت برجام نه فتح الفتوح است نه جام زهر؛ آيا مي توان اين حرفها را در گزارش تاثير نداد؟!

بر اساس سندMTCR موشك هاي با برد ۳۰۰ کیلومتر ایران در گروه موشک های هسته ای قرار گرفته است

زاکانی تصریح کرد: در مورد موشک هاي بالستيك آقای ابوترابی فرد می گفتند که همين كه ما بگوييم موشک هاي ما براي هسته اي طراحي نشده كافي است. ولی دوستان ديگر سند ارائه کردند که برخی موشک های ما مانند شهاب و سجیل از نظر سازمان ملل جزء این موارد قرار می گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه دو روز بعد از توافق برجام، نماینده امریکا در سازمان ملل سندMTCR  را ثبت کرده که بین ۳۴ کشور در حوزه موشکی بوده است و در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن ارجاع داده اند و موشك هاي با برد ۳۰۰ کیلومتر ما را شامل می شود ولی عزیزانی در کمیسیون دقت فنی نمی کردند و بر کلی گویی خود و خوش بینی اصرار داشتند.

رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت:حال اين دوستان رفته اند بيانيه داده و ۱۶۵ مورد دستاورد ـ بدون ذكر حتي يك ايراد به برجام ـ ارائه کرده اند که نگاه کنید اینها همه کلیات است و راجع به انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام نوشته اند.

زاکانی اظهار اشت:با تمام این حرفها ما سعی کردیم سندی کارشناسی، علمی، منصفانه و فنی ارائه کنیم حال قضاوت با دیگران و کارشناسان است ما سعی کردیم کاری با دقت بالا و کمترین خطا داشته باشیم.

عدم اظهار نظر مقام معظم رهبری در خصوص طرح لاریجانی برای برجام

رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: کنار این اتفاق چیزی که رخ داد این بود که از مدت ها قبل آقای لاریجانی طرحی را تنظیم کرده بود، این طرح را به محضر حضرت آقا ارائه کرده بودند. ایشان هم این طرح را گرفته بودند ولی پاسخی نداده بودند. مجدد آقای لاریجانی ویرایش جدید طرح را خدمت حضرت آقا ارائه کرده بودند و مجددا آقا جواب نداده بودند (۲ ماه بود آقا جواب نداده بودند) به نظرم حضرت آقا بنا نداشتند دخالت کنند و بنابر این دارند که مجلس مستقلا تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: لذا اینها آمدند طرحی را مطرح کردند و از چند هفته پیش در صحن مجلس امضا کردند من به آقای لاریجانی وآقای ابوترابی گفتم این طرح اشکال دارد. یک خلاء تحقیق و توسعه داشت. راجع به تحریم و حذف امکانات خودمان هم اشکال داشت و آن را مطرح کردم. من گفتم که شما باید نظارت کمیسیون برجام را هم در نظر داشته باشید.

زاکانی گفت: اینها می خواستند چهارشنبه این طرح را به صحن بیاورند، قرار شد من با آقای زارعی صحبت کنم آقای زارعی گفتند ما خودمان طرح داریم.

ماجرای کمیته مشترک بررسی طرح برجام و وتوی لاریجانی

رئیس کمیسیون برجام گفت: صبح ساعت ۸:۳۰ با آقای لاریجانی جلسه گذاشتیم و ۷ تا ۸ نفر رفتیم با ایشان صحبت کردیم. آقایان نقوی حسینی، حداد عادل،‌ زارعی، ‌دهقان، بذرپاش، بنده و نبویان و جلالی و لاریجانی در این جلسه بودند که قرار شد ۳ نفر انتخاب شوند و این چند طرح را با هم یکی کنند.

وی ادامه داد: آقای حداد گفتند شما متولی این سمت باش، آقای جلالی هم که متولی آن سمت است کار را به جمع بندی برسانید، فردای آن روز (در روز پنجشنبه) ما قرار گذاشتیم و روی کلیات بحث کردیم که اصولمان در نوشتن طرح چه باشد در این جلسه آقایان بروجردی ، جلالی و حقیقت پور از رهروان بودند و آقایان زارعی، بذرپاش و بنده هم از اصولگرایان البته آقای توکلی نیز حاضر بودند. بعد در بندهای اول بودیم که بنده بعلت مسافرت عذر خواهی کردم و رفتم و قرار جمعه را نیز به علت کار کردن روی گزارش برجام به جلسه دوستان نرسیدم لذا جمعه هم نرفتم.

زاکانی گفت: روز شنبه قرار ساعت ۶ صبح دفتر آقای لاریجانی دعوت شدیم که بعد گفتند ساعت ۲ بعداز ظهر با آقای لاریجانی جلسه است. در ۲-۳ بند بحث شد، اختلافاتی وجود داشت ساعت ۳ و نيم بنا شد من و آقای بروجردی به جلسه کمیسیون برویم تا كار گزارش پيش برود و آقای بذرپاش و حقیقت پور با آقای لاریجانی و زارعی و توکلی و جلالي بمانند و به نتیجه برسند.

وی تصریح کرد: ما هم البته یک سری پیشنهاداتی داشتیم که بعداً متوجه شدم آقای لاریجانی آنها را نپذیرفتند و وتو نمودند؛ بعد که آقایان از جلسه با آقای لاریجانی بیرون آمدند و طرح را که دیدم، گفتم این بیشتر شبیه بیانیه و شعار است و ما آن طرح را امضا نكرديم كه حالا آقاي جلالي گفته اند زيرتوافق زده ايم. فقط به رسم احترام خلاف كار دوستان موضع نگرفيتم تا در جزئيات موارد را اصلاح كنيم تا دودستگي در مجلس نشود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت: این طرح دوفوريتي در صحن مطرح شد، آقای لاریجانی به عنوان آخرین موافق در مورد آن صحبت کردند ولی طرح دو فوریتی رای نیاورد (۵ رای کم آورد) و معلوم شد ۱۶ نفر رای ندادند که ۸ نفر از فراکسیون رهروان هستند(آقای جهانگیری، ابوترابی و دستغیب هم رای نداده بودند) بعد آنها اعتراض کردند که ما رای ندادیم و دستگاه خراب بود.

وی تصریح کرد: ولی مقررات اجازه نمی داد دوباره یک فوریتی کردند و آن طرح رای آورد بعد از این رای آوردن یک فوریت طرح هم حق و هم عرف و هم بررسی تخصصی مجلس حکم می کرد که آن را به کمیسیون تخصصی آن که برجام است ارائه کنند اما طرح به کمیسیون امنیت ارجاع شد.

زاکانی با بیان اینکه به نظر می رسد اين كار با دقت نظر مدنظر رهبري كه گفته بودند كار براي تصويب يا عدم تصويب در مجراي قانوني آن با دقت بررسي شود مغايرت دارد گفت: آيا دقت نظر در كميسيون امنيت رقم می خورد كه تنها شش نفرشان عضو كميسيون برجام بودند و ۴۸ ساعت بيشتر وقت نگذاشتند يا در كميسيون برجام كه بيش از ۴۰ روز تمام وقت روي بند بند و كلمه كلمه اسناد كار كرده بودند و ۱۷۰ ساعت جلسه و بازديد داشتند؟!

طرح یک فروریتی برجام باید به کمیسیون برجام ارجاع می شد

وی ادامه داد:آقاي لاريجاني ـ كه در مجلس از خواسته دفتر رهبري سخن گفت و برای طرح دوفوریتی مدنظرش مايه گذاشت ـ بايد پاسخ دهد كه ارجاع طرح به كدام كميسيون آن دقت نظر مورد مطالبه رهبري را تامين مي كرد.

رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد:برجام یک سند است که مجلس می تواند با آن ۵ تا ۶ کار انجام دهد. یک سندی است که یا باید رد کنیم یا تایید کنیم. سوم اينكه برای آن بیانیه تفسیری بدهیم یعنی بگوئیم از برجام این را می فهمیم. چهارم اينكه آن را مشروط کنیم يعني بگوئیم اجازه مي دهيم با شرایطي دولت حق دارد آن را اجرا کند. پنجم اينكه اگر اشکال آن قابل اصلاح نباشد، ما در مجلس کلیات آن را تصویب کنیم اما مبتنی بر ماده ۱۷۷ آئین نامه به اشکالات آن رای ندهیم و برای اصلاح به دولت برود و برگردد كه نيازمند مذاكره مجدد خواهد بود و مدل آخر و ششم هم سکوت است که چون كشور در قبال آن تعهد دارد سكوت پذیرفتنی نیست.

زاکانی گفت:اكنون بخشي مهم از كار كميسيون ويژه انجام شده است كه همين گزارش بود ولی كار كميسيون پايان نيافته است چرا كه بايد گزارش تفصيلي همراه با مستندات آن هم تنظيم كنيم كه بالغ بر صدها صفحه سند و گزارش خواهد بود.

وی ادامه داد:اكنون بحمدالله گزارش اوليه كميسيون منتشر شده و دستمایه تصمیم مجلس قرار گرفته است ما به نمایندگان گزارش داده ایم تا با توجه به این گزارش ما تصمیم بگیرند. در پیشنهاد آن نیز آورده ایم برای تصميم گيري نیازمند لایحه و طرح است كه منظريم تا هفته بعد ببينيم چه مي شود.

نماینده تهران گفت:آنچه مسلم است اينكه يك تفاوت اساسي بين مجلس ايران و كنگره آمريكا در اين باره وجود دارد. كنگره آمريكا اگر نمي توانست نظري خلاف برجام بدهد اجرايي ميشد كه فعلا اينگونه شده است؛ اما مجلس ايران قبلا سال ۸۴ اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را ـ كه پايه بحثهاي نظارتي برجام است ـ ممنوع كرده است و اگر تا ۲۶ مهر مصوبه اي نداشته باشد عملا اجراي برجام ممكن نخواهد بود چون در ژنو گفته و توافق كرده بودند يا همه يا هيچ.

کد خبر 2934063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha