۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۳۴

رئیس دانشگاه آزاد بوئین زهرا:

مراسم بزرگداشت آیت الله «هاشم قلعه ای قزوینی» برگزار می شود

مراسم بزرگداشت آیت الله «هاشم قلعه ای قزوینی» برگزار می شود

بوئین زهرا- ر ئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا گفت: در راستای معرفی شخصیت های برجسته علمی، فقیهی و دینی مراسم بزرگداشت آیت الله هاشم قلعه ای قزوینی در دانشگاه بوئین زهرا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا شعبانی نژاد، عصر دوشنبه در نشست خبری در محل دانشگاه آزاد بوئین زهرا گفت: در راستای سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ سازی و معرفی مشاهیر کشور برای شناساندن مشاهیر استان اقدام کردیم.

وی افزود: خوشبختانه در قزوین هم فرهیختگان بزرگی داریم که شاید برای بسیاری از مردم ناشناخته باشد لذا یکی از اهداف ما در کنار کارهای علمی و پژوهشی، انجام کاری فرهنگی برای زنده کردن نام و یاد مشاهیری مانند آیت الله شیخ هاشم قلعه ای قزوینی در اولویت قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا تصریح کرد: از یک سال پیش مقدمات شناسایی مشاهیر کشور فراهم شد که در این زمینه تاکنون دو هزار نفر از مشاهیر در سطح کشور شناسایی شده اند و ما هم سعی کردیم در محدوده جغرافیایی استان این کار را اجرا کنیم.

وی یادآورشد: مقدمات برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی قلعه ای قزوینی از سال پیش انجام شده و هماهنگی لازم با ارگان های مختلف از جمله سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، استانداری و سایر نهاد های فرهنگی اجتماعی استان انجام شده است.

شعبانی نژاد تصریح کرد: در این مراسم شخصیت های برجسته ملی از جمله نماینده مقام معظم رهبری و آیت الله سیدان از شاگردان ایشان هم حضور خواهند داشت بوده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین زهرا یادآورشد: شناسایی شخصیت های علمی و دینی می تواند انقطاع بین نسل قبل و فعلی را از بین برده و الگویی عملی برای نسل جوان معرفی شود زیرا این افراد کسانی هستند که منش و سبک زندگی آنان باعث پیشرفت کشور شده است که وظیفه داریم ابعاد نهفته زندگی این اشخاص را به مردم و خصوصا جوانان بشناسانیم.

در ادامه حجت الاسلام جواد نفری، دبیر اجرایی همایش بزرگداشت آیت الله قلعه ای قزوینی با تاکید بر اینکه حریت مهم ترین ویژگی این فقیه بزرگ است گفت: در سال ۸۷ در مشهد مقدس هم به پاس ۴۰ سال تدریس ایشان در این شهر بزرگداشتی برگزار شد که محور آن بیشتر زندگی این فقیه بود و در این دوره به ابعاد سیاسی و اجتماعی آیت الله قلعه ای توجه شده است.

وی اضافه کرد: برای پوشش این بزرگداشت از طریق صدا وسیما هم برنامه ریزی لازم صورت گرفته و مستندی از زندگی نامه ایشان تهیه شده و با حضور در زادگاه ایشان با کسانی که منبرهای درس ایشان را درک کرده اند مصاحبه شده است.

حجت الاسلام نفری تاکید کرد: مهمترین هدف این بزرگداشت شناساندن این شخصیت عالم است زیرا مقام معظم رهبری هم فرموده اند که ایشان شناخته شده نیستند.

وی اضافه کرد: این همایش که به نام «مدرس وارسته» تعیین شده با همکاری ائمه جمعه از جمله نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، امام جمعه بوئین زهرا و حوزه های علمیه و ریاست دانشگاه آزاد بوئین زهرا برگزار خواهد شد.

نفری گفت: این مراسم برای اولین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه در این واحد برگزار می شود و امیدواریم دستاوردهای خوبی برای علاقمندان داشته باشد.

مرحوم آیت اللّه حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی، در سال ۱۲۷۰ شمسی در روستای «قلعه هاشم خان» (۱) قزوین، در خانواده ای کشاورز دیده به جهان گشود.

وی از دوران کودکی، با محبت و عشق به اهل بیت علیهم السلام تربیت و رشد یافت، به طوری که عمل به واجبات و پرهیز از محرمات را از همان دوران مراعات می کرد.

مقدمات و ادبیات را در قزوین فرا گرفت و پس از تکمیل ادبیات عرب، نزد استادان ادبیات، در محضر اساتید قزوین که در رأس آنان «حاج ملا علی طارمی» و «آخوند ملا علی اکبر» بودند، سطوح عالیه فقه و اصول را خواند و در همین شهرستان فلسفه اشراق و مشّاء را نزد مرحوم آیت اللّه حاج سید موسی زرآبادی قزوینی آموخت.

وی برای تکمیل مدارج عالیه استنباط به اصفهان عزیمت کرد و در آنجا نزد مرحوم «کلباسی» و «فشارکی» به کسب علم پرداخت و پس از شش سال اقامت به قزوین بازگشت. و از شاگردان این عالم می توان آیت اللّه العظمی خامنه ای رهبر انقلاب، شهید آیت اللّه سعیدی، آیت اللّه العظمی صالحی مازندرانی، آیت اللّه خزعلی، آیت اللّه میرزا حسنعلی مروارید، آیت اللّه واعظ زاده خراسانی، آیت اللّه میرزا جوادآقا تهرانی، آیت اللّه سید جواد سبزواری، آیت اللّه شمس، آیت اللّه لنگرودی و آیت اللّه واعظ طبسی نام برد.

کد خبر 2939151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha