تضمین امنیت کره جنوبی؛ هدف وزیر دفاع ژاپن از سفر به سئول

تضمین امنیت کره جنوبی؛ هدف وزیر دفاع ژاپن از سفر به سئول

وزیر دفاع ژاپن برای نخستین بار طی چهار سال گذشته به کره جنوبی می رود تا به دولت سئول درباره تصمیم توکیو به افزایش حضور نظامی در آسیای شرقی توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، ژنرال «ناکاتانی» وزیر دفاع ژاپن قرار است اوایل هفته آینده با سفر به سئول با «هان مین کو» همتای کره جنوبی خود دیدار کند.

گفته می شود که این سفر به احتمال زیاد در تاریخ ۲۰ اکتبر (سه شنبه هفته آتی) انجام می شود اما تاریخ دقیق همچنان نامشخص است.

این نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت «شینرو آبه» نخست وزیر ژاپن در سال ۲۰۱۲ است که نخست وزیر این کشور به کره جنوبی سفر می کند. آخرین باری که یکی از وزرای دفاع ژاپن به کره جنوبی سفر کرد به سال ۲۰۱۱ بازمی گردد.

یکی از اهداف این سفر، شفاف سازی درباره لایحه حضور ژاپن در جنگ های فراسرزمینی است که در ماه میلادی گذشته (سپتامبر) به تصویب پارلمان این کشور رسید. طبق این قانون، دولت توکیو می تواند برای نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم در صورت اعلام نیاز یکی از متحدانش (به طور خاص آمریکا) به خارج از مرزهای ژاپن نیروی نظامی اعزام کند.

اما سئول خاطره تلخی از دوران نفوذ امپریالیستی ژاپن در جنگ جهانی دوم دارد و همچنان خواهان عذرخواهی توکیو به دلیل جنایات جنگی و واداشتن زنان کره ای به بردگی جنسی است. از همین رو کره جنوبی می گوید که اسقرار نیروهای ژاپنی در شبه جزیره کره تنها با صلاحدید و جلب رضایت دولت سئول انجام خواهد گرفت.

از دیگر محورهای مورد بحث وزرای دفاع دو کشور در این دیدار، تقویت همکاری های نظامی از جمله تبادل اطلاعات امنیتی برای دفع تهدید موشکی و یا هسته ای کره شمالی است.  

کد خبر 2939826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha