۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

رسانه در هفته گذشته؛

فاجعه منا و بحران ارتباطی ما/ حضور ۴۷۱ رسانه در نمایشگاه مطبوعات

فاجعه منا و بحران ارتباطی ما/ حضور ۴۷۱ رسانه در نمایشگاه مطبوعات

نظرات دو استاد ارتباطات و جامعه‌شناسی درباره ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا، اعلام حضور ۴۷۱ رسانه در نمایشگاه مطبوعات و سه برابر شدن یارانه مطبوعاتِ استان‌های کم‌برخوردار، اخبار مهم رسانه در این هفته بود.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: مرور اخبار مهم حوزه رسانه را در هفته‌ای که گذشت، با نگاهی به مباحثی که استادان ارتباطات حاضر در نشست تخصصی «بررسی ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا» مطرح کردند، آغاز می‌کنیم.

این نشست با سرفصل‌های بازتاب بین المللی در رسانه‌ها، بازتاب در رسانه ملی و بازتاب در فضای مجازی با حضور محمود کریمی علوی، مدیر گروه ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محمدرضا جوادی یگانه، رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مهدی منتظر قائم، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران در «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد.

رسانه ملی در فاجعه منا نمک روی زخم مردم می‌پاشید

محمدرضا جوادی یگانه در سخنان خود رسانه‌هایی را که با این فاجعه مواجه بودند، به سه دسته تقسیم کرد؛ رسانه ملی، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی و سپس گفت: رسانه ملی در کشور ما که عمدتاً نه پاسخگو است و نه مسئولیتی در قبال رفتارش می‌پذیرد، درباره فاجعه منا هم بیش از اینکه روشنگری کند بیشتر رویه نمک روی زخم مردم پاشیدن یا نفت روی آتش ریختن را در پیش گرفت، یا مثلاً حرف‌های مشمئزکننده اکبر عبدی را پخش کرد که تبعات اجتماعی آن را می‌توان در مردم دید و نتیجه اش رفتار احساسی و تشدید هیجانات و احساسات مردم است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: اما درباره شبکه‌های اجتماعی هم ما ضعیف عمل کردیم، به عنوان نمونه در همان ابتدای فاجعه ما پیشنهاد دادیم تا از توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی متن محور و بدون عکس استفاده شود و هشتگ مخصوص حج ساخته شود تا بتوان آن را مدیریت کرد ولی متأسفانه چون توییتر در کشور ما فیلتر است، این اتفاق نیفتاد و هرکسی در هرجایی سوگواری و همدلی کرد ولی اینها دیده نشد به عبارتی در چنین شرایطی ما در جنگ شبکه‌های اجتماعی بازنده ایم. این درحالی است که رسانه‌های عربستان در همان ساعت‌های اولیه هشتگ‌های مختلفی برای حجاج ایرانی ساختند و به سرعت به یک منبع خبر تبدیل شدند. در اینگونه مواقع رسانه‌ها کارکردشان عوض می‌شود مثلاً اینستاگرام که شبکه عکس محور است، به جایی برای انتشار اخبار تبدیل می‌شود.

می‌توانستیم در جنگ توئیتری منا تاثیرگذار باشیم

وی ادامه داد: به عبارتی رسانه‌هایی که قرار است به عنوان رسانه مکمل و جایگزین باشند کارکرد رسانه‌های اصلی را پیدا می‌کنند چون رسانه اصلی به وظایف خودش درست عمل نکرده است. این درحالی است که ما می‌توانستیم در جنگ توییتری تأثیرگذار باشیم و تبدیل به منبعی برای اخبار اصلی شویم ولی این طور نشد و ضعیف عمل کردیم. ما همیشه از مضرات این شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم و آسیب می‌بینیم ولی وقتی که می‌توانیم از آنها استفاده درست کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: در مورد اپلیکیشن‌های موبایلی ما می‌توانیم از تلگرام به عنوان جامعه مجازی که تعدادی افراد را دور هم جمع کرده بپذیریم اما باید ببینیم که کارکرد تلگرام برای ما چه بوده است؟ متأسفانه ما چون سواد رسانه ای نداریم آداب تعامل اجتماعی هم بلد نیستیم و نتیجه اینکه مثلاً عکس بدن قاری قرآن کشورمان در این گروه‌ها دست به دست می‌گردد بدون اینکه به حوزه خصوصی افراد و احساسات خانواده آن عزیز از دست رفته توجه کنیم.

جوادی یگانه با اشاره به یک جریان صدساله که در کشور ما وجود دارد توضیح داد: در این گونه موارد باید توجه کرد که هر رفتار ما ممکن است بر جزییات اختلاف با عربستان و اختلاف بین شیعه و سنی دامن بزند، ضمن اینکه ما یک جریان صدساله بیگانه ستیزی داریم که چون نمی‌توانند بگویند عامل عقب ماندگی ما اسلام است آن را ذیل عرب ستیزی می‌برند. علاوه بر این نحوه تعامل ما ایرانیان با یکدیگر خودش یک مسئله است اینکه به سرعت برای یک موضوع طنز می‌سازیم و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنیم در حالی که توجه نمی کنیم در یک جامعه عزادار این بی توجهی به آداب چه آسیبی می‌تواند بزند. یا مثلاً همه ما توهم تئوری توطئه داریم و عادت کردیم درباره همه چیز حرف بزنیم و نظر بدهیم. البته همه این نقدها به مردم مربوط نمی‌شود و حتماً رفتار و مدیریت مسئولان کشوری هم قابل نقد است.

وی در پایان گفت: به طورکلی در مورد فاجعه منا غیر از محترم شمردن احساسات عزیزان و بازماندگان این فاجعه چیز دیگری قابل دفاع نبود و عملکرد چندان قابل تأییدی نداشتیم و لازم است در این رابطه بازبینی از منظر ارتباطات صورت بگیرد. من سخنم را با یک حدیث از امام جعفر صادق (ع) تمام کنم. ایشان گفتند که دوست دارم شیعه جعفریه به گونه ای باشند که بتوانم در صف اول نماز بگویم اینها شیعه اند یعنی اقلیت شیعه را به گونه ای پیشتاز کنیم که در همه جا بتوانند تشخیص دهند که اینها شیعه اند نه اینکه با یکسری رفتارهای بد از شیعه یاد کنند. اگر فاجعه منا را نوعی مواجهه اقلیت با اکثریت بدانیم باید بگویم که مواجهه و برخورد ما در این مسیر هوشمندانه و درست نبوده است.

فاجعه منا بحران ارتباطی عمیق ما را نشان داد

مهدی منتظر قائم، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران هم در این نشست گفت: حادثه منا هم مثل هر حادثه دیگری یک منشور است که ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و دینی دارد و این منشور این امکان را فراهم می‌‌کند تا از زوایای مختلف به آن پرداخته شود. این فاجعه را از چهار زاویه ارزش‌های خبری، نظام خبررسانی، رسانه‌ها و امنیت ملی و ارتباطات بحران می‌توان بررسی کرد اما من پیش از اینکه بخواهم در این باره صحبت کنم لازم است درباره نظام رسانه ای سالم و ویژگی‌هایش نکاتی را عرض کنم.

وی افزود: هروقت صحبت از ارتباطات می‌شود پای جهانی شدن و انقلاب ارتباطات به میان می‌آید و تا وقتی اینها را درک نکنیم، نمی‌توانیم درک درستی از تبعات و تأثیراتشان داشته باشیم. اغلب ما با ذهنیت کلاسیک تربیت شده ایم و معرفت شناسی پس ذهن مدیران و سیاستگزاران ما هم اینگونه است که به مقتضیات جهان جدید توجه ندارند و اگر هم داشته باشند فقط در حد ادا و محض خالی نبودن عریضه است. اغلب ما فضای ارتباطی جدید را درک نکردیم، الزامات عقل جمعی، انباشت تجربه و... نداریم و گاهی به قول این مثل از هول حلیم در دیگ می‌افتیم و به جای اینکه سربیاوریم، کلاه می‌آوریم. نتیجه اینکه در شرایطی مثل فاجعه منا عقل تحلیلی حاکم نمی‌شود و رفتارهای عده ای قلیل باعث می‌شود که ما ضررهای زیادی در رده‌های بالا بدهیم. به عبارتی ما فراپاشی و فروپاشی نظام ارتباطی را درک نکرده ایم.

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ارتباطات اگر رکن شکل گیری ما و دیگران باشد، باید توجه کنیم که یک «ما» ی کامل نداریم چون کره زمین لایه‌های مختلفی از «ما» دارد پس زیست و ابعاد زندگی ما در درون یک مای بزرگتر قرار می‌گیرد. در همین رابطه صداوسیما تمایل دارد خودش را ملی و سراسری بداند ولی رمز موفقیت این ملی بودن این است که بتواند همه گروه‌ها را پوشش بدهد چون وسوسه ما شدن و کل شدن را همه دارند اما در جامعه ای که تفکر، مطالعه و گفتگو باشد، این کل شکل می‌گیرد. در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که کلیت خودش را به جزییات تحمیل کرده، این کلیت و ما بودن تداوم تاریخی ندارد. اگر قرار باشد هرکسی برای پیشبرد منافع خود از استراتژی خاصی استفاده کند نتیجه اش همین توهم توطئه و اخبار متناقضی است که درباره فاجعه منا دیدیم و شنیدیم. جناح‌ها حق ندارند مالک رسانه باشند تا از طریق آن به خواسته‌های خود برسند.

منتظرقائم افزود: اگر در یک جریان خبری قرار باشد به سمت هدایت ذهن برویم مراجعات آرشیوی به ما خیلی کمک می‌کند، ما باید جلوی استثناء کردن این رابطه بایستیم و بگوییم بله حادثه غمبار و مصیبت باری بود ولی حادثه استثنایی نبود و بزرگترین حادثه جامعه بشری هم نبوده است چون وقتی یک فاجعه را استثنا کنیم فضا را برای دامن زدن به شایعات باز می‌کنیم. این درحالی است که ما هنوز دلیل اصلی اتفاق افتادن این ماجرا را نمی‌دانیم.

وی همچنین افزود: ما در جریان این فاجعه دائماً بازنمایی سیاهگونه داشتیم و هیچ وقت حال بازماندگان این حادثه را لحاظ نکردیم درحالی که در چندساعت ابتدایی این فاجعه خانواده‌ها بیشتر منتظر یک خبر درست و موثق بودند تا ابراز احساسات. توهم توطئه در همه جوامع وجود دارد منتها در ایران چون ماجرا توسط نخبگان و فرهیختگان نقد نشده همچنان در میان همه وجود دارد و مدیریت هم نشده است. ما باید یاد بگیریم در بازنمایی عقلانی، احتمالات را بررسی کنیم و تا وقتی مدرک از جایی نداریم با زبان احتمالات سخن بگوییم؛ کاری که ما انجام ندادیم و اتفاقاً همه جا با زبان قطعی صحبت کردیم.

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در مورد سرعت هم این نکته جای تعجب داشت که با وجود این همه خبرنگار اعزامی از نهادها و موسسات مختلف، چرا تا چندساعت اولیه ما هیچ خبر موثقی نداشتیم، درحالی که با یک تماس تلفنی خبرنگاران ما می‌توانستند اخبار عینی را روایت کنند، نتیجه این کمرنگ بودن خبرنگاران هم اخباری بود که بلافاصله پس از انتشار تکذیب می شد. انتظار می‌رفت بعد از چنین حادثه ای ستاد اطلاع رسانی، هم اندیشی و امثال اینها شکل می‌گرفت تا همه اخبار از یک کانال موثق منتشر شود ولی خب متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

منتظرقائم ادامه داد: رقابت پذیری که از دیگر خصیصه‌های نظام رسانه ای سالم است زمانی معنا دارد که ما توانسته باشیم اخبار را با سرعت توسط متخصصان و آگاهان منتشر کنیم چون رقابت کردن متضمن این است که بتوانیم رقبا را برکنار کنیم و خب رقابت با دست خالی معنایی ندارد. نتیجه آنکه ما منبع خبری مان می‌شود بی. بی. سی و سایر رسانه‌های خارجی و منتظر می‌مانیم ببینیم آنها چه چیزی را منتشر می‌کنند در حالی که در مورد حوادثی مثل فاجعه منا، ما باید برای رسانه‌های خارجی منبع باشیم.

وی افزود: در ارتباطات بحران باید متخصصان به میدان بیایند تا هرکسی نتواند به عنوان خبرنگار خبر تولید کند و منبع خبر شود. نکته اصلی در این رابطه اینجاست که حالا اگر ما بخواهیم این موضوع را برجسته سازی کنیم یا عربستان را محکوم کنیم باید بازنمایی عقلی و درست از ماجرا داشته باشیم سپس در لایه‌های زیرین شرح ماجرا حرفمان را بزنیم یعنی اگر قرار است ما با عربستان رقابت سیاسی کنیم باید حرفمان را در لفافه بزنیم، طوری که تمام جوامع بشری از هرجایی خودشان به این نتیجه برسند که مثلاً عربستان مقصر است.

منتظر قائم در پایان گفت: اگر ما سه مسیر قبلی را درست رفته باشیم در انتها به اقتدار و مرجعیت می‌رسیم. باید یاد بگیریم که به جای طرح مسايل در قالب احساسی و شعارگونه حرفمان را با زبان حقیقت و اطلاعات بزنیم چون در این جهان فروپاشیده و فراپاشیده مرجعیت می‌تواند به ما کمک بزرگی کند. به نظرمن بهترین برخورد در چنین شرایطی این است که مراکز و پژوهشگاه‌ها حادثه را تحلیل کنند تا از آن درس بگیریم و تجربه انباشت به دست بیاوریم چون در ایام عادی کمبود و خطاها مشخص نمی‌شود، اگر در طول این سی سال بعد از انقلاب ایران به موضوع تقریب مذاهب تکیه کرده بودیم این حادثه نشان داد حرف‌هایمان شعار بوده است.  فاجعه منا بحران ارتباطی عمیق را در ایران نشان داد.

فهرست ۴۷۱ رسانه‌ای که ثبت نامشان درنمایشگاه مطبوعات تکمیل شده است

اما بشنوید از انتشار نام، گروه بندی و متراژ ۴۷۱ رسانه‌ای که ثبت نام برای حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات را کامل کردند، از سوی کمیته اطلاع‌رسانی این نمایشگاه. رسانه‌هایی که نامشان در جدول زیر آمده فرایند ثبت نام را کامل کرده‌اند و رسانه‌هایی که نامشان در این لیست نیست، یا هنوز مجوز قدیمی خود را در سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir) به ثبت نرسانده‌اند و یا در زمره پایگاه‌های خبری هستند که از نام یا نامواره‌ای غیر از پروانه استفاده می‌کنند و یا ماده ۱۸ قانون مطبوعات را رعایت نمی‌کنند.

این کمیته افزوده است: علاوه بر تذکر دو ماه قبل اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به این دو گروه، کمیته ثبت نام نمایشگاه نیز برای رفع مشکل با آنها تماس گرفته و نسبت به التزام به قانون مطبوعات پیگیری‌های لازم را انجام داده است. بدیهی است چنانچه این دو گروه تا قبل از ۲۲ مهر مشکل خود را مرتفع کنند، در جدول زیر اضافه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، برای تمامی رسانه‌های حاضر در این جدول، پیامکی مبنی بر گروه بندی رسانه، متراژ و میزان بهای پرداختی غرفه ارسال شده است و رسانه‌ها می‌توانند برای سوالات خود با کمیته ثبت نام با شماره تلفن‌های ۸۴۰۹۵۱۸۱ و  ۸۴۰۹۵۱۷۵ تماس بگیرند. رسانه‌ها از ۲۰ تا ۲۲ مهرماه فرصت دارند نسبت به واریز اجاره بهای غرفه‌ها اقدام کنند تا بر اساس آن، جمع متراژ نهایی شرکت کنندگان، مشخص و نقشه نهایی بر روی سایت نمایشگاه بارگذاری شود. به جهت ایجاد رقابت عادلانه برای تمامی رسانه‌ها و انتخاب بهتر متقاضیان برای جانمایی، متراژهای درخواستی ۳۶ و ۶۰ به ۲۴ و ۴۸ متر تبدیل شده است.

ستاد برگزاری نمایشگاه مطبوعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حداکثر متراژ در گروه‌های آموزشی و تخصصی ۲۴ متر، سیاسی و اقتصادی ۴۸ متر، عمومی و خانواده ۴۸ متر، فرهنگی و هنری ۴۸ متر و گروه‌های استانی و منطقه‌ای ۲۴ متر است. متراژ کلیه پایگاه‌های خبری، به جز ۲۰ پایگاه پربیننده کشور، ۱۲ متر است و سقف متراژ این گروه نیز ۴۸ متر تعیین شده است.

همچنین در بخشی از این اطلاعیه آمده است: عدم واریز وجه در مهلت معین، به منزله انصراف از حضور در نمایشگاه مطبوعات محسوب می‌شود و رسانه‌هایی که در موعد مقرر، پیش ثبت نام را انجام نداده‌اند، در صورت باقی ماندن فضا یا انصراف شرکت کنندگان، جایگزین خواهند شد در غیر این‌صورت، از حضور در نمایشگاه محروم خواهند شد.

جدول رسانه‌هایی را که ثبت نامشان در نمایشگاه تکمیل شده - بدون احتساب تشکل‌های مطبوعاتی، روابط عمومی دستگاه‌ها، ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسب و کار مرتبط - می‌توانید اینجا ببینید. توضیح اینکه موسسات مطبوعاتی گروه‌های رسانه‌ای هستند که حداقل ۴ رسانه فعال دارند. (هر روزنامه معادل دو نشریه محاسبه می‌شود).

خبر دیگر اینکه سرویس زبان کردی خبرگزاری مهر به عنوان پنجمین زبان بخش بین الملل، آغاز به کار کرد. مدیر عامل خبرگزاری مهر از آغاز به کار سرویس زبان کردی به عنوان پنجمین زبان بخش بین المللی این خبرگزاری به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: بعد از طی یک دوره کوتاه مدت فعالیت‌های این زبان رسمی می‌شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به برنامه‌های خبرگزاری مهر در راستای توسعه و تقویت فعالیت‌های خود در حوزه رسانه اظهار داشت: زبان کردی به عنوان پنجمین زبان به خبرگزاری مهر اضافه شده است و این زبان به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت: با توجه به تلاش در راستای جذب مخاطب از یک سو و همچنین ضرورت ارتقاء فعالیت‌های رسانه ای، خبرگزاری مهر نسبت به افزایش یک زبان جدید به مجموعه زبان‌های خارجی خود اقدام کرده و به همین دلیل زبان کردی به این خبرگزاری اضافه شده است.

مدیر عامل خبرگزاری مهر به اهمیت حوزه مناطق کردی اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولات چند سال اخیر در منطقه و نیاز مخاطبان کردزبان به رسانه ای جامع برای پوشش این تحولات خبرگزاری مهر در این حوزه ورود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه رسانه یک امکان قوی برای جذب مخاطب است، گفت: خبرگزاری مهر با راه اندازی زبان کردی دو دیدگاه جدی که یکی تبلیغ و صدور انقلاب اسلامی است و دیگری پوشش واقع بینانه از تحولات منطقه را در دستور کار قرار داده است و این روش را دنبال می‌کند.

دکتر عسکری با اشاره به اینکه زبان کردی خبرگزاری مهر در استان کردستان مدیریت می‌شود، افزود: مقام معظم رهبری در سفر به استان کردستان زبان کردی را یک سرمایه ملی عنوان کردند و به دلیل این اهمیت نیز استان کردستان به عنوان مرکزیت اصلی مدیریت زبان کردی خبرگزاری مهر انتخاب شد.

وی عنوان کرد: خبرگزاری مهر تلاش می‌کند که با فعال کردن نمایندگان خبری در شهرهای کردنشین کشورهای منطقه نگاهی واقعی به تحولات داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در پایان گفت: با موافقت هیات مدیره خبرگزاری مهر از دو ماه قبل مقدمات اضافه کردن زبان کردی به مهر آغاز شد و از یک هفته قبل نیز سایت طراحی و بارگذاری شد و امروز شاهد فعالیت رسمی زبان کردی خبرگزاری مهر هستیم.

زبان کردی خبرگزاری مهر به آدرس www.ku.mehrnews.com قابل دسترسی است.

تذکر به روزنامه‌های «کیهان» و «رویش ملت» / پرونده رویش ملت به دادگاه رفت

اما بشنوید از تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات برای تذکر به روزنامه‌های «کیهان» و «رویش ملت».  در جلسه این هفتته هیئت نظارت بر مطبوعات، تیتر و محتوای صفحه اول روزنامه رویش ملّت مورخ ۹۴.۷.۱۸ درباره سردار شهید همدانی مصداق بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات تشخیص داده شد و مقرر شد به روزنامه تذکر داده شود و پرونده آن به دادگاه ارجاع شود.

در این جلسه، همچنین برخی عبارت‌های مندرج در مطلبی با عنوان «نمایندگان فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند» در صفحه ۱۰ روزنامه کیهان مورخ ۹۴.۷.۹ مشمول بند ۸ ماده ۶ دانسته شد و مقرر گردید به این روزنامه تذکر داده شود.

در بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات «افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد» از جمله مصادیق نقض کننده حدود آزادی مطبوعات عنوان شده که با عبارت «اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی» در این ماده توضیح داده شده است.

یارانه مطبوعات استان‌های کم‌برخوردار سه برابر می‌شود

خبر دیگر اینکه معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از سه برابر شدن یارانه مطبوعات استان‌های کم‌برخوردار خبر داده و برخی دیگر از سیاست‌های حمایتی معاونت متبوعش را از مطبوعات و رسانه‌های محلی، رسانه‌ای کرده است.

حسین انتظامی با اشاره به این باور که توسعه استان‌ها تنها راه توسعه کشور است بر اهمیت توسعه مطبوعات استانی و لزوم توجه به آن‌ها در سیاست‌های اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی تاکید کرد.

معاون مطبوعاتی در ادامه به موضوع ۳ برابر شدن یارانه مطبوعات استان‌های کم‌برخوردار اشاره و اضافه کرد: جلوگیری جدی از توزیع نیازمندی‌های مجزای از روزنامه‌ها که به بازار مطبوعات محلی ضربه می‌زند، یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی این معاونت از مطبوعات و رسانه‌های محلی است.

انتظامی در ادامه تاکید کرد: مطابق آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، اساسا روزنامه‌های سراسری حق ندارند ویژه‌نامه‌های مستقل برای استان‌ها منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه انتشار آگهی‌های دولتی در ویژه‌نامه‌های استانی ممنوع است، از نرم افزاری شدن رویه توزیع آگهی‌های دولتی برای تهران و ادارات کل استان‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: ویژه‌نامه‌های استانی نباید بیش از ۳۰ درصد محتوای خود را به آگهی اختصاص دهند.

حسین انتظامی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه اساساً روزنامه نگاری با روزنامه‌داری متفاوت است، به تشریح مسائل حاکم بر مدیریت مطبوعات در دو بخش هزینه‌ها و درآمدها پرداخت.

وی با با بیان اینکه لزوما کسی که روزنامه نگار خوبی است نمی‌تواند مدیر مطبوعاتی خوبی هم باشد، بر لزوم توجه به مقوله‌های ضروری مدیریت مطبوعات تاکید کرد و گفت: بخشی از این مفاهیم به قانون مطبوعات برمی‌گردد و دانستن برخی از فصول قانون مطبوعات برای همه مدیران لازم و ضروری است.

معاون وزیر ارشاد همچنین بر آگاهی مدیران مطبوعات از قانون‌های مالیاتی نظیر قانون مالیات‌های مستقیم، ارزش افزوده و همچنین قوانین مربوط به تامین اجتماعی تاکید کرد.

کد خبر 2940936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha