۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

تعیین تکلیف واگذاری منطقه باداب سورت به بخش خصوصی تا سه ماه دیگر

تعیین تکلیف واگذاری منطقه باداب سورت به بخش خصوصی تا سه ماه دیگر

رئیس شورای روستای مالخواست گفت: تا ۳ ماه دیگر تصمیم کمیته فنی میراث فرهنگی و منابع ملی برای واگذاری منطقه گردشگری باداب سورت به سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام می‌شود.

سید محمد ساداتی، رئیس شورای روستای مالخواست در استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر چشمه های باداب سورت را در محدوده زمین های روستای مالخواست دانست و درباره فن کشی اطراف آن گفت: چند ماهی است که اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران دور تا دور محوطه گردشگری باداب سورت به میزان ۷۰ هکتار فنس کشی شد این اقدام اولیه است چون این منطقه جزو منابع ملی است و باید اداره منابع طبیعی به اداره کل میراث فرهنگی مازندران اجازه فعالیت گردشگری بدهد. به همین دلیل باید در وهله اول این منطقه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود.

وی ادامه داد: این تصمیم در کمیته فنی میراث فرهنگی و منابع ملی درحال بررسی است و تقریبا تا سه ماه دیگر نتیجه‌گیری می‌شود. این تصمیم گیری منوط به تهیه طرح است چون زمین های این محدوده متعلق به دامداران بوده و باید حق آنها پرداخت شود. سرمایه گذاری و فعالیت گردشگری در این منطقه به مزایده گذاشته می شود اما مردم منطقه می خواهند که این واگذاری به غیر بومی انجام نشود.

وی همچنین درباره خشکسالی حوضچه های باداب سورت نیز گفت: بیشترین دلیل خشکسالی حوضچه‌ها مربوط به کمبود بارندگی و خشکسالی‌هایی است که همه کشور را نیز در بر گرفته و امسال نیز نسبت به سال گذشته با کم آبی مواجه بودیم.

ساداتی افزود: پشت کوهی در نزدیکی باداب سورت چاهی بود که هر کسی برای آنکه بداند چقدر عمق دارد، درون آن سنگ می انداخت به این ترتیب سنگ‌ها جلوی آب را گرفت. درحالی که ۹۰ درصد آب این چشمه ها از آنجا تامین می شد. از سوی دیگر آب آنقدر زیاد نیست. به همین دلیل تبخیر می شود.

وی درباره ممنوعیت ورود گردشگران به داخل محوطه باداب سورت که به تازگی اعلام شده است نیز گفت: مردم ورود گردشگران انبوه را ممنوع نکردند این تصمیم شورای تامین استان مازندران بود چون به چشمه‌ها آسیب رسیده و باید بتوانند آن را بازسازی کنند. پس از اجرای طرح گردشگری در آن مشکلی برای ورود گردشگری ایجاد نمی شود.

ساداتی درباره مشکلات حضور گردشگران در روستاهای نزدیک به باداب سورت گفت: در روستاهای اروست و مالخواست جوامع محلی سنتی هستند و برای آنها ورود گردشگر با حجاب نامناسب و یا رفتارهای خارج از عرف قابل قبول نیست. اما متاسفانه برخی از گردشگران این موضوع را رعایت نمی کنند. از طرف دیگر برخی از گردشگران هر کجا که باشند زباله خود را در طبیعت رها می کنند درصورتی که این مسائل برای روستائیان پذیرفته شده نیست. باید گردشگران آداب حضور در جوامع محلی را رعایت کنند ضمن اینکه با خودرو به روی حوضچه‌ها می‌روند.

وی ادامه داد: سه نفر از روستاییان به کار صنایع دستی مشغول هستند و گلیم و جاجیم می بافند ولی هنوز تعاونی صنایع دستی نداریم چون فعلا فقط زنان مسن صنایع دستی تولید می کنند و فروش محدودی دارند ضمن اینکه جایی برای عرضه صنایع دستی نداریم.

رئیس شورای روستای مالخواست گفت: تقریبا هنوز بافت قدیمی روستا باقی مانده است اما در بیشتر روستاها بافت خشت و گلی در حال تغییر است من پیشنهاد دادم که روستا را سنگ فرش کنند اما مردم دلشان یم خواهد که خانه های خشتی و گلی خود را با خانه های سیمانی عوض کنند چون نگهداری از این خانه ها دردسر دارد. ولی نمی داندن که گردشگر بیشتر این خانه‌ها را می پسندد.  

ساداتی که یک اقامتگاه ۲۰ نفره را در روستای مالخواست برای پذیرایی از گردشگران آماده کرده است ادامه داد: در این روستا غذای محلی و اقامتگاه بومی در اختیار گردشگران قرار می دهیم مانند «کردپلا» که غذای مخصوص چوپانان است و با گوشت گوسفندی و برنج کته درست می شود.

کد خبر 2949347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha