۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۹:۰۹

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

ایده‌ای متفاوت برای عرضه صنایع دستی/ اینجا چهارشنبه‌بازار نیست

ایده‌ای متفاوت برای عرضه صنایع دستی/ اینجا چهارشنبه‌بازار نیست

یکی از فعالان بخش خصوصی که قصد دارد فروشگاه ویژه‌ای برای عرضه صنایع دستی در طرقبه افتتاح کند می‌گوید: فضای این فروشگاه، شبیه به نگارخانه‌‌ای دائمی خواهد بود.

مهرداد زوارزاده یکی از فعالان حوزه عرضه صنایع دستی که ایده‌پرداز اصلی طرح هایپرمارکت صنایع‌دستی است در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: قرار است فضای آماده‌ای در اختیار هنرمندان صنایع دستی گذاشته شود تا در آن به نمایش و فروش اثار خود بپردازند. این فضا شبیه به یک نگارخانه دائم است و به شیوه هایپرمارکت‌ها اداره می‌شود.

به گفته او بیشتر نمایشگاه‌های صنایع دستی که تاکنون در مشهد برگزار شده، غالبا شبیه به بازارهای محلی بوده و صنایع دستی که در آن عرضه شده، کیفیت لازم را نداشته است. در صورتی‌که فرآورده‌های دستی باید قابلیت صادرات داشته و از سطح لازم برخوردار باشند.

زوارزاده به تفاوت میان زائران و گردشگران اشاره و بیان کرد: هر ساله تعدادی زیادی  مسافر از شهرها و روستاهای مختلف به مشهد می‌آیند و سوغاتی می‌خرند اما زرشک و زعفران و تسبیح و سجاده و انگشتر عقیق به عنوان سوغات مشهد جا افتاده و معرفی شده و هنوز صنایع دستی جایی در سبد سوغات مسافران مشهد ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: بیشتر کسانی که به مشهد می‌آیند زوار هستند؛ گردشگر، تعریف خاص خود را دارد. معدود گردشگرانی که به مشهد می‌آیند و می‌خواهند صنایع دستی تهیه کنند، در شمار مجموعه‌داران هستند اما طبیعتا می‌توان با یک فرهنگسازی درست و منظم، تعداد این افراد را افزایش داد و به معرفی و تبلیغ بیشتر صنایع دستی پرداخت.

به گفته زوارزاده، صنایع دستی باکیفیت، این قابلیت را دارند که در سبد سوغات مسافران قرار بگیرند. چه اشکالی دارد نزدیک به حرم امام رضا(ع)، فروشگاه‌های صنایع دستی ساخته شوند؟ مگر صدا و سیما و رسانه‌ها نمی‌توانند این مساله را جا بیندازند که می‌توان از شهر مشهد، به جای زرشک و زعفران، نقش برجسته و مینا و خاتم به یادگار برد!؟

این فعال در زمینه صنایع دستی به این‌که از هیچ سازمان و نهاد دولتی کمک و حمایتی دریافت نکرده گفت: من به عنوان یک شخص حقیقی وارد عکل شده‌ام تا نخستین هایپرمارکت صنایع دستی را راه‌اندازی کنم. البته این به معنای ان نیست که تاکنون به اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی مراجعه نکرده‌ام. مساله این است که از حمایت سازمان‌های این‌چنین ناامید شده و تصمیم گرفته‌ام به طور مستقل عمل کنم.

قرار است در این هایپرمارکت که در منطقه نمونه گردشگری طرقبه کار خود را آغاز می‌کند، قفسه‌ای سه متری در اختیار هنرمندان بگدارد و لزونی ندارد که برای هر قفسه، مسئولی وجود داشته باشد چون مدیریت به روش اداره کردن هایپرمارکت‌هاست. در این سیستم میزی هم وجود ندارد تا نمایشگاه صنایع دستی به چهارشنبه بازار تبدیل نشود.

زوارزاده همچنین بیان کرد: هنرمندان در ماه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و ۱۰ درصد فروش هم به مدیریت فروشگاه تعلق می‌گیرد. ممکن است برخی هنرمندان بگویند اگر کالاها فروش نرفت چه؟ من در پاسخ می‌گویم، حداقل سودی که به آنها می‌رسد این است که کارهاشان کارشناسی می‌شود.

کد خبر 2954309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha