۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۳۴

در همایش پدافند غیر عامل مرند مطرح شد؛

شناخت سلاح دشمن اولین قدم در حوزه پدافند غیر عامل است

شناخت سلاح دشمن اولین قدم در حوزه پدافند غیر عامل است

مرند - مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: شناخت سلاح دشمن اولین موضوعی است که باید در حوزه پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه های امنیتی و دفاعی از مهمترین بخش های حفظ تمامیت ارضی و استقلال هر کشوری است و در این میان موضوع پدافند غیرعامل نیز در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در گفتمان های مرتبط با حوزه امنیت ملی یافته است.

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

در پدافند غیرعامل که اکثر منابع علمی و نظامی دنیا استتار (Camouflage)، اختفا (Concealment)، پوشش (Cover)، فریب (Deception)، تفرقه و پراکندگی (Separation & Dispersion) و مقاوم‌سازی و استحکامات (Hardening) به عنوان اصول مهم عنوان شده اند، تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع بخاطر شرایط ویژه کشور در حوزه پدافند غیرعامل، هفته ای در تقویم جمهوری اسلامی ایران به همین عنوان گنجانده شده تا ابعاد و زوایای مختلف این حوزه مورد توجه و اطلاع رسانی قرار گیرد و در همین راستا همایش پدافند غیر عامل توسط  جمعیت هلال احمرشهرستان ویژه مرند نیز برگزار و موضوعات این حوزه در شهرستان بررسی شد.

دامنه آسیب ها در پدافند غیر عامل معین و مشخص نیست

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی پیش از ظهر سه شنبه در این همایش گفت: پدافند غیر عامل قبلا در مجموعه نیروهای مسلح خلاصه می شد اما با توجه به تغییر آفند دشمن، چند سالی است که  پدافند غیرعامل بصورت گسترده و با دامنه وسیع در جامعه ما مطرح شده به طوری که هر اقدام غیر مسلحانه ای با هدف حفاظت از داشته های خود در مقابل تهدیدات دشمن در حوزه پدافند غیر عامل قرار می گیرد.

عزیز نوری با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات همسو با پیشرفت روز افزون تکنولوژی تصریح کرد: گاه این تهدیدات در فضای مجازی در کمترین زمان ممکن در سراسر جهان بوجود آید و در حوزه و بلایا نیز اگر آمادگی لازم را نداشته باشیم، به طور حتم آسیب خواهیم دید و لازم است نسبت به شناسایی نقاط آسیب پذیر و رفع آنها اقدام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در بحث پدافند غیر عامل دامنه آسیب ها همانند حوادث غیر طبیعی معین و مشخص نیست و در این حوزه اولین قدم شناخت سلاح دشمن است و بایستی در پدافند غیر عامل برنامه داشته و طبق تهدیدات جدید از آمادگی های نوین برخوردار باشیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی شناخت تجهیزات و امکانات و حربه های دشمن  و برنامه ریزی برای مقابله با آن را دارای اهمیت توصیف و تصریح کرد: بالابردن هزینه دشمن در پدافند غیر عامل بسیار مهم بوده و شاید موجب انصراف دشمن از اقدام در حوزه مورد نظر به علت هزینه بالا شود.

پایگاه های امدادی در مسیرهای حادثه خیز شهرستان مرند ایجاد شود

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند نیز در این نشست با تجلیل از خدمات هلال احمر در این منطقه اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در تمامی حوادث رخ داده در شهرستان مرند پیشتاز و پیشگام بوده و نقش بسزایی در امدادرسانی به حوادث دارد.

تقی کرمی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن محور حادثه خیز مرند - خوی و مسیر بخش یامچی در این منطقه خاطر نشان شد: این محورها با وجود پر خطر و پر حادثه بودن فاقد پایگاه های امدادی بوده و نیازمند توجه مسوولان امر و متوليان امر امداد و نجات است.

وی در پایان با اشاره به مخاطرات احتمالی در مرند گفت: این شهرستان هم در بحث حوادث جاده ای و هم در بحث  بلایای طبیعی مانند سیل  استعداد بالای آسیب پذیری بوده  و پیشگیری از این تهدیدات توجه بیشتر مسوولان را می طلبد و نیازمند تامین تجهیزات متناسب با حوادث احتمالی است.

گفتنی است نشست صمیمی در جمع امدادگران و پرسنل هلال احمر و بررسی مخاطرات و نیازهای شهرستان مرند از برنامه های جنبی همایش پدافند غیرعامل در شهرستان مرند بود که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی حاضر در این همایش برگزار شد .

کد خبر 2956999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha