۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴

ساخت بزرگترین پل کابلی کشور در سد کارون ۳

ساخت بزرگترین پل کابلی کشور در سد کارون ۳

مدیر امور طرح‌های جایگزین سدهای کارون ۳ و ۴ از ساخت بزرگترین پل کابلی کشور بر فراز دریاچه سد کارون ۳ در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حميد اسدي گفت: وزارت نيرو در کنار احداث پروژه هاي بزرگ، براي تامين رفاه ساکنين اطراف پروژه ها با تخصيص بودجه هاي قابل توجه، انجام اقدامات عمراني جنبي را دستور کار قرار مي دهد.

مدیر امور طرح‌های جایگزین سدهای کارون ۳ و ۴ با بیان اینکه در صورت تخصيص کامل و به موقع بودجه مورد نياز، بزرگترين پل کابلي کشور احداث مي شود، افزود: تاکنون دو دستگاه پل زيرقوسي بزرگ در محدوده پروژه کارون ۳ احداث شده و در حال حاضر احداث پل کابلي سه بلوطک و مسير طرفين آن و نيز بهسازي مسير روستاهاي سادات - شيوند به منظور تردد ايمن اهالي منطقه در دست انجام است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر ساکنين حاشيه درياچه سد کارون ۳ ناچار از تردد با بارج هاي وزارت نيرو هستند، ادامه داد: با دستور مستقيم وزير نيرو، عمليات ساخت اين پل آغاز شده است که با ۴۸.۷ ميليارد تومان سرمايه گذاري، در مدت ۲۷ ماه به بهره برداري خواهد رسيد.

اسدی با اشاره به اينکه ميزان تردد اهالي، اهميت چنداني در پيش برد چنين پروژه هايي ندارد، خاطرنشان کرد: وزارت نيرو موظف است با از بين رفتن زيرساخت‌ها بر اثر آبگيري سد، نسبت به جايگزين کردن آنها اقدام کند و لذا مسئله اقتصادي بودن يا نبودن اين پروژه به هيچ وجه مدنظر نیست بلکه رفاه ساکنين حاشيه محدوده پروژه در درجه اول اهميت قرار دارد.

وی گفت: تا پيش از انجام اين پروژه برخي قطعات از جمله قالب‌هاي پيلون‌ها - برج‌هاي طرفين که کابل‌ها به آن متصل مي شوند، از خارج وارد مي‌شد اما در شرايط تحريم، متخصصان کشورمان موفق به توليد اين محصول در داخل شدند که از خروج ارز از کشور نيز جلوگيري کرد.

این مقام مسئول در صنعت آب کشور با تاکيد بر اينکه چالش جدي براي اتمام پل سه بلوطک تامين منابع مالي است، تاکيد کرد: جدا از ۱۲ ميليارد تومان بدهي فعلي به پيمانکار، ۲۵ ميليارد تومان ديگر براي تکميل پل سه بلوطک لازم است و چنانچه اين مشکل حل نشود، در زمان مقرر پروژه به اتمام نخواهد رسيد.

مدير امور طرح‌هاي جايگزين کارون ۳ و ۴ به وجود رديف بودجه مستقل به عنوان راه‌هاي جايگزين در سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور اشاره کرد و گفت: بودجه سال جاري اين رديف، از منابع عمومي ۵۴ ميليارد تومان است که متاسفانه هيچ مبلغي از آن تاکنون پرداخت نشده اما با تلاش شرکت آب نيرو از منابع داخلي وزارت نيرو و به صورت قرض از ساير پروژه ها، بخشي از اعتبار لازم تامين شده است که اميدوارم با پرداخت کامل مبلغ مورد نياز، اين پروژه متوقف نشود.

همچنین آرش سليمي نيا معاون اجرايي طرح‌هاي جايگزين کارون ۳ و ۴ در اظهاراتی گفت: براي اجراي اين پروژه با دشواري هاي زيادي روبرو بوديم که يکي از آنها جاده دسترسي به پروژه است که با توجه به صعب العبوري و پيچ‌هاي فراوان، عمليات حمل و نقل قطعات و تجهيزات با سختي پيش مي رفت.

وي با بيان اينکه ارتباط ما با ساحل چپ درياچه سد قطع بود، افزود: پايه يکي از پل‌ها (P۲) در درياچه سد واقع است، لذا در وهله اول، ۲ جاده دسترسي در ساحل چپ ساختيم تا امکان انتقال بتن مورد نياز پايه و انجام عمليات بتن ريزي فراهم شود اما با بالا رفتن تراز آب، اين دو جاده غيرقابل استفاده شدند؛ بنابراين ناچار از به کارگيري شناور بوديم و چون شناور در وهله اول براي تردد اهالي منطقه استفاده مي شد، بخشي از عمليات را به شيفت شب منتقل کرديم که اگر اين کار انجام نمي شد، تاخيري يکساله در زمان پايان پروژه به وجود مي آمد.

معاون اجرايي طرح‌هاي جايگزين کارون ۳ و ۴ درباره جزئيات پروژه احداث پل سه بلوطک گفت: اين پل داراي دو پايلون و سه دهانه است که دهانه اصلي، ۲۶۰ متر طول دارد و از اين حيث، پل سه بلوطک بزرگترين پل کابلي کشور محسوب مي شود و در ساخت آن، ۱۲ هزار متر مکعب بتن، ۱۴۰۰ تن ورق فولادي و ۱۵۰ تن کابل استفاده شده است.

کد خبر 2957939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha