۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴

در پژوهشکده صنایع غذایی صورت گرفت؛

کاهش قند خون دیابتی‌ها با ترکیبات جدید از گیاه خار مریم

کاهش قند خون دیابتی‌ها با ترکیبات جدید از گیاه خار مریم

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: موفق شدیم تا پوششی جدید به نام ایروژل صمغ کتیرا برای ترکیبات «فلاونوئیدی» گیاه خار مریم که برای کاهش قند خون دیابتیها مورد استفاده قرار می گیرد را بدست آوریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول کدخدایی با بیان اینکه کنترل قند خون در بیماران دیابتی نقش حیاتی دارد، گفت: در حال حاضر نیاز این بیماران به انسولین از طریق تزریق زیر پوستی برآورده می شود که در برخی موارد به ایجاد حساسیت و عفونت منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساده ترین راه برای رفع این مشکل استفاده از انسولین خوراکی است، ادامه داد: مهمترین چالش انسولین خوراکی، کاهش دسترسی زیستی آن هنگام عبور از دستگاه گوارش است چراکه وجود موانع فیزیولوژیکی مانع از دسترسی بهینه بدن به انسولین می شود.

رئیس مرکز تحقیقات هیدروکلوئیدهای غذایی ایران با اشاره به گران بودن انسولین افزود: برای حل این مشکل ترکیبات دیگری نظیر «سولفونیل اوره آزها» و «بیگوانیدها» به صورت جایگزین وجود دارند که اثرات جانبی سویی بر بدن انسان دارند.

کدخدایی با اشاره به تحقیقات گسترده برای یافتن ترکیبات موثره ارزان و ایمن عنوان کرد: بهترین روش برای حل این مشکل استفاده از گیاهان دارویی است که به ضد دیابت شهرت دارند. این گیاهان حاوی «گلیکوزیدها»، «فلاونوئیدها» و «کارتنوئیدها» هستند که در صورت دستیابی به روش های موثر ریزپوشانی آنها افق تازه ای برای درمان بیماری دیابت گشوده خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به ترکیبات «فلاونوئیدی» گیاه بومی خار مریم که در مناطق شمال، غرب و جنوب ایران می روید اشاره کرد و گفت: این ترکیبات قادرند قند خون  را در حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به دیابت کاهش دهند اما از آنجایی که میزان جذب آنها در بدن پایین است از کارایی و اثربخشی ناچیزی برخوردارند.

وی با بیان اینکه در این پژوهشگاه، «ایروژل صمغ کتیرا» را به عنوان پوششی برای ترکیبات «فلاونوئیدی» گیاه بومی خار مریم قرار دادیم، ادامه داد: ساختارهای ایروژلی صمغ کتیرا می توانند به رفع مشکلی همچون میزان جذب و اثربخشی پایین این ترکیبات کمک کنند.

به گفته وی، این ایروژل ها برای کاهش قند خون جهت رسانش هدفمند و رهش کنترل شده داروهای تنظیم کننده قند خون در بیماران دیابتی بدست آمده است.

کدخدایی اظهارکرد: ایروژل های تولیدی با توجه به طبیعی بودن آنها می توانند بدون هیچ گونه نگرانی در  تنظیم قند خون بیماران دیابتی و همراه  با  مواد غذایی شیرین مورد استفاده قرار می گیرند.

کد خبر 2966285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha