۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸

ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی آغاز به کار کرد

ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی آغاز به کار کرد

ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با عرضه حدود ۳۶ هزار عنوان کتاب از ۱۸۰ ناشر عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، صبح امروز و در اولین روز هفته کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه صبح امروز شنبه ۲۳ آبان ماه و همزمان با آغاز بیست و سومین دوره هفته کتاب با حضور مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در محل سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد.

همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در آئین گشایش ششمین دوره این نمایشگاه، توسعه علمی کشور را مرهون تلاش‌های ناشران دانشگاهی خواند و از انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی هم که توانسته است بیش از ۱۶۰ ناشر را دور هم گرد آورد و تازه‌ترین کتاب‌های آنها را در این نمایشگاه ارائه کند، قدردانی کرد.

وی پیشقدم بودن تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی را در برپایی نمایشگاه‌های تخصصی حوزه کتاب، اقدامی شایسته و سازنده عنوان و ابراز امیدواری کرد دایره اعضای انجمن صنفی مذکور توسعه یابد و گفت: قطعاً در این صورت صدای صنوف به صورتی رساتر گفته و شنیده خواهد شد و زمینه اجرای تصمیمات و مصوبات آنها در قالب انجمن سهل‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه نشانه‌های خوبی از فراگیر شدن فعالیت انجمن‌های صنفی در انجمن نشر را شاهد هستیم، یادآور شد: در دو سال گذشته وزارت ارشاد به سمتی حرکت کرده است که هیچ‌گاه تشکل‌ها را رقیب خود نداند بلکه بستر لازم را برای افزایش تعاملات دوجانبه بین خود و آنها فراهم کند.

امیرزاده در عین حال با اشاره به کمبود و کاهش بودجه در حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و از جمله در بخش کتاب آن، گفت: متاسفانه از بدِ حادثه، تشکل‌ها با این محدودیت‌های مالی در مجموعه ما روبرو شده‌اند و ما هم از جهت افزایش تعاملات با آنها در تنگنا قرار گرفته‌ایم؛ گرچه در همین مدت کوتاه سعی کرده‌ایم بخشی از مطالبات صنوف و ناشران را پرداخت و کمک ناچیزی هم به برگزارکنندگان ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی کنیم.

وی بر ضرورت تدوین راهکارهای مناسب چه از حیث تسهیل در ضوابط و مقررات و چه با هدف توسعه فعالیت‌های ناشران از حیث فکری، علمی و فرهنگی تاکید کرد و خطاب به ناشران عضو انجمن یاد شده، گفت: شما می‌توانید در حوزه نشر بین‌الملل بیش از اینها نقش‌آفرین باشید.

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در پایان سخنانش از آغاز مقدمات اجرایی ایجاد تغییرات اساسی در نظام یارانه‌ای حوزه نشر با دستور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد خبر داد و گفت: سهم ناشرانی که تاثیر بیشتری در توسعه علمی کشور ایفا کنند، در این نظام به دقت دیده خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی همچنین محمدرضا حاتمی مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سخنانی با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد مانند این انجمن به این بلوغ فکری رسیده‌اند که با همکاری یکدیگر امور مربوط به خود را به پیش ببرند، گفت: امروز کتاب و کتابخوانی نه فقط از سوی دولت بلکه بیشتر باید از سوی سازمان‌های مردم نهاد و همچنین رسانه‌ها حمایت شود.

وی با بیان اینکه علیرغم توسعه فناوری‌های جدید، هنوز هم کتاب و مطالعه آن یکی از مهمترین ابزارهای انتقال معنا و فرهنگ است، تاکید کرد: صنف کتاب در ایران مظلوم است و مشکلات و تنش‌های متعددی را پشت سر می‌گذارد، اما با این وجود همه این مشکلات راه خود را ادامه می‌دهد و در جهت اعتلای فرهنگی کشور گام برمی‌دارد. ناشران دانشگاهی تامین‌کننده کتاب‌های دانشجویان این مملکت هستند و من فکر نمی‌کنم که اهمیت انتشار یک کتاب دانشگاهی کمتر از معلمی باشد که سر کلاس درس می‌دهد.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی از حمایت جزئی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی کتب کاربردی سخن گفت و با تقدیر از همین حمایت حداقلی، افزود: جمع‌گرایی و خردورزی ناشران دانشگاهی و مشارکت خوب آنها در برگزاری این نمایشگاه نشان داد که آنها می‌خواهند روی پای خود بایستند.

وی با اذعان به اینکه ممکن است نمایشگاه کتب دانشگاهی چندان هم مورد استقبال قرار نگیرد، از بی‌مهری نهادها و دستگاه‌های ذیربط در همکاری برای برگزاری این نمایشگاه خبر داد و با بیان اینکه امروز برای توسعه کتاب و کتابخوانی به هر جا که مراجعه می‌کنیم، از ما پول می‌خواهند حتی نیروی انتظامی هم برای امنیت این نمایشگاه از ما پول درخواست کرده است و اگرچه از این بابت به ما حدود ۷۰ درصد تخفیف هم داده‌اند و ما از آنها سپاسگزار هم هستیم، اما باز هم جای این نکته باقی است و باید بگوییم که آنها نه تنها از ما نباید پول بگیرند بلکه باید از ما به جهت برگزاری یک نمایشگاه کتاب آن هم کتاب‌های علمی متشکر باشند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم برای در اختیار گذاردن محل برای برگزاری نمایشگاه، به ما تخفیف مناسبی داد، اما انتظار ما این است که مسئولین فرهنگی بیشتر از اینها از ناشران حمایت کنند.

این ناشر باسابقه با بیان اینکه من خودم مانند بسیاری دیگر از همکارانم، با عشق وارد این کار شدم، گفت: اما با عرض تأسف باید بگویم که در این وانسفای نشر و کتابخوانی، اقتصاد آن به دیوانگی منتهی شده است.

وی حمایت دستگاه‌های فرهنگی مانند وزارت ارشاد را از ناشران برای جلوگیری از ورشکستگی آنها یک ضرورت خواند و گفت: با این وجود ما با افتخار اعلام می‌کنیم الان حدود ۱۰۰ درصد منابع علمی کشور توسط ناشران بخش خصوصی منتشر می‌شود.

صادقی مسئول اجرایی ششمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی هم در این مراسم از برگزاری بیش از ۳۰ جلسه برای برنامه‌ریزی و تبادل نظر جهت برگزاری این نمایشگاه در چهار ماه گذشته خبر داد و انتقال محل نمایشگاه از مصلی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ارائه بن‌برگ تخفیف به مراجعه‌کنندگان و خریداران کتاب را از مسابقات کارگروهی که برای برنامه‌ریزی جهت برگزاری این نمایشگاه تشکیل شده است، اعلام کرد.

کد خبر 2966397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha