۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۵

سخنگوی ناجا خبر داد:

تذکر به ۱۰ هزار راننده و توقیف ۲۰۰۰ خودرو در هفته گذشته

تذکر به ۱۰ هزار راننده و توقیف ۲۰۰۰ خودرو در هفته گذشته

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: در طول هفته گذشته به ۱۰ هزار راننده متخلف که اقدام به کشف حجاب، دوردور کردن و حرکات نمایشی کرده بودند، تذکر داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سعید منتظرالمهدی با اعلام اینکه از این تعداد خودرو، دو هزار خودرو به صورت کامل متوقف و به پارکینگ متوقف شده‌اند، گفت: پرونده این افراد تهیه و رسیدگی به آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با ابلاغ دستور فرمانده ناجا مبنی بر پیگیری و برخورد ویژه با رانندگانی که اقدام به هنجارشکنی می‌کنند و با سرعت‌های سرسام‌آور و دوردور کردن، آرامش را از مردم به ویژه زنان و کودکان سلب می‌کنند، همکاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی طی ۱۰ روز گذشته به ۱۰ هزار راننده متخلف در سطح کشور تذکر داده و نسبت به توقیف دو هزار خودروی متخلف اقدام کرده‌اند.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه حجاب هنجاری است که در جامعه اسلامی پذیرفته شده و همگان نسبت به رعایت آن الزام دارند، افزود: طبق مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ۲۶ دستگاه ابلاغ شده، پلیس آخرین دستگاهی است که ملزم به رعایت حجاب در سطح جامعه معرفی شده است. چنانچه همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند، نیازی به حضور پلیس به عنوان گشت‌ ارشاد وجود ندارد. کم کاری و کاستی برخی دستگاه‌ها، پلیس را مجبور به برخورد سلبی می‌کند.

منتظرالمهدی افزود: طبق ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که عدم رعایت حجاب باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی شود، پلیس به عنوان ضابط قضایی ورود کرده و با پدیده بی‌حجابی و بدحجابی برخورد می‌کند.

وی از ایجاد سامانه ثبت تخلفات و در اختیار گذاشتن این سامانه برای تعدادی از مسئولان و مدیران ارشد کشوری و لشگری خبر داد و گفت: در صورت مشاهده رانندگان خاطی و موارد کشف حجاب در خودروها، شماره خودروی مذکور توسط این سامانه، ثبت و ارسال شده و در اختیار پلیس امنیت قرار می‌گیرد. پلیس امنیت این راننده را احضار کرده که کمترین برخورد با آن، ممنوع‌الخدمات شدن رانندگان است.

سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در صورت رویت این موارد توسط پلیس راهور یا پلیس امنیت، در صورت محرز بودن کشف حجاب در داخل خودرو، ماشین به پارکینگ منتقل شده و تا رسیدگی کامل قضایی متوقف خواهد بود.

وی انجام حرکات نمایشی و خطرآفرین و کشف حجاب در خودرو از سوی زنان راننده را از مصادیقی برشمرد که پلیس راهور با جدیت با آن برخورد می‌کند، افزود: پلیس راهور با توجه به حکمی که از دادستانی دریافت کرده، با مشاهده خودروهایی که ناقض هنجارهای جامعه هستند، اقدام به توقف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌کنند.

منتظرالمهدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تمهیدات ایجاد قرارگاه اربعین ویژه زائران حسینی نیز گفت: قرارگاه اربعین در نیروی انتظامی پس از اربعین ۹۳ بلافاصله کار خود را آغاز کرد و امسال نیز همه چیز برای خلق حماسه‌ای دیگر در اربعین مهیاست.

افزایش ساعت کار دفاتر پلیس + ۱۰

وی با اعلام اینکه پلیس به افزایش ساعت کار دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کرده است، افزود: این دفاتر هر روز تا ساعت ۶:۳۰ آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند. با تمهیداتی که اندیشیده شده است، این دفاتر روز جمعه تا ساعت ۱۴ برای دریافت مدارک ویژه تهیه و صدور گذرنامه فعالیت می‌کنند.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه صدور گذرنامه در صورت تکمیل بودن مدارک متقاضی در کمتر از ۲۴ ساعت انجام خواهد شد، افزود: افزایش گیت‌ها در پایانه‌های مرزی مهران، چزابه و شلمچه برای کنترل مدارک شناسایی و گذرنامه‌ها موجب شده است که پایانه‌های مرزی در کمتر از یک دقیقه نسبت به انجام امور گذرنامه زائران اقدام کنند. همه زیرساخت‌های لازم برای تردد و تسهیل در عبور و مرور زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده و شرط لازم برای خروج از کشور، داشتن گذرنامه معتبر و ویزا از کشور عراق است.

منتظرالمهدی همچنین گفت: تاکنون با توجه به اقدامات و همکاری‌های متفاوتی که بین پلیس ایران و کشور عراق صورت گرفته، خوشبختانه هیچ اتفاق خاص و دستگیری در مرزها نداشتیم، فقط چند مورد دستگیری در شهرستان‌ها داشتیم که این افراد مظنون بودند و فعلا پرونده آنها در دست بررسی است.

دستگیری ۱۰۰ هکر و انسداد ۲۰ کانال تلگرامی غیراخلاقی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰۰ هکر در یک ماهه گذشته از سوی کارشناسان پلیس فتا شناسایی و دستگیر شده‌اند، گفت: بیش از ۲۰ کانال تلگرامی که محتویات غیراخلاقی داشتند نیز شناسایی و مسدود شده‌اند و مدیران گرداننده این کانال‌ها نیز برای انجام تحقیقات پلیسی و قضایی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره ایجاد صفحات فارسی‌زبان در محیط تلگرام از سوی گروهک داعش نیز گفت: چنین مطلبی را نشنیده‌ام و حتما باید این موضوع از سوی کارگروه فضای مجازی پیگیری شود، اما از همین تریبون اعلام می‌کنم به هیچ وجه کانال، سایت و یا وبلاگی متعلق به پلیس در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و همه آنهایی که ادعا می‌کنند با پلیس در ارتباط هستند، قطعاً قصد کلاهبرداری دارند.

منتظرالمهدی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح معابر نیز گفت: یکی از نگرانی‌های بزرگ پلیس، برخورد با معتادان است. دستگاه‌ها همه در تلاش هستند تا با پدیده شوم اعتیاد با جدیت برخورد کنند. اعلام می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور اتفاقات خوبی در زمینه برخورد با معتادان صورت خواهد گرفت. جمع کردن معتادان و پاکسازی محیط‌ها برای ماموران پلیس کاری ندارد و بارها اعلام شده در کمتر از یک هفته پلیس توانایی آن را دارد که نسبت به جمع‌آوری معتادان اقدام کند اما مساله اساسی این است که بعد از جمع‌آوری، معتادان را کجا ببریم و چه دستگاهی متولی نگهداری و ساماندهی معتادان است؟

سخنگوی ناجا افزود: همه دستگاه‌های متولی در امر برخورد با معتادان باید پای کار بیایند تا پلیس بتواند نسبت به جمع‌آوری معتادان اقدام کند.

دستگیری مامور آب قلابی

وی در ادامه از دستگیری فردی خبر داد که در یکی از شهرستان‌ها با مراجعه به درِ منازل با معرفی خود به عنوان مامور اداره آب و فاضلاب، اقدام به تعدی به افراد داخل خانه می‌‌کرد. با ثبت چند گزارش در خصوص فعالیت این فرد مامورنما، اداره پلیس آگاهی شهرستان مذکور وارد کار شده و موفق شد مامور قلابی را شناسایی و دستگیر کند.

منتظرالمهدی با هشدار به خانواده‌ها افزود: به خانه‌داران توصیه می‌شود در صورت مراجعه افراد به درِ منازل، قبل از ورود فرد اعم از مامور نیروی انتظامی، مامور آب، گاز و یا مخابرات حتماً نسبت به رویت مدارک شناسایی اقدام کنند.

افزایش ۲۰ درصدی کشف مواد مخدر

معاون اجتماعی ناجا همچنین از افزایش ۲۰ درصدی کشف مواد مخدر در هفت ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ خبر داد و افزود: در استان یزد و تنها از یک ایستگاه طی ۲۰ روز گذشته هفت تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

وی درباره جزئیات پرونده شش مامور انتظامی که با نیابت قضایی از سبز‌وار در تعقیب و گریز متهمان اقدام به تیراندازی کرده بودند نیز گفت: این شش مامور هم‌اکنون در اختیار دژبان کل ناجا هستند و در زندان نیستند.

منتظرالمهدی درباره حمایت قضایی نیروی انتظامی از شش مامور خود، گفت: حمایت‌های قضایی درباره پرونده این شش مامور انجام شده و پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی است. مهم این است که طبق مدارک و مستندات، هر شش مامور در زمان انجام وظیفه و ماموریت بودند و خوشبختانه با توجه به مستنداتی که بدست آمده، در انجام ماموریت خود کوتاهی نکرده و حافظ امنیت در جامعه بوده‌اند و قطعاً تبرئه می‌شوند.

ارائه آمار باید مستند باشد

سخنگوی ناجا در خصوص آمار منتشر شده مبنی بر افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت‌های خیابانی نیز گفت: ارائه آمار در قوه قضاییه مطمئناً مبتنی بر داده‌های معتبر است ولی قطعاً چنین آمار و افزایش ۹۸ درصدی نداشته‌ایم. باید آمار اعتبار بالایی داشته باشد و قابل تکرار باشد اما قطعاً آن چیزی که نیروی انتظامی می‌داند، این است که چنین آماری وجود ندارد.

وی گفت: بیشترین تماس‌ها با پلیس ۱۱۰ در مورد نزاع و درگیری است و بیش از ۹۵ درصد کسانی که در نزاع شرکت می‌کنند، توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

کاهش هفت درصدی سرقت

منتظرالمهدی با اعلام اینکه بر طبق آمار خوشبختانه در طول هفت ماه گذشته شاهد کاهش هفت درصدی آمار سرقت بوده‌ایم، گفت: امیدواریم با تمهیداتی که پلیس پیشگیری در دستور کار خود قرار داده است، به کاهش ۱۰ درصدی در زمینه سرقت برسیم.

سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به شهادت دو مامور پلیس آگاهی در انجام یک ماموریت اشاره کرد و افزود: راننده کامیونی که باعث بروز این تصادف شده بود، بلافاصله توسط ماموران پلیس راهور شناسایی و دستگیر شد. متاسفانه راننده خاطی که پس از تصادف، اقدام به فرار از محل حادثه کرده بود، در زمان تصادف، مشغول صحبت با موبایل بود و طبق اظهاراتی که در پلیس آگاهی انجام داده است، اصلاً متوجه موتورسواران پلیس نشده و به خاطر همین بعد از وقوع تصادف، از محل حادثه متواری شده است.

در مورد خرید و فروش نوزادان هنوز گزارشی ارسال نشده است

معاون اجتماعی ناجا در ادامه در خصوص خرید و فروش نوزادان در یکی از بیمارستان‌های جنوبی پایتخت و اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر درباره پرونده خرید و فروش نوزادان، گفت: قطعاً چنین چیزی به پلیس گزارش نشده و در صورت گزارش، پلیس با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهد کرد. هم‌اکنون حساسیت در این زمینه بالا رفته و باید اعلام کنم که این مساله جرم تلقی می‌شود و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.

منتظرالمهدی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد حوادث تلخی که در محدوده میدان هروی اتفاق افتاد نیز افزود: اینکه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اجتماعی بشود، خیلی خوب است، صرفاً دولتمردان نباید برخورد با مواد مخدر را مهم تلقی کنند. مردم نیز باید در برخورد با معتادان مسئولانه برخورد کنند. اما پلیس، حمله به معتادان و آتش زدن چادرهای آنها را محکوم می‌کند. آنها یکسری آدم‌هایی بودند که خودشان در ورطه هلاکت افتاده‌اند. البته سوءبرداشت نشود، من دلسوزی برای معتادان نمی‌کنم اما معتقدم که معتادان هم انسان‌ هستند و مترصد فرصت برای بازگشت به جامعه هستند، اما اینکه محل زندگی موقتی آنها را آتش بزنیم کار نادرستی است.

وی به هماهنگی ایجاد شده بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، پلیس‌و شهرداری اشاره کرد و افزود: کمپ‌هایی در حال آماده شدن است که در اولین فرصت معتادان به آنها ارجاع داده خواهند شد.

منتظرالمهدی گفت: همه شایعه‌های حضور پلیس در محله هرندی را رد می‌کنم و اعلام می‌کنم در این زمینه پلیس هیچ دستگیری نداشته است.

سخنگوی ناجا در ادامه در خصوص شناسایی و دستگیری اعضای باندهایی که اقدام به ایجاد تصادفات ساختگی و باج‌گیری می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی معتادان با صحنه‌سازی طلب پول می‌کنند؛ از عددهای بسیار بالا گرفته تا عددهای پایین جزو مطالباتی است که در تصادفات ساختگی از راننده‌ها درخواست می‌شود. اولین گام برای برخورد با این باندها این است که در زمان بروز تصادف، با سامانه ۱۱۰ تماس بگیریم، چرا که پلیس سابقه این افراد را دارد و وقتی سخن از ورود پلیس می‌شود، این باج‌گیران از محل متواری می‌شوند.

وی درباره جذب نیروهای جدید در یگان‌ها ناجا، گفت: جذب نیرو کمی سخت شده و کاملاً حساب شده پیش می‌رویم تا افرادی ورود کنند که تمامی شرایط لازم برای پلیس شدن را دارا باشند. در حال حاضر جذب سراسری نداریم اما برای برخی از پلیس‌ها که اعلام نیاز کرده‌اند، به صورت محدود اقدام به جذب نیرو انجام می‌شود.

برای طرح LEZ به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص اجرایی شدن طرح LEZ نیز گفت: هنوز به جمع‌بندی کامل برای اجرایی شدن این طرح نرسیده‌ایم؛ این طرح محاسن و معایب زیادی دارد و پلیس راهور فاتب در حال حاضر در حال پیگیری است تا با جمع‌بندی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح در کلانشهری چون تهران ساز و کار اجرایی شدن آن را به شهرداری ابلاغ کند.

اظهارنظر درباره کشف جسد در جنگل‌های نور

منتظرالمهدی در خصوص انتشار یکسری از عکس‌ها در فضای مجازی که خبر از قتل فجیع یک زن و مرد در جنگل‌های نور می‌داد، افزود: این قتل واقعیت دارد اما کیفیت آن به نحوی که در شبکه‌های مجازی نقل قول می‌شود، نیست. بررسی‌های پلیسی نشان می‌دهد که خانم ۲۵ ساله‌ای که در جنگل‌های نور به قتل رسیده، زن مطلقه‌ای بوده است که اعتیاد شدیدی به شیشه داشته است. دو روز قبل از این حادثه، وی به همراه دو مرد مصرف‌کننده مواد برای اقامت به منطقه‌ای در داخل جنگل برده شده است. بعد از حضور این سه نفر در خانه مذکور، بنا به دلایلی بین آنها اختلاف بوجود می‌آید و زن معتاد توسط دو دوست معتاد دیگرش با ضربات چاقو به قتل می‌رسد و جسد وی به داخل جنگل منتقل می‌شود. تحقیقات پلیسی درباره قاتلان زن معتاد و همچنین افرادی که مبادرت به تهیه عکس از جنازه متلاشی شده وی داشته‌اند و همچنین افرادی که اقدام به انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی کرده‌اند، در حال پیگیری است.

همکاری پلیس برای راه‌اندازی سامانه گمشدگان اوتیسم

وی درباره راه‌اندازی سامانه گمشدگان اوتیسم در تهران نیز گفت: اوتیسم طیف وسیعی از اختلالات درخودماندگی است که این افراد فاقد کلام بوده و موقعیت خود را درک نمی‌کنند. برابر آمار در جهان به ازای هر ۸۵ تولد، یک فرد اوتیسمی به دنیا می‌آید. در ایران نیز ۲۰۰ هزار نفر بیمار اوتیسمی داریم که پلیس پیشگیری با همکاری انجمن خیریه اوتیسم، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که با ثبت مشخصات بیماران اوتیسمی از این پس در صورت گم شدن این بیماران، پلیس آنها را به درِ منازل تحویل می‌دهد.

کد خبر 2967520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha