۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

میزان تجارت کشورهای حاشیه خزر رضایت بخش نیست/ تهدید آب دریای خزر

میزان تجارت کشورهای حاشیه خزر رضایت بخش نیست/ تهدید آب دریای خزر

ساری - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور میزان تجارت کشورهای حاشیه دریای خزر را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با حجم تجارت جهانی رضایت‌بخش نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سعیدی نژاد پیش از ظهر دوشنبه در هفتمین اجلاس مشترک مدیران بنادر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر افزود: میزان کلی تجارت و بازرگانی خارجی کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس آمار بانک جهانی را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با حجم کلی تجارت جهانی ۱۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴  چندان رضایت‌بخش نیست، اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های تجاری و اقتصادی بسیار مهم در این حوزه ضرورت دارد تمرکز بیشتر بر توسعه تجارت و حمل‌ونقل دریایی در حوزه دریای خزر ایجاد شود.

وی در خصوص توسعه حمل‌ونقل دریایی، تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل دریایی دریای خزر مستلزم توسعه زیرساخت‌های بندری، ناوگان‌های دریایی و توسعه دسترسی بنادر این حوزه به آب‌های آزاد بین‌المللی است.

سعیدی نژاد با توجه به اینکه باید برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته است، افزود: یکی از زمینه‌های رابطه ایران با کشورها بخش حمل‌ونقل و ترانزیت بوده است می‌توان به اهمیت حضور ایران در این برنامه پی برد.

وی بابیان اینکه ایران باهدف توسعه ترانزیت کالا و تثبیت برنامه‌های کلان به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در کشورهای منطقه پرداخته است، اذعان داشت: با توجه به اهمیت بنادر حوزه دریای خزر در اقتصاد کشورهای شرق آسیا و اروپا، ایران در سالهای اخیر به توسعه و تجهیز بنادر انزلی، نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد، آستارا و نکا پرداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران با توجه به خطوط ریلی و جاده‌ای و امکان ارتباط سریع با خلیج‌فارس می‌تواند نقش محوری را در اقتصاد این کشورها به آب‌های آزاد داشته باشد.

سعیدی نژاد برنامه ایران را در این حوزه تجهیز، افزایش میزان بارگیری و تخلیه در بنادر به دلیل تردد به کشورهای مرکزی و نقش محوری در ارتباط این کشورها با بازار جهانی اعلام کرد و افزود: توسعه اقتصادی و دریانوردی در حوزه دریای خزر از طریق همکاری و همگرایی پیرامون کشورها  امکان‌پذیر خواهد بود.

توسعه تجارت و دریانوردی اهمیت زیادی دارد

وی با اشاره به اینکه توسعه تجارت و دریانوردی از اهمیت و اولویت بالایی در دریای خزر برخوردار است، اظهار داشت: صیانت و نگهداری از محیط‌زیست دریای خزر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سعیدی نژاد تصریح کرد: به‌منظور افزایش ایمنی دریای خزر، انتقال آن به نسل‌های آینده، اهداف توسعه پایدار و شرایط زیست‌محیطی و الزامات دریانوردی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد بنابراین بر اساس دستور کار این نشست امیدواری به نتایج ارزنده در خصوص توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دست‌یابیم.

وی بابیان اینکه در راستای ارتقاء وضعیت دریانوردی ایمن و توسعه همکاری‌های بازرگانی دریایی باید ظرفیت‌های عملیاتی در بنادر افزایش یابد و در راستای ناوگان تجاری در حوزه دریای خزر به نقاط مشترک و تفاهم‌نامه جدید برسیم، افزود: سرنوشت تجاری و دریانوردی بنادر دریای خزر تا حدود زیادی همبستگی کاملی با وضعیت بنادر کشورهای دیگر دارد، لذا برنامه‌ریزی و توسعه بندری در این حوزه مستلزم هماهنگی و مبادله اطلاعات بازرگانی کشورهای منطقه دارد.

سعیدی نژاد به ایجاد مرکز منطقه‌ای برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی در کشورهای حاشیه دریای خزر تأکید کرد و گفت: نسبت به انجام مطالعات و تدوین برنامه‌های مشترک به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه بندر و دریایی اقدامات لازم صورت گیرد و در این راستا باید هماهنگی از طریق دبیرخانه نشست مدیران بنادر ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

کاهش سطح آب دریا تهدید کننده است

وی بابیان اینکه پایین آمدن سطح آب دریای خزر و تأثیر آن در کشتیرانی و بنادر دریای خزر در آینده تهدید برای زیرساخت‌های بنادر حاشیه دریای خزر مطرح می‌شود، اظهار داشت: کشورهای حاشیه خزر باید برای این امر در اسرع وقت تدابیر لازم بیندیشند.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه توسعه پایدار منطقه‌ای درگرو ایجاد منافع مشترک اقتصادی است، تصریح کرد: باید مکانیزم حقوقی و اقتصادی محکمی را برای ایجاد منافع مشترک و متقابل اقتصادی در حوزه دریای خزر برقرار کنیم.

وی با اعلام اینکه ساختار اقتصادی حوزه دریای خزر باید بر مبنای ایجاد روابط متقابل و مکمل چندجانبه بین کشورهای حاشیه بازطراحی شود، افزود: طراحی و استقرار چنین ساختاری می‌تواند توسعه را به ارمغان آورد.

سعیدی نژاد محور این اجلاسیه دوروزه را توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه، ارتقای سطح هماهنگی‌های بندری بین کشورهای خزر، افزایش سطح همکاری‌ها درزمینهٔ حفظ محیط‌زیست و افزایش ایمنی در دریای خزر عنوان کرد.

وی بابیان اینکه دریای خزر به‌وسیله ۵ کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و جمهوری ترکمنستان احاطه‌شده است، گفت: در سال ۲۰۱۴ بر اساس آخرین آمارهای موجود جمعیت کشورهای این حوزه حدود ۳۴۲ میلیون نفر بوده است که شاهد تمرکز مناسبی ازنظر جمعیتی هستیم.

وی گفت: مجموع مساحت کشورهای حاشیه دریای خزر حدود ۲۲ میلیون کیلومترمربع است که حاکی تسلط کشورهای قدرتمند در بخش عظیمی از منابع طبیعی و اراضی جهان است.

کد خبر 2968405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha