۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷

مدیر حوزه علمیه قم:

علامه طباطبایی چشمه‌های زلال قرآن را به روی حوزه‌های علمیه گشود

علامه طباطبایی چشمه‌های زلال قرآن را به روی حوزه‌های علمیه گشود

قم - مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه همه مفسران امروز خود را مدیون تفسیر علامه طباطبایی می‌دانند، گفت: علامه طباطبایی چشمه‌های زلال قرآن کریم را به روی حوزه‌های علمیه گشود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد فرخ فال شامگاه چهارشنبه در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در دارالقران علامه طباطبایی در قم برگزار شد، اظهار داشت: از مجمع عالی تفسیر قرآن کریم به دلیل تلاش‌هایشان در احیای معارف اصیل و تبیین اندیشه‌های علامه طباطبایی قدردانی می‌کنیم و معتقدیم که شخصیت آن عالم بزرگ منشأ این اقدامات عظیم بوده است.

وی با تجلیل ازاقدامات قرآنی مرحوم آیت الله مویدی، کار این عالم را توأم با اخلاص دانست و افزود: ایشان در احیای علوم قرآنی به خصوص موضوع تفسیر در حوزه‌های علمیه تلاش‌های بسیاری داشتند و امروز شاهدیم که کرسی‌های درس تفسیر در حوزه علمیه قم راه اندازی شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم ادامه داد: روزی در حوزه‌های علمیه کرسی‌های درس تفسیر قرآن کریم انگشت شمار بود، اما امروز بیش از 400 کرسی تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه برپاست.

وی بیان داشت: در همین حوزه علمیه گاهی بزرگان در اواخر عمر خود افسوس می‌خورند چرا در طول عمرشان بیشتر به امر تفسیر قرآن کریم اهتمام نداشتند.

همه مفسران امروز خود را مدیون تفسیر علامه طباطبایی می‌دانند

حجت الاسلام فرخ فال در ادامه با تجلیل از شخصیت قرآنی علامه طباطبایی، افزود: همه مفسران امروز خود را مدیون تفسیر علامه طباطبایی می‌دانند و زمانی که مبانی قرآنی و علوم قرآنی وجود نداشت و برخی‌ها مسیر را اشتباهی می‌رفتند علامه طباطبایی با صبوری تمام در این عرصه قدم گذاشت و حتی جواب مخالفان خود را با متانت می‌داد.

وی تأکید کرد: علامه طباطبایی چشمه‌های زلال قرآن کریم را به روی اساتید و بزرگان حوزه گشود.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: علامه طباطبایی توانست با تفسیر المیزان چشمه‌های علم و معرفت و عرفان و ادب را در برابر اساتید و طلاب باز کند.

وی اظهار داشت: علامه طباطبایی آیات محکمات را بیانی برای متشابهات می‌دانست و بیان متلکم و مفسر غیر معصوم در این زمینه قابل قبول نیست.

حجت الاسلام فرخ فال ادامه داد: علامه طباطبایی اعتقاد داشت که تفسیر قرآن باید از سوی معصومینی که از هر رجسی به دور هستند بیان شود و عرفا و سالکان را در این زمینه شایسته نمی‌دانست.

وی اضافه کرد: علامه طباطبایی بابی را در برابر قشر عظیمی باز کرد که آیات را با آیات قران باید فهمید و حقایق قرآن را غیر معصومین نمی‌توانند درک کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه قرآن خودش برای خودش بیان است، افزود: افتخار مفسرین بزرگ نیز همین است که در فهم و تفسیر قرآن کریم به اهل بیت(ع) مراجعه می‌کردند و اینکه برخی‌ می‌گویند قرآن برای ما کافی است در حقیقت به قرآن و آیات الهی و پیامبر اسلام جفا می‌کنند.

کد خبر 2972046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha