۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۰۲

در نشست خبری استاندار اردبیل مطرح شد؛

احتیاط در پیگیری پروژه‌های مبهم/برای فرهنگ ۲۵ جلسه تشکیل شد

احتیاط در پیگیری پروژه‌های مبهم/برای فرهنگ ۲۵ جلسه تشکیل شد

اردبیل- عملکرد دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته در حالی از زبان مسئول عالی استان طرح شد که همچنان برخی مطالبات مردمی در اردبیل بی‌پاسخ‌مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار اردبیل ظهر شنبه اصحاب رسانه را در سالن شیخ صفی ساختمان استانداری گرد هم جمع کرد تا مهم‌ترین اقدامات عمر دوساله دولت در استان را تشریح کند.

این اظهارات که برای چندمین بار بعد از طرح آن در رسانه ملی، در جلسه دیدار با سرآمدان و نخبگان استان و این بار در جمع اصحاب رسانه مطرح می‌شد، خبرنگاران را بی سؤال نگذاشت و بار دیگر مطالباتی به میان کشیده شد که هنوز باوجود تلاش دولت بی‌پاسخ‌مانده و برخی حتی کنار گذاشته‌شده است.

مجید خدابخش مهم‌ترین اقدامات خود در طول دو سال اخیر را تمرکز بر چهار پروژه محوری ازجمله اراضی پایاب سد خداآفرین، منطقه ویژه اقتصادی نمین، ایجاد منطقه آزاد تجاری و مطالعات اکتشافی معدن در سه پهنه نام برد و تأکید کرد: این چهار پروژه به جد دنبال می‌شود.

این چهار حوزه که در بروشور «نگاهی به کارنامه دو سال استاندار اردبیل» تحت عنوان «برنامه‌های مهم استاندار» در جلسه دیدار با نخبگان در اختیار عموم قرار گرفت درواقع بخشی از مطالباتی است که به جد پیگیری می‌شود؛ چراکه به اعتقاد مدیران استانی می‌تواند استان را با جهش و توسعه قابل‌توجه همراه سازد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه به جهت توسعه اقتصاد استان سه مقوله قراردادهای BOT، دعوت از بنیاد برکت برای مشارکت در طرح‌های نیمه‌تمام یا راکد و ایجاد پارک علم و فن‌آوری موردتوجه قرارگرفته است، تصریح کرد: محورهای توسعه استان کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت خارجی در نظر گرفته‌شده است.

خدابخش در خصوص اقدامات دولت برای فعال‌سازی بخش تولید آن‌هم در وضعیتی که رکود واحدهای تولیدی استان محسوس بوده و به معضل جدی تبدیل‌شده است، تأکید کرد: ما به‌منظور بررسی مشکلات واحدهای تولیدی به‌صورت مستمر جلسات ستاد تسهیل را تشکیل می‌دهیم.

رئیس شورای اداری استان بابیان اینکه برخی واحدهای تولیدی مشکل مالی داشتند و به همین منظور تلاش شد از ظرفیت بنیاد برکت استفاده شود، ادامه داد: سال گذشته بنیاد برکت ۶۰۰ میلیارد ریال و امسال هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در استان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی به‌ضرورت تغییر سازوکار فعالیت دستگاه‌های اجرایی و تلاش برای اجرای پروژه‌های مشارکتی نیز تأکید کرد و افزود: روند اخذ اعتبار و سپس هزینه کرد آن باید تغییر کرده و به‌مانند شهرداری‌ها ادارات به دنبال اجرای پروژه‌های مشارکتی باشند.

استاندار اردبیل بابیان اینکه در برخی مواقع واحدهای تولیدی به دلیل سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات اداری دچار توقف و رکود شده‌اند، با ذکر مثالی به حل مشکل واحد  تولیدی قارچ سبلان اشاره کرد که امسال نیز با تزریق اعتبار از سوی بنیاد برکت ظرفیت تولید خود را سه برابر افزایش خواهد داد.

خدابخش درعین‌حال به برخی مشکلات در حوزه تولید اشاره کرد که خارج از سازوکارهای استانی است و افزود: به‌عنوان‌مثال بازار تقاضای سیمان در کشورهای همسایه کاهش‌یافته و به‌تبع برای سیمان اردبیل نیز این موضوع تأثیرگذار خواهد بود و برای رفع مشکل البته پیشنهاد‌هایی داده‌ایم.

بررسی دو آسیب اجتماعی در اردبیل

باوجوداینکه مشکلات بخش تولید به دلیل تأثیر محسوس در نرخ اشتغال و  بیکاری از دغدغه‌های جدی در اردبیل است و در کنار برخی غفلت‌ها برخی واحدهای تولیدی نیز توانسته از وزنه سنگین رکود و ایستایی نجات یابد، ازجمله مشکلاتی که حتی مسئولان استانی به آن بارها در جلسات تأکید داشته و حتی عامل تشدید سایر مشکلات دانسته‌اند، فرهنگ است.

یکی از خبرنگاران با طرح این دغدغه که بالاخره در این دو سال برای فرهنگ اردبیل چه اقداماتی صورت گرفته است پاسخ قابل‌توجه و قابل‌تأملی را از استاندار دریافت کرد.

خدابخش در این خصوص گفت: ما بیش از یک سال است چهارشنبه‌ها هر دو هفته یک‌درمیان جلساتی را با دعوت از نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، اساتید و اشخاص صاحب‌نظر برای بررسی مسائل فرهنگی تشکیل می‌دهیم.

وی افزود: تاکنون ۲۵ جلسه تشکیل‌شده که ۱۰ جلسه مربوط به موضوع خشونت بوده، ۱۰ جلسه مواد مخدر و جلسات اخیر به سبک زندگی اختصاص داشته است.

هرچند خبرنگاران روی این جلسات را ندیده‌اند، اما استاندار اردبیل تأکید دارد در این جلسات مهم‌ترین ضرورت‌های قابل‌طرح در شورای فرهنگ عمومی بررسی می‌شود و درعین‌حال ظرفیت تحمل مدیران را افزایش می‌دهیم.

به گفته رئیس شورای اداری استان در این جلسات حتی اگر نقد تندی صورت بگیرد تلاش می‌کنیم راه‌حل‌های مطلوب پیدا کنیم و معضلات را به شکل مطلوب بررسی کنیم.

ارتقا ۳۹ کارشناس در استانداری اردبیل

وی در خصوص برخی انتقادهای از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اضافه کرد: بنده در عزل و نصب‌ها از نظرات نمایندگان، اشخاص و افراد و معاونان استفاده کرده‌ام اما تصمیم نهایی با خود بنده بوده و مسئولیت تمام تصمیم‌ها را بر عهده می‌گیرم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان بابیان اینکه ما در این انتصاب‌ها بر اساس اعتدال رفتار کردیم و مثلاً یک نفر را چهار پله ارتقا ندادیم، ادامه داد: تمامی مدیران انتخاب‌شده از خود دستگاه اجرایی بودند و تجربه کاری کافی داشتند.

خدابخش به ارتقا ۳۹ کارشناس استانداری اشاره و تأکید کرد: از خارج از استانداری جمعاً ۱۰ مدیر منتصب شدند و باید تأکید کنم این دولت، دولت اعتدال است و با تفکر اعتدال انتخاب می‌کند تا مدیر نیز با چنین تفکری در مسیر توسعه فعالیت کند.

وی بابیان اینکه برای چهار پروژه کلیدی طرح‌شده بر روی انتخاب مدیران به جد حساس بودیم، اضافه کرد: در انتخاب‌ها به توان و تخصص افراد توجه شده است.

بازخوانی پروژه‌های نیمه‌تمام

بخش مهمی از دغدغه خبرنگاران به طرح سؤالاتی در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام و اما کلیدی در استان معطوف شد تا بار دیگر و برای چندمین بار پاسخ‌هایی که قبلاً طرح‌شده است، شنیده شود.

در خصوص پروژه پتروشیمی اردبیل درحالی‌که یکی از نمایندگان اردبیل از تغییر خط تولید و فعال شدن مجدد این پروژه می‌گوید، استاندار اردبیل تأکید کرد: بنده در خصوص پروژه‌هایی که وضعیت روشنی ندارند صحبت نمی‌کنم و گل‌ها حرف‌هایی زده می‌شود که قابل عمل نیست و یا اقدام کلان نیاز است

وی افزود: ازجمله این پروژه‌ها پتروشیمی است که بعد از کلنگ زنی چندین استاندار و وزیر دیده اما هنوز مشکل آن حل‌نشده است.

خدابخش نصیحتی نیز به مدیران در خصوص این دسته از پروژه‌ها داشت و آن اینکه اگر کسی در خصوص این پروژه‌ها اظهارنظر می‌کند باید بااحتیاط باشد.

رئیس شورای اداری استان در خصوص راه‌آهن ادامه داد: اینکه گفته می‌شود یکی از نمایندگان در جذب اعتبار مانع شده صحیح نیست و فقط یکی از نمایندگان نسبت به تغییر مسیر آن پیشنهاد داده بود که بر اساس بررسی مشاور از وزارت راه مسیر قبلی تائید شده و مسیر پیشنهادی هنوز به تائید نرسیده است.

خدابخش در پاسخ به اینکه چرا پروژه‌های راه‌آهن مشابه این‌قدر سریع اجراشده اما راه‌آهن اردبیل این‌قدر به درازا کشیده است، افزود: این پروژه نیازمند ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار است و درحالی‌که امسال ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن دادند و با اعتبارات دولتی نمی‌توان راه‌آهن را با سرعت مناسب اجرا کرد.

وی با تأکید به‌ضرورت حضور بخش خصوصی به وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر دولت به اردبیل اشاره و تأکید کرد: در سفر رئیس‌جمهور قول مساعد تأمین از طریق فاینانس را طرح کرد و بنده دو هفته قبل در دیدار معاون اول تأکید کردم که همه پروژه‌های سفر به‌غیراز راه‌آهن آغازشده و این پروژه مطالبه جدی مردم است.

وی افزود: انتظار داریم باهمت وزارت مربوطه و تأمین مالی این پروژه سرعت بگیرد.

استاندار اردبیل در خصوص برخی پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله سد گیوی و بفراجرد نیز بابیان اینکه برای سد گیوی امسال و سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تزریق‌شده و به‌صورت آزمایشی نیز آبگیری شده است، افزود: این سد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خدابخش با اذعان به اینکه سد بفراجرد باهدف تأمین شرب احداث‌شده و ۱۲۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است، افزود: برای انتقال آب به شهر و تصفیه از ظرفیت BOT استفاده‌شده است.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌سازی در خلخال نیز بابیان اینکه در این منطقه چندین پروژه اجراشده و همه نیمه‌تمام مانده تمرکز دولت را تکمیل خلخال- فیروزآباد عنوان و اضافه کرد: تا چهار ماه آینده این جاده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با محدودیت منابع مالی دولت اجرای سایر مسیرها فعلاً مقدور نیست و ما بر اساس اعتبارات پروژه‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم.

وی به تزریق ۲۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی هشتجین و تلاش برای تأمین ۵۰ میلیارد ریال دیگر جهت تعویض لوله‌ها و تکمیل این پروژه اشاره و تأکید کرد: در جنوب استان باید عمده تمرکز توسعه به‌جای صنعت باید کشت محصولات کم آب کشاورزی که ارزش‌افزوده بالایی دارند باشد.

کد خبر 2973676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha