حجت الاسلام علی یونسی:

جمهوری اسلامی بر سنت حسنه زندگی مسالمت آمیز ادیان تاکید می‌کند

جمهوری اسلامی بر سنت حسنه زندگی مسالمت آمیز ادیان تاکید می‌کند

یونسی گفت: همواره ایرانیان ادیان مختلف توحیدی را در درون خودشان حفظ کردند و این ویژگی‌ در بعد از اسلام هم در ایران بود. امروز جمهوری اسلامی ایران بر این سنت حسنه، تاکید و آن را حفظ می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در آئین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» در ابتدای سخنانش با سپاسگزاری از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خاطر ابتکار جالب انتشار کتابی برای نشان دادن مراسم و آداب مذهبی ادیان مختلف، گفت: ان شاءالله این‌گونه مراسم ماندگار و پابرجا باشد و فرهنگ زیبای همزیستی ادیان و ایرانیان همواره مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: ان شاءالله این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله فارسی ترجمه و در اختیار همه قرار بگیرد. همه صاحبنظران موفق در خصوص تاریخ ایران به این مهم توجه دارند که ایرانیان دارای این ویژگی هستند. آن ویژگی هم بردباری دینی و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف است. ایرانیان به این ویژگی پایبند بوده و در طول تاریخ همراه با تحولات بزرگی که رخ داده همواره این خصوصیت وجود داشته است.

یونسی افزود: گفته می‌شود در ابتدای شکل‌گیری دولت بزرگ هخامنشیان زمانی که کوروش بابل را فتح کرد، فتحی بدون خونریزی و کشتار بود که با بزرگ‌منشی و بزرگواری بود. رفتاری که از کوروش نقل شده است، از هیچ جهان‌گشای دیگری دیده نشده است. این رفتار، رفتار پیامبرگونه است. همانطور که عهد عتیق به پیامبر بودن کوروش اشاره می‌کند. همچنین بسیاری از محققین معاصر بر آن اعتقاد دارند و برخی آن را همان ذوالقرنین که در قرآن آمده است، قلمداد می‌کند.

وی گفت: رفتار کوروش یک رفتار پیامبرگونه بود. زمانی که بابل را فتح کرد، جمعیت بسیاری از یهود در آنجا اسیر بودند. کوروش بعد از فتح، آنها را مخیر کرد که می‌توانند به فلسطین بروند یا اینکه در بابل بمانند یا به ایران بیایند. پیامبرانی که در ایران مدفون هستند، کم نیستند. همه کسانی بودند که بعد از فتح بابل به ایران آمده بودند.

یونسی افزود: در یک مقطع محدودی مانند اوایل ساسانیان تنگ‌نظری به وجود می‌آید. اما همواره ایرانیان این ویژگی را در خود حفظ کرده که ادیان مختلف توحیدی در درون خودشان حفظ کنند و این ویژگی‌ در بعد از اسلام هم در ایران بود. امروز جمهوری اسلامی ایران بر این سنت حسنه، تاکید و آن را حفظ می‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: نکته دوم تاکید من بر مشترکات دینی ادیان الهی است. روح و هدف آنها، پیوند انسان با خدا و پیوند انسان با انسان است. همه ادیان بر این تاکید دارند که اولاً رابطه انسان با خدا را تاکید کنند و انسان را از قید بندگی شرک آزاد کنند و در نتیجه رابطه انسان با خدا را برقرار کنند. رابطه انسان با خدا رابطه مستقیمی است و هیچ‌گونه واسطه‌ای ندارد و هر انسان می‌تواند با خدای خودش ارتباط مستقیم داشته باشد.

یونسی در ادامه گفت: از این رهگذر رابطه انسان با انسان است؛ یعنی جوامعی که تشکیل می‌شود همانگونه که انسان با خدا رابطه دارد، انسان هم با انسان روابطی دارد. رشد انسان و جوامع دینی از این دو رهگذر برخوردار است. پیامبری که به تنهایی برای خودش مبعوث شده باشد، رشدش، رشد محدودی است. اما همه پیامبرانی که برای خدمت به مردم آمدند، رشد بسیار کرده‌اند. مانند موسی همدم خدا، عیسی روح خدا و محمد عاشق خدا باشد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: زرتشت یکی از کسانی است که سخن و عملش تاکید بر رفتار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. همه پیامبران، انسان را به خداگونه شدن دعوت می‌کنند. همه تعابیر، تعابیر لطیف و سمبلیک هستند که انسان‌ها را به خداگونه شدن دعوت می‌کنند. در جمعی که خداگونه می‌شوند، جنگ و تصادم وجود ندارد. آنچه که در طول تاریخ به جنگ و جنایت منجر شده است، خارج شدن از این مساله بوده است.

یونسی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که در فرهنگ اسلام بر واژه ایمان بسیار تاکید شده است. مومن کسی است که در درون خودش احساس امنیت کند‌ و جامعه هم از وجود او احساس امنیت می‌کند. مسلمان کسی است که خلق خدا از دست او در امان باشد و مومن کسی است که همه از وجود او احساس امنیت کنند نه احساس ترس و وحشت. به تعبیر پیامبر(ص) بدترین و شرترین خلایق کسانی هستند که مردم از آنها بترسند. جان انسان با حسنات ساخته شده است و هر انسانی عاشق خوبی است و از بدی بدش می‌آید. راه و روش پیامبران در حلم، گذشت و تجسم اخلاقی بوده که عیسی مسیح مظهر آن است.

کد خبر 2975519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha