۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۵

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی:

مازاد تولید کشاورزی استان مرکزی باید به سمت صادرات هدایت شود

مازاد تولید کشاورزی استان مرکزی باید به سمت صادرات هدایت شود

محلات- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۱.۲ درصد تولیدات کشاورزی استان مرکزی مازاد بر نیاز این استان است که باید با برنامه ریزی به سمت صادرات هدایت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بابایی بعداز ظهر سه شنبه در نشست با فرماندار، مسئولان جهاد کشاورزی و فعالان حوزه کشاورزی محلات اظهار داشت: علیرغم وجود مشکلات بخش کشاورزی، در استان مرکزی میزان صادرات این محصولات در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن ۶۶۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان از ۹میلیون دلار در سال ۹۲ به ۶۸ میلیون دلار در سال ۹۳ رسیده که قسمت اعظمی از این رشد مربوط به افزایش صادرات گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: بر اساس اطلاعات مرکز آمار، میزان رشد فعالیت های کشاورزی در شش ماهه اول امسال در کشور ۵.۷ درصد بوده است در حالی که رشد فعالیت های خدماتی کشور زیر یک درصد و رشد بخش صنعت منفی ۱.۱ درصد بوده است.

بابایی ادامه داد: این آمار نشان می دهد بخش کشاورزی از رشد قابل قبولی نسبت به بخش صنعت کشور برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی به رغم صنعتی بودن، جایگاه ویژه ای در کشاورزی دارد و حدود سه درصد تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان مرکزی است در حالی که ۱.۸ درصد جمعیت کشور را داراست.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر ۱.۲ درصد مازاد تولید محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که باید بخش دولتی و خصوصی برای این میزان مازاد تولید برنامه ریزی کنند.

بابایی با بیان اینکه در گذشته جهادکشاورزی و تشکل های خصوصی در مقابل یکدیگر بودند، افزود: در یک سال اخیر فرصتی به وجود آمده تا جهاد کشاورزی استان مرکزی در کنار تشکل ها قرار گیرد و این آمادگی وجود دارد که تصدی گری به تشکل ها واگذار شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تولید محصولات با کیفیت و دارای قابلیت صادرات را لازمه این مسئله عنوان کرد و افزود: بازار اطراف کشور ما بازار خوبی است و ما قطعا در زمینه صادرات مشکل بازار نخواهیم داشت و اگر مشکلی در این زمینه یا در زمینه گمرک وجود دارد جهاد کشاورزی آن را حل خواهد کرد.

وی افزود: در شهرستان محلات ۹۰۰ هکتار زمین زیر کشت گل و گیاه و گلخانه وجود دارد که ظرفیت بسیار بالایی است و باید این مقدار در سال های آینده افزایش یابد.

ابلاغ ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه ای بدون محدودیت به بانک کشاورزی

بابایی با اشاره به ابلاغ ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه ای بدون محدودیت به بانک کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی آن را فرصت مناسبی دانست که تولیدکنندگان می توانند برای توسعه و اصلاح گلخانه های خود استفاده کنند.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی به واگذاری زمین های دهکده گل و گیاه محلات اشاره کرد و افزود: کمیسیون ماده ۳۳ استان فعال شده است و به پرونده افرادی که زمین به آنها واگذار شده ولی تاکنون اقدامی نکرده اند رسیدگی می شود تا مراحل قانونی آن تا تعیین تکلیف و فسخ قرارداد انجام شود.

بابایی ادامه داد: هدف ما این است که از این زمین ها برای تولید استفاده شود و قطعا هیچ زمینی را بلاتکلیف باقی نخواهیم گذاشت تا به افراد واجد شرایط واگذار شوند.

وی در پایان تاکید کرد: احداث مجتمع ماهیان زینتی محلات در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی است و با توجه به تخصیص چهار میلیارد ریال اعتبار از ماده ۱۸۰ و شش میلیارد ریال از سازمان شیلات کشور، امیدواریم به زودی شاهد احداث این مجتمع باشیم.

کد خبر 2989840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha