۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵

کوهنورد کرمانشاهی فاتح قله اورست:

سیستم کوهنوردی کشورحرفه‌ای نیست/بسترکوهنوردی درکرمانشاه مناسب است

سیستم کوهنوردی کشورحرفه‌ای نیست/بسترکوهنوردی درکرمانشاه مناسب است

کرمانشاه- کوهنورد برجسته کرمانشاهی فاتح قله اورست گفت: متاسفانه سیستم کوهنوردی ایران حرفه‌ای نیست و تحول و تغییر در نگرش و نگاه کشور به ورزش کوهنوردی ضروری است.

رضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از حدود سال ۶۰ تاکنون در سیستم کوهنوردی کشور حضور داشته و در تشکیلات رسمی کوهنوردی فعالیت کرده ام همچنین دوره های مربیگری یخ و برف و سنگنوردی داخل کشور را گذرانده و تجربه صعود به ارتفاعات ایران را دارم.

وی با اشاره به انجام صعودهای ۸ هزار و ۷ هزار متری خود در ارتفاعات جهانی گفت: بعد از صعودهای داخل، نخستین برنامه من در خارج از کشور به همراه مربیان فدراسیون در سال ۸۲ انجام شد اما در سال ۲۰۱۲ موفق به صعود به قله اورست به عنوان بلندترین قله جهان در کشور نپال شدم.

شهلایی فتح قله آناپورنا در بهار ۹۴ را آخرین برنامه صعود خود در ارتفاعات بلند جهانی عنوان کرد و گفت: این صعود ۵۰ روز به طول انجامید و متاسفانه ۲ نفر از همراهان خود را از دست دادیم و با وجود گذشت چند ماه از بازگشت هنوز سرمازدگی انگشانم ترمیم و درمان نشده است.

وی در ادامه افزود: دی ماه امسال برنامه صعود به قله آکونگاگوا به عنوان بلندترین قله آمریکای جنوبی در کشور آرژانتین به طول ۶۹۶۵ متر را داریم که با وجود دعوت از بنده برای شرکت در این صعود اما برای اعلام آمادگی تردید دارم و در صورت درمان مشکل سرما زدگی انگشتان پا برای این برنامه تصمیم خواهم گرفت.

شهلایی پیرامون وضعیت ورزش کوهنوردی در ایران گفت: ما در کشور به طور کلی کوهنورد حرفه‌ای نداریم و کوهنوردان نیمه حرفه‌ای و نیز کوه روها در این زمینه فعالیت دارند، در حقیقت معنای کوهنوردی در زندگی در شرایط سخت خلاصه می شود.

وی حضور در صعودهای زمستانی به ویژه یخ و برف و صعودهای بلند را لازمه پیشرفت در ورزش کوهنوردی دانست و بیان کرد: به کسانیکه قصد حضور در سیستم کوهنوردی کشور را دارند توصیه می کنم در صعودهای زمستانی و بلند حضور داشته باشند و پس از کسب تجربه لازم در داخل، وارد سیستم کوهنوردی جهانی شوند.

زمستان بهترین زمان برای سنجش قابلیت‌های کوهنوردی است

این کوهنورد برجسته کرمانشاهی فصل زمستان را بهترین زمان برای سنجش قابلیت‌های کوهنوردی دانست و افزود: ملاک کارهای بزرگ در کوهنوردی فصل زمستان است و شروع زمستان در حقیقت آغاز فعالیت کاری کوهنوردان است.

شهلایی شرکت در دوره های آموزشی، گروه ها و باشگاه های کوهنوردی را مهمترین اصل پیش از ورود به کار کوهنوردی دانست و گفت: در ابتدا ورزشکار باید با صعودهای زمستانی توام با شب ماندن، یخ و برف و ... آموزش لازم و کافی را دیده باشد.

وی نسبت به پرهیز از صعودهای انفرادی توصیه اکید داشت و بیان کرد: حداقل گروه در کوهنوردی ۲ نفر است و کوهنوردان باید از اقدامات هیجانی در کوهستان و تک روی جدا خود داری کنند.

وی در ادامه افزود: برای شروع کار در ورزش کوهنوردی ۲ خصیصه لازم است یکی داشتن ظرفیت وجرات برای کار در این رشته به عبارتی جوهر ذاتی است و دیگر داشتن شرایط جغرافیایی مطلوب که این دو خصیصه در استان کرمانشاه وجود دارد اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید استفاده از ظرفیت های استان کرمانشاه در این ورزش را نمی بینیم.

شهلایی خواستار تحول و تغییر در نگرش و نگاه کشور به ورزش کوهنوردی شد و گفت: داشتن تجهیزات کوهنوردی برای کار در این رشته بسیار مهم است اما باید توجه داشت که هر فصلی تدارکات و تجهیرات خاص خود را دارد.

وی سابقه کوهنوردی در جهان را ۳۰۰ سال عنوان کرد و گفت: در مجموع کوهنوردی سنگین در ایران سابقه ۳۰ تا ۴۰ ساله دارد و تعداد ۱۴ قله ۸ هزار متری در جهان وجود دارد.

شهلایی قزاقستان، لهستان، روسیه سابق و اوکراین را از جمله کشورهای مدعی و حرفه‌ای در هیمالیا نوردی برشمرد و گفت: از دولت و سیستم تربیت بدنی کشور تقاضا دارم نگاه خود را به ورزش کوهنوردی تغییر دهند.

وی در پایان گفت: نتیجه توجه و تمرکز بر ورزش کوهنوردی به سلامت جامعه بر می گردد و اکنون کشورهای توسعه یافته راه خود را یافته اند و با نگاه بهتر و بینش عمیقی به کوهنوردی توجه دارند.

کد خبر 2991452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha