۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۷

گزارش مهر ازخسارت‌های باران درشوش

باران نفس کشاورزی شوش را گرفت/ نارضایتی کشاورزان از ستاد بحران

باران نفس کشاورزی شوش را گرفت/ نارضایتی کشاورزان از ستاد بحران

شوش – بارش باران در شوش امسال با وجود اینکه باعث شادمانی مردم شده است، خسارت‌هایی به کشاورزان وارد کرده که هنوز این خسارت‌ها جبران نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از ممنوعیت کشت تابستان برای کشاورزان شوشی، این بار در نزدیکی فصل برداشت به دلیل بارندگی‌های شدید، بخش چشمگیری از محصولات کشاورزان از بین رفت. آنها می‌گویند: «پیش از این اطلاعی از چنین اتفاقی نداشتیم و مدیریت بحران شهرستان، کشاورزان را مطلع نکرده بود». در واقع کشاورزان نه در فصل گذشته، نه فعلی و نه در کشت آتی، بهره خوبی از کشاورزی نمی‌برند چون هشدارهای اخیر خبر از زمستانی سرد می‌دهد.

بارش‌های اخیر نسبت به سال گذشته در این فصل سه برابر افزایش داشته که به مزارع شلتوک، ذرت، ماش و انواع صیفی‌جات آسیب وارد کرد. در همین رابطه فرماندار شوش نیز از خسارت ۱۱۰ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان همچنین از خسارت به زمین و محصولات کشاورزی استان بر اثر بارندگی‌های اخیر خبر داده و عنوان می‌کند: میزان برآورد‌ خسارت‌های وارده شده به بخش کشاورزی استان در حال بررسی است. بارندگی به محصولات کشاورزی شهرستان شوش نیز خسارت وارد کرده است.

فعالان کشاورزی می‌گویند: ستاد بحران که تحت نظارت فرمانداری شوش است خوب عمل نکرد و اگر این‌چنین ادامه دهند احتمال اتفاقات بدتر نیز وجود دارد. کشاورزان منطقه آسیبی که در پاییز ۹۲ دیدند را فراموش نمی‌کنند. همچنین این حادثه‌ها دامان تأسیسات آب روستایی را نیز گرفته است و ۱۳ مرکز تأسیسات آب‌رسانی شوش آسیب دیدند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: متأسفانه بخشی از ذرت و شلتوک کاشته شده توسط کشاورزان شوشی بر اثر بارش‌های اخیر از بین رفت. آب شاوور نیز در بخش‌هایی طغیان کرده و صدمه شدیدی به زراعت‌ها وارد شد.

سید راضی نوری می‌افزاید: گزارشی از میزان خسارات وارد شده به زمین‌های زراعتی شوش آماده‌ شده و به مدیریت بحران استانداری ارائه می‌شود.

وی یادآور می‌شود: باران و طوفان اخیر باعث شد ۶ ترانس در بخش شاوور خراب شوند و ده‌ها پایه برق سقوط کنند. همچنان برق برخی روستاها قطع و در فرایند زندگی مردم خلل ایجادشده است.

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین به مطالبات معوقه کشاورزان اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: بیمه برای پرداخت خسارت‌های پارسال ۱۸ درصد را در نظر گرفته بود که با مخالفت ما تصمیم جدیدتری گرفته شد و در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

 تأسیساتی که از بین رفت

مسئول هماهنگی آبفار شاوور با اشاره به خسارات ناشی از طوفان و قطعی تیرهای برق در این بخش اظهار می‌کند: سقوط تیرهای برق باعث قطعی برق در تأسیسات آب‌رسانی این بخش به روستاهای تحت پوشش شده است.

عیسی ساعدی می‌افزاید: قطعی سیم فشارقوی برق در مسیر تأسیسات «حاج عبید» باعث شد تا آب شرب روستاهای سید خلف عزیز، سده و روستای حاج عبید قطع شود.

وی عنوان می‌کند: در روستای الجزایر که در دهستان سید عباس قرار دارد نیز چهار تیر برق سقوط کرد که همین قطعی برق سبب شد تا آب نیز قطع شود و مجبور شدیم برای آب‌رسانی به مناطقی همچون روستای «سید عبدالله»، «صالح مشحوت» و «بیت جوحی» از تانکر سیار استفاده کنیم.

مسئول هماهنگی آبفار شاوور ادامه می‌دهد: مسئولان اداره برق در حال رسیدگی به این موضوع هستند و در رفع مشکلات به‌وجود آمده تمام تلاش خود را انجام می‌دهند اما متأسفانه این روند به‌کندی انجام می‌گیرد.

ساعدی با اشاره به روشن شدن برق تأسیسات آب‌رسانی «حاج عبید» بیان می‌کند: مشکلات جزئی تأسیسات آب‌رسانی دیگر همچون «سید عباس» و «خلیفه حیدر» نیز رفع شده است و روند آب‌رسانی به روستاهایی که دچار قطعی آب‌شده‌اند تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.

 کمک بلاعوض می‌خواهیم

دبیر انجمن نظام صنفی کشاورزان و منابع طبیعی شهرستان شوش درباره آمار خسارت وارده به مزارع می‌گوید: بخش زیادی از مزارع کشاورزی سطح شهرستان در بخش‌های مختلف آسیب دیدند که گزارشی به تفکیک بخش‌ها را تهیه کردیم.

حکیم خنیفر می‌افزاید: در دهستان آهودشت ۱۵ درصد از زمین‌های زراعتی آسیب دیدند، منطقه شاوور که شلتوک، ذرت و ماش کاشتند به ترتیب ۱۵، ۲۰ و ۵۰ درصد از کشت‌های منطقه آسیب دید، منطقه خلف مسلم ۲۵ درصد، منطقه سید عبدالله ۲۵ درصد شلتوک و ۲۵ درصد ذرت آسیب دید.

وی با اشاره به دیگر مناطق آسیب‌دیده در شهرستان شوش عنوان می‌کند: منطقه سید باقر نیز ۲۵ درصد شلتوک و ۲۰ درصد ذرت‌ها آسیب دیدند. دهستان بیت معلا ۲۰ درصد ذرت کاشته شده از بین رفته بود. در دهستان حر نیز ۱۸ درصد از ذرت کاشته شده و ۴۵ درصد از ماش متأسفانه ضرر دیدند.

دبیر انجمن نظام صنفی کشاورزان و منابع طبیعی شهرستان شوش همچنین یادآور می‌شود: در منطقه عنکوش و بیت حمود نیز ۲۰ درصد از هویج کاشته شده و در منطقه دوسلق (چنانه) نیز ۳۰ درصد از پیاز زراعت شده آسیب جدی دید.

خنیفر اظهار می‌کند: در دهستان صرخه نیز به ۵۰ درصد از گوجه کاشته شده، ۳۵ درصد خیار، ۱۵ درصد ذرت، ۲۵ درصد خربزه و ۲۰ درصد از هندوانه زراعت شده در این منطقه آسیب وارد شد.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه مناطقی مثل فتح المبین و شاوور که پیش از این دچار خشک‌سالی شده بودند و هم‌اکنون نیز بیشترین آسیب‌ها را دیدند، کشاورزان این مناطق انتظار کمک بلاعوض از دولت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم‌اکنون کشاورزان شوشی چشم‌انتظار یاری مسئولان هستند. خشک‌سالی و دیگر مطالبات معوقه کشاورزان مزید بر دغدغه اخیرشان شده و کشاورزان این منطقه در سال اخیر بیشترین مشکلات را متحمل شدند. بی‌شک این آسیب‌های اخیر باعث افزایش قیمت محصولات در بازار صفی جات را نیز به دنبال خواهد داشت.

مسئولان مدعی هستند پیش از وقوع حادثه، کشاورزان را از این اتفاق با خبر کرده بودند اما بسیاری از کشاورزان از این اطلاع‌رسانی، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و بسیاری به دلیل بعد مسافت و غیره، هشدارهای ستاد بحران استان را نشنیده و می‌گویند ستاد بحران شهرستان هیچ اطلاعیه‌ای برای ما ارسال نکرد و حداقل با پیام کوتاه می‌شد ما را آگاه کنند.

خبرنگار: قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2999424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha