۱۱ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱

تئاتر فجر ۳۴ در آینه مهر

تقدیر شما را به «آوریل ۱۹۱۲» می‌برد/ قتل در کشتی تایتانیک

تقدیر شما را به «آوریل ۱۹۱۲» می‌برد/ قتل در کشتی تایتانیک

فرید قادرپناه یکی از کارگردانان نمایش «آوریل ۱۹۱۲» با اشاره به مضمون این اثر و توجه به یک داستان جنایی در حاشیه غرق شدن کشتی تایتانیک از حضور این اثر در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر خبر داد.

فرید قادرپناه کارگردان نمایش «آوریل ۱۹۱۲» که به صورت مشترک با رامین معصومیان این اثر را در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه برده است درباره این تجربه به خبرنگار مهر گفت: نمایش «آوریل ۱۹۱۲» از ۲۲ آذرماه اجرای خود را آغاز کرده است و تا ۳۰ دی ماه نیز ادامه دارد. این نمایش و نمایش «شبی بیرون از خانه» نیز که باز هم به صورت مشترک اسفند ماه سال ۹۳ به صحنه برده بودیم در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

وی درباره داستان نمایش توضیبح داد: زمان وقوع حادثه در این نمایش آوریل ۱۹۱۲ یعنی زمان برخورد کشتی تایتانیک به کوه یخ است و خانواده ای را توصیف می کند که در نهایت سوار این کشتی می شوند. در این نمایش قتلی صورت گرفته است که در آن قتل همه مقصر هستند. این نمایش در حقیقت اثری جنایی است که مساله تقدیر را به عنوان یکی از مضامین اصلی اش مدنظر قرار می دهد.

قادرپناه درباره شکل گیری این اثر نمایش گفت: من و رامین معصومیان ایده ای داشتیم که به صورت کارگاهی ۹ ماه روی آن کارکردیم و اتود زدیم. این نمایش دنیای رئال را به تصویر نمی کشد بلکه از سوررئالیسم، اکسپرسیونیسم و حتی دادائیسم برای به تصویر کشیدن روایت آدم هایش بهره برده است. حال و هوای نمایش دو نیمه دارد یک نیمه ساکن و فضامحور و یک نیمه شلوغ و پرحرکت. کل نمایش نیز با نور و موسیقی همراه است.

این کارگردان تئاتر درباره استفاده از فضا و داستان های خارجی گفت: علاقه من و معصومیان پرداختن به داستان های خارجی است. به محض اینکه بخواهیم داستانی ایرانی را در تئاتر به تصویر بکشیم با اعتراض هایی روبرو می شویم و دوستان می گویند که کارمان با معیارهای تئاتر ایرانی منطبق نیست بنابراین درباره مضمون نمایش هایمان خودمان را دچار دردسر نمی کنیم. اما درباره ایده هایی که انتخاب می کنیم بسیار تحقیق و پژوهش می کنیم و به عنوان نمونه شاید اطلاعات ما درباره آوریل ۱۹۱۲ و غرق شدن تایتانیک بیشتر از مردم بریتانیا باشد.

وی در پایان صحبت هایش درباره تجربه همکاری مشترک بیان کرد: من و رامین معصومیان در کارگردانی تقسیم وظایف نداریم چون ما از سال ۸۵ که کار تئاتر را با هم شروع کردیم در کنار هم هستیم و در طول این سال ها به یک ایده و طرز فکر واحد رسیدیم. در حال حاضر با هم بسیار همسو هستیم و حتی اختلاف نظرهایمان هم، هم راستا با هم است.

نمایش «آوریل ۱۹۱۲» به کارگردانی مشترک فرید قادرپناه و رامین معصومیان و تهیه‌کنندگی پیمان یاحقی از ۲۲ آذر ماه ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه مشایخی روی صحنه رفته است.

کاوه مرحمتی، مریم قربانیان، رامین جعفری، مینا زرانی، امین جلالی، امونا پیکریان، سید جواد حسینی، مریم ایمانی کیا و علی خسروجردی از نقش‌آفرینان این نمایش هستند.

همچنین علی دولت‌یاری دستیار کارگردان، فرانک بیگی ادیب منشی صحنه، بنیامین دهباشی مدیر صحنه، فرهاد جاوید عکاس، حسام قارونی طراح و پوستر و بروشور، کاوه مرحمتی ساخت تیزر، رضا قانعی موسیقی، پدرام رضوانی طراح نور، شهرآشوب مفتاحی هماهنگی و فریبا جدیدی روابط عمومی کار هستند که فرید قادر پناه و رامین موصومیان را در این نمایش همراهی می‌کنند.

کد خبر 3013177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha