۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶

گزارش خبری؛

خشت دیوارمهربانی درخراسان شمالی گذاشته شد/ دیواری درامتداد بهشت

خشت دیوارمهربانی درخراسان شمالی گذاشته شد/ دیواری درامتداد بهشت

بجنورد - مدتی است که دیوارهای مهربانی یکی پس از دیگری در نقاط مختلف کشور با دست‌ها وقلب‌های مهربان مردم خیر ونوع دوست به صورت خودجوش بنا می‌شوند، دیوارهایی که همه از جنش عشق ومهربانی‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: زیباترین کار خلاقانه‌ای که در سال‌های اخیر در نقاط مختلف کشور و در راستای کمک بی منت به همنوعان راه اندازی شده است، بنای دیوارها مهربانی است؛ دیوارهایی که جنسش را عشق، محبت و مهربانی ساخته است.

تنها پیام ساده‌ای که بر روی این دیوارها نقش بسته است این است که: «اگر نیاز نداری بذار، اگر نیاز داری بردار».

این دیوارها همه مردم اعم از دارا و ندار را به سوی خود می‌کشاند، دارا از کنار این دیوار می‌گذرد و ذره‌ای از مهربانی‌اش را به گوشه‌ای از دیوار آویز می‌کند و ندار بی منت و بدون تحقیر از این مهربانی بهره‌مند می‌شود.

در پای این دیوارها انفاق به معنای واقعی کلمه صورت می‌گیرد، دهنده و گیرنده زیاد مشخص نیست؛ قدم‌های مردم مهربان و انفاق گر، بیشتر رنگ و بوی خدایی دارد، کاری که در کنار این دیوارها انجام می‌شود فی سبیل الله است. کاری جهادی و می‌شود گفت قدمی در راه اقتصاد مقاومتی است.

دیوار مهربانی، بوی عشق و صفا و محبت می‌دهد، بوی ایمان و بوی انسان دوستی می‌دهد، شاید که نه؛ حتما این دیوار گذرگاه عبادت و راهی برای رسیدن به خداست

در برپا کردن این دیوار بخش دولتی و خصوصی نقشی ندارند، اعتبارش به دل‌های پاک و مهربان بندگان خداست، دیواری است که نیت‌های دهنده و گیرنده را فقط خدا می‌بیند و بس؛ در پای این دیوار دیگر کسی برای کسی کف نمی‌زند و تظاهر و ریایی درکار نیست، برای همین است که دیوار مهربانی، بوی عشق و صفا و محبت می‌دهد، بوی ایمان و بوی انسان دوستی می‌دهد، شاید که نه؛ حتما این دیوار گذرگاه عبادت و راهی برای رسیدن به خداست.

استان خراسان شمالی هم در یکماه اخیر شاهد ساخت دیوار مهربانی در نقاط مختلف این استان بوده است؛ قریب به یکماه قبل در منطقه مرزی راز و جرگلان و در روستای یکه سعود و درهفته گذشته در چند نقطه شهر بجنورد، عده‌ای از اهالی و شهروندان دیوارهای مهربانی بنا کردند تا مردم آنچه نیاز ندارند به دیوار مهربانی بیاویزند و نیازمندان بدون هیچ واسطه‌ای نیازشان را رفع کنند.

دیوار مهربانی زمینه ساز سبد مهربانی

یک شهروند بجنوردی در گفتگو با خبرنگار مهر با تحسین کردن این اقدام می‌گوید: کار بسیار زیبایی و خلاقانه‌ای انجام شده است، آنچه در زندگی بسیاری ازمردم امروز غیر قابل استفاده است تحویل دیوار مهربانی می‌شود و شماری از شهروندان نیازمند بدون هیچ منتی آنچه را نیازدارند برای استفاده برمی دارند.

حسن پورمحمدی می‌گوید: این نوع دادن و گرفتن ارزشمندتر و خالصانه تراست و بیشتر به انفاق در راه خدا نزدیک است.

افشین فر، مهم‌ترین اثر دیوار مهربانی را تقویت نوعدوستی می‌داند و می‌گوید: تقویت نوعدوستی و دیگر دوستی از مهم‌ترین اثرات اجرای طرح دیوار مهربانی است

وی ترویج این فرهنگ زیبا را در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار داده و می‌گوید: به نظرم در کنار دیوار مهربانی مردم می‌توانند سبد مهربانی را هم در برخی از مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های شهر و نانوایی راه اندازی کنند؛ به عنوان مثال در نانوایی‌ها سبدی به عنوان سبد مهربانی گذاشته شود و هرکس نان می‌خرد یکی دو تا نان را برای تامین مایحتاج نیازمندان در این سبد قراردهد و آنوقت نیازمندان به راحتی از این سبد، نان مصرفی خود را بردارند.

پورمحمدی می‌گوید: مهربانی حد و مرز ندارد و می‌تواند بیش از آنچه امروز ما تصور می‌کنیم گسترش پیدا کند.

تقویت نوعدوستی مهم‌ترین اثر طرح دیوار مهربانی است

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد هم در گفتگو با خبرنگار مهر، مهم‌ترین اثر دیوار مهربانی را تقویت نوعدوستی می‌داند و می‌گوید: تقویت نوعدوستی و دیگردوستی از مهم‌ترین اثرات اجرای طرح دیوار مهربانی است.

اعظم السادات افشین فر با اشاره به اجرای طرح دیوار مهربانی در شهربجنورد، افزود: اجرای این طرح از اثرات و مزیت‌های زیادی برخودار است و روحیه بخشش و کمک به همنوعان را تقویت می‌کند.

افشین فر با ابراز خرسندی از برپایی دیوارمهربانی در چند نقطه شهر بجنورد گفت: ممکن است برخی افراد جامعه تاکنون به این موضوع فکر نکرده بودند که وسایل و پوشاک مازاد آنان برای سایر افراد نیازمند و ناتوان، یک نیاز جدی است اما با اجرای این طرح بیشتر به فکر افراد نیازمند خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از ایده‌های شهرستان دیگر کشور بوده است، افزود: امیدواریم با اجرای طرح دیوار مهربانی، بخشی از نیاز شهروندان نیازمند رفع شود.

حرمت این اقدام خداپسندانه حفظ شود

آن طرف تر از این دیوار، شهروند دیگری می‌گوید: به نظرم مردم باید در مناطق و خیابان‌های خلوت‌تر این اقدام زیبا را انجام دهند چرا که حتی نگاه شهروندان به اینکه چه کسی می‌گذارد و چه کسی بر می‌دارد هم شاید از زیبایی و ارزش این اقدام خداپسندانه بکاهد.

سیدرضا رسولی تصریح می‌کند: مولا امیرالمومنین (ع) هم شبانه و بدون اینکه دیده شوند و کسی بداند، نیاز نیازمندان را برآورده می‌کردند، به همین خاطر به نظر می‌رسد اگر کسانی که وسایل و امکاناتی را نیاز ندارند و هم کسانی که نیازمند هستند، شبانه این اقدام را انجام دهند، زیبایی و حرمت این عمل خیر بیشتر حفظ می‌شود.

هر محله یک دیوار مهربانی

خانم دیگری در مسیر دیوار مهربانی به خبرنگار مهر می‌گوید: خدای متعال به طراحان این عمل خیر اجر بدهد، کار بسیار پسندیده و زیبایی انجام شده است، دیوار مهربانی به معنای واقعی یک حرکت خودجوش فرهنگی و خیرخواهانه است که ثمره آن نیز بسیار شیرین است.

مینا رضایی می‌گوید: به نظرم هر محله‌ای باید یک دیوار مهربانی داشته باشد و اگر بیشتر از کودکان برای گذاشتن وسایل اضافی استفاده شود بهتر است، چون هم این کار روی ذهن و تربیت آن‌ها اثر می‌گذارد و هم کمتر جنبه تظاهرپیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: باید برای این کار فرهنگ سازی کرد و مکان‌های مناسبی را هم در نظر گرفت تا فقرا و نیازمندان واقعی بتوانند بدون دلهره و بدون اینکه حرمت و عزت آن‌ها آسیب ببیند، از دیوار مهربانی بهره‌امند شوند.

خانم رضایی معتقد است که این امر انسان دوستانه وخدا پسندانه باید با فرهنگ سازی مناسب سلامت باقی بماند و اگر بعضا افرادی سودجو از این اقدام سوء استفاده می‌کنند.

با روش‌های فرهنگی جلوی آنان گرفته شود و گرنه دیوار مهربانی بنا نشده شاید به دست بعضی افراد ناجور تخریب شود.

مردم نیک اندیش ونوع دوست بر این باورند که گسترش و توسعه دیوار مهربانی در همه شهرها و روستاهای کشور می‌تواند علاوه بر جلوگیری از اسراف، تجلی بخش زیباترین حس انسان دوستی، عاطفه و گذشت در راستای رفع مشکلات نیازمندان باشد.

 

کد خبر 3014449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha