۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰

پیگیری مهر؛

تداوم انتظار کامیون‌ها در ترکیه/ سوخت توزیع شد

تداوم انتظار کامیون‌ها در ترکیه/ سوخت توزیع شد

ارومیه – صف طویل نزدیک ۵۰ کیلومتری کامیون‌های گرفتار در برف مرز بازرگان – گوربولاغ وارد هشتمین روز شده و رانندگان این خودروها همچنان چشم انتظار ورود به کشور هستند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: نزدیک ۸ روز است که دو هزار کامیون ایرانی و ترکیه به دلیل بارش سنگین برف، کولاک و یخبندان به همراه آغاز سال نو میلادی و روند کند فعالیت‌های گمرکی کشور ترکیه در مرز بازرگان – گوربولاغ گرفتار شده و منتظر ورود به ایران هستند.

بر اساس اعلام مسئولان استانی ۵۸۰ دستگاه از این کامیون‌ها ایرانی و مابقی متعلق به کشور ترکیه است که برای ورود به ایران از مرزبازگان – گوربولاغ قصد تردد داشتند اما از هفته گذشته به دلیل بارش سنگین برف و کولاک که هنوز در این منطقه ادامه دارد در برف گرفتار شده و متاسفانه روند کند فعالیت‌های گمرکی کشور ترکیه به دلیل آغاز سال نو میلادی به این مشکل دامن زده است.

هر چند طی روزهای اخیر با تلاش نیروهای امدادی، مدیریت بحران، هلال احمر و مسئولان ماکو به خصوص منطقه ویژه اقتصادی کمک‌های زیادی از جمله تأمین سوخت مورد نیاز، وسایل مورد نیاز رانندگان از جمله پتو، غذا، دارو و... به رانندگان ایرانی صورت گرفته اما هنوز این مشکل ادامه دارد و به گفته مسئولان استان تا سه الی چهار روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

مجوز ۱۰ هزارلیتر سوخت صادر و بین رانندگان ایرانی توزیع شد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص روند امداد رسانی به رانندگان کامیون‌های ایرانی به خبرنگار مهر گفت: ۵۸۰ دستگاه کامیون ایرانی که در آنسوی مرز بازرگان و در خاک ترکیه به علت بارش برف و کولاک شدید متوقف شده بودند، با رایزنی و هماهنگی وزارت امور خارجه سوخت مورد نیاز خود را دریافت کردند.

امیرعباس جعفری ادامه داد: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته مجوز ۱۰ هزار لیتر سوخت تا فاصله ۲۳ کیلومتری مرز در کشور ترکیه اخذ شد که عصر روز سه شنبه با همکاری نهادهای مرتبط استان به هر راننده کامیون ایرانی حدود ۲۰ الی ۳۰ لیتر به صورت رایگان توزیع شد.

وی اضافه کرد: در کنار توزیع سوخت از سه شنبه امداد رسانی و تأمین مایحتاج مورد نیاز رانندگان ایرانی از قبیل پتو و مواد غذایی ایرانی از طریق گروه‌های امدادی هلال احمر و ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی با هماهنگی و رایزنی کنسولگری ایران در ارزروم ترکیه و کنسولگری ترکیه در ارومیه در حال انجام است.

جعفری با بیان اینکه متوقف شدن کامیون‌ها و روشن بودن همه کامیون‌ها به علت سرما و احتمال اتمام سوخت مخزن کامیون‌های ایرانی است اظهارداشت: با توجه به ادامه روند کولاک در این منطقه این میزان سوخت کافی نیست و مشکل باید به سرعت حل شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه سوخت توزیع شده جهت استفاده به عنوان گرمایش ببین رانندگان ایرانی به صورت رایگان توزیع شده این در حالی که در ترکیه سوخت وغذای کافی موجود است گفت: امداد رسانی نیروهای کشور به رانندگان ایرانی تاکنون بازتاب مثبت زیادی در ترکیه و نیز رانندگان گرفتار در این مرز متعلق به سایر کشورها داشته است.

روند ترخیص کامیون‌ها به دلیل کم بودن تعداد کارکنان گمرک ترکیه است

جعفری با تاکید بر اینکه روند ترخیص کامیون‌ها در آن سوی مرز به علت تعطیلات پایان سال و کم شدن تعداد کارکنان گمرک ترکیه کند بوده است اظهارداشت: این امر با توجه به آغاز سال نو میلادی صورت گرفته و هم اکنون نیز موجب تشکیل صف طویل و ۵۰ کیلومتری کامیونی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته بین مسئولان دو کشور این روند ترخیص کامیون‌ها در این مرز ادامه دارد گفت: پیش بینی می‌شود تا سه الی چهار روز آینده تمامی کامیون‌ها ترخیص و وارد کشور شوند.

جعفری با بیان اینکه با توجه به بارش سنگین برف در این منطقه کولاک همچنان ادامه دارد اعلام کرد: هم اکنون ارتفاع برف در این منطقه نزدیک یک متر است و با وجود کولاک برف روبی توسط نیروهای راهداری در این منطقه ادامه دارد.

مرزهای استان آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور به کشور ترکیه است.

کد خبر 3018453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha