۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۵۹

رئیس اجرائی دولت افغانستان:

موقعیت راهبردی چابهار بستر مناسبی برای توسعه تجارت افغانستان است

موقعیت راهبردی چابهار بستر مناسبی برای توسعه تجارت افغانستان است

چابهار-رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجار افغان دارد.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت زیرساخت‌های بندر شهید بهشتی چابهار به خبرنگار مهر گفت: در تلاشیم تا از ظرفیت این بندر که نزدیک ترین آب ها آزاد به افغانستان است به بهترین شکل بهره ببریم.

وی افزود: بندر چابهار برای افغانستان از لحاظ صادرات و واردات اموال بازرگانی مهم است و هر دو کشور یکجا با دیگر شرکای بازرگانی خویش تلاش نمایند تا از این بندر حداکثر استفاده صورت گیرد.

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: اداره حمایت از سرمایه ‌گذاری افغانستان، تجار ملی را تشویق خواهد کرد تا در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده و با استفاده از این راه، برای صادرات و واردات اموال و اجناس افغانستان راه نزدیک و مقرون به صرفه ای پیدا کنند.

عبدالله با بیان اینکه، بندر چابهار نه تنها برای افغانستان و ایران، بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز مهم و با ارزش است افزود: بندر چابهار از تمام بنادر دیگر برای وصل کردن افغانستان به دریا نزدیک تر و کم هزینه تر می باشد و راه را برای مرادوات اقتصادی با طرف هندی را نیز تسهیل تر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیستان و بلوچستان دارای بیش از ۲۵۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با افغانستان است و یک مرز رسمی از جمله میلک نیز با این کشور دارد که طی چند سال اخیر مرادوات گسترده اقتصادی از این طریق انجام می شود.

بندر چابهار نیز جنوبی ترین شهر سیستان و بلوچستان و نزدیک ترین بندر آب های آزاد به کشور افغانستان است که طی توسعه اسکله این بندر و ایجاد شرایط برای پهلوگیری کشتی های پهن پیکر، شرایط برای افزایش ترانزیت کالا تجار افغانی از چابهار- میلک فراهم شده است.

در واقع کشور افغانستان یکی از پنج کشوری است که بیشترین مبادلات تجاری را با ایران دارد و بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

بر اساس اعلام مسئولان استان سیستان و بلوچستان اکنون زیرساخت‌های مورد نیاز در بندر شهید بهشتی چابهار در حال تامین است و حتی امکان تخلیه و بارگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن در بندر چابهار فراهم شده است.

 

کد خبر 3018757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha