۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

رونق اقتصادی در گرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

رونق اقتصادی در گرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

همدان - معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رونق اقتصادی درگرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی وطنی ظهر چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان بابیان اینکه هرگاه علم به فناوری تبدیل و تجاری‌سازی شده و به دنبال آن اشتغال ایجاد شود، صادرات نیز افزایش می‌یابد، گفت: دانشگاه‌ها فعالیت‌های آموزش محور و پژوهش محور را تجربه کرده‌اند و اکنون زمان آن رسیده برای دستیابی به دانشگاه‌های نسل سومی وارد مرحله فناور محور و تولید ثروت از دانش‌های تولیدی شویم.

وی بابیان اینکه استان همدان دارای بیش از چهار هزار دانشجوی دکتری، ۱۳ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و بیش از هزار و ۵۰۰ عضو هیئت‌علمی است، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تمامی طرحهای فناورانه در قالب طرحهای کلان حمایت میکند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه دانشجویان، سرمایه اصلی کشور به شمار می‌روند، افزود: متأسفانه نگاه ما به دانشگاهیان به‌عنوان تهدید بوده، درصورتی‌که این قشر سرمایه اصلی این ملت محسوب می‌شوند.

باید به دنبال ارتقا رتبه کشور درزمینهٔ فناوری بود

وی در ادامه بابیان اینکه منابع زیرزمینی منابع تجدید ناپذیر هستند و کشور ایران ازنظر میزان ذخایر نفت، گاز و هیدرولیک مقام اول را کسب کرده است، گفت: باید به دنبال ارتقا رتبه کشور درزمینهٔ فناوری نیز بود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه نباید نسبت به رشته‌های علوم پایه بی‌تفاوت بود و تنها به علوم انسانی توجه کرد، از حمایت طرح‌های تحقیقاتی مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری خبر داد و گفت: باید سهم کشور از واردات و صادرات مشخص شود.

وطنی نرخ و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان را قابل‌قبول خواند و اظهار داشت: همدان در تولید سیب‌زمینی مقام اول را دارد که باید با استفاده از فناوری‌های نوین در راستای کاهش هزینه‌های تولید و بسته‌بندی محصولات کمک شود.

وی با تأکید بر اینکه اساس شرکت‌های دانش‌بنیان از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: بعضی از مزیت‌ها خدادادی و نسبی هستند که نباید از خلق مزیت غافل شویم و امیدواریم با استفاده از این مزیت‌ها بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.

همدان ازنظر کاهش نرخ بیکاری در کشور دومین استان محسوب می‌شود

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با اشاره به اینکه استان همدان ازنظر کاهش نرخ بیکاری در کشور دومین استان محسوب می‌شود، گفت: این استان، نقش سازنده‌ای در تولید و اشتغال دارد اما باید به موضوع فارغ‌التحصیلان نیز توجه ویژه‌ای داشت.

وی یادآور شد: قانون شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. طبق این مصوبه تا اول فروردین سال ۹۲ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده در کشور ۳۰ شرکت بود که در مرداد ۹۳ این میزان به ۱۵۶ شرکت افزایش پیدا کرد و پس از تنها یک سال در ۹۴ تعداد این شرکت‌ها به یک هزار ۵۰۰ شرکت رسید.

وطنی با یادآوری اینکه در سال ۹۳، هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فروش برای این شرکت‌ها به ثبت رسید، گفت: معافیت مالیاتی این شرکت‌ها ۶۰ میلیارد تومان و معافیت گمرکی آن‌ها نیز ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین در خصوص موقعیت‌های ویژه استان همدان بابیان اینکه استان همدان باید در منطقه نه‌تنها درزمینهٔ کشت گیاهان دارویی بلکه درزمینهٔ داروهای گیاهی نیز فعال شود، گفت: استان همدان باید آزمونه کشت گیاهان دارویی شود.

کد خبر 3018791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha