۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۰۳

حجت‌الاسلام قرائتی:

ساده‌ترین کلمات قرآن برای باسوادترین افراد نکات علمی دارد

ساده‌ترین کلمات قرآن برای باسوادترین افراد نکات علمی دارد

قم - رئیس ستاد اقامه نماز، گفت: ساده‌ترین کلمات قرآن کریم برای باسوادترین افراد نکات علمی دارد و باید تفکرمان را نسبت به قرن افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محسن قرائتی ظهر پنج‌شنبه در همایش «یاسین در آینه معرفت» که با حضور آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مفسران و روحانیونی که تفسیر قرآن کریم می‌گویند، ‌باید به این نکته توجه داشته باشند که تفسیر خوب تفسیری است که عوام فهم و خواص پسند باشد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در بین جامعه آن‌گونه که باید و شاید به قرآن کریم توجه نمی‌شود، افزود: توجه به قرآن کریم از دستورات الهی است و همه اقشار جامعه باید این کتاب الهی را مورد توجه ویژه قرار دهند و توجه آنان به قرآن نباید کمتر از سایر کتاب‌های درسی و متفرقه نباشد.

این مفسر قرآن کریم، تأکید کرد: طلاب و روحانیون باید در طول دوران تحصیل خود دوره‌های مختلف تفسیر را ببینند و اگر در زمینه تفسیر کار نشود مدیون آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) همواره نسبت به کسانی که به خوبی قرآن می‌دانستند توجه بیشتری می‌کرد و اولویت در کارها را به آن‌ها می‌داد.

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: در زندگی هر کاری که انجام می‌دهیم باید بر اساس قرآن و دستورات قرآن باشد و در این راستا می‌بایست قرآن و مطالعه تفسیر و معنی آیات الهی را جدی بگیریم و آن را دنبال کنیم.

زمینه ازدواج آسان برای جوانان فراهم شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ازدواج جوانان ابراز داشت: بخشی از مشکلاتی که امروز بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد به دلیل انتظارات بالای خانواده‌ها است که همه باید تلاش کنند تا زمینه ازدواج آسان برای جوانان فراهم شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه در مساجد بعد از اقامه نماز باید زمانی هم برای تفسیر قرآن در نظر گرفته شود، افزود: ساده‌ترین کلمات قرآن کریم برای باسوادترین افراد نکات علمی دارد و باید تفکرمان را نسبت به قرن افزایش دهیم.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با بیان اینکه قران کریم ملاک عزل و نصب‌ها را بیان فرموده است، افزود: ایمان، تقوا، امانت‌داری، قدرت بدنی، هجرت و جهاد بخشی از ملاک‌های قرآن برای انتخاب مسئولان است.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه امام راحل فرمود «حفظ نظام از اوجب واحبات است» ابراز داشت: قرآن کریم نیز به این مضمون اشاره کرده است چرا که زمانی که مسلمانان پیامبر(ص) را تنها گذاشتند و به جای گوش دادن به خطبه‌های جمعه به سمت بازار رفتند آیه‌ای نازل شد که تنها گذاشتن پیامبر(ص) بدتر از ترک نماز است.

آل سعود در طول تاریخ یک سیلی به دشمنان اسلام نزده است

وی با اشاره به جنایات آل سعود علیه شیعیان و مسلمانان ابراز داشت: آل سعود می‌گوید که شیعیان کافر هستند و به همین بهانه شیعیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند اما آل سعود در طول تاریخ هیچ‌گاه یک سیلی به دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها نزده است.

رئیس ستاد اقامه نماز عنوان کرد: برنامه درس‌هایی از قرآن به مدت ۳۵ سال است که شب‌های جمعه از شبکه یک سیما پخش می‌شود و بنده نیز برای این جلسه کتابی جز تفاسیر مختلف قرآن و چند کتاب روایی مطالعه نمی‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون تفاسیر متعددی برای قرآن کریم نوشته شده است، افزود: برای آغاز راه بیان تفسیر به مخاطبان بهترین تفسیر، «تفسیر نمونه» و «تفسیر نور» است که با زبانی ساده مطالب را بیان کردند و باید توجه داشت که هر کتاب تفسیری کار آیی خاص خودش را دارد و باید برای قرآن شدن تلاش مضاعف داشت.

کد خبر 3019508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha