۲۰ دی ۱۳۹۴، ۹:۱۴

فیلم/«مشک» وسیله ای پر کاربرد در زندگی عشایر استان ایلام

فیلم/«مشک» وسیله ای پر کاربرد در زندگی عشایر استان ایلام

ایلام-مشک وسيله ای است از پوست بز كه آن را به يك سه پايه به نام مالار می آويزند، مشكه را پر از ماست می كنند و آنقدر آنرا تكان می دهند تا رقیق شده، كره و دوغ از هم جدا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آواز مشكه زنی كه تسكين روح زن مشكه زن است، موسيقی آهنگينی است كه گذشت ساعات پرزحمت را آسان می سازد، در آوازهای مشك زنی،‌ طبيعت ساده و بی آلايش زن ايل را می توان يافت كافيست به معنای اين اشعار دقت كرد تا دنيايی از نجابت و پاكی را در آنها بيابی.

اين آوازها كه با حركت رفت و برگشت مشك همخوانی دارند،‌ از لطيفترين نواهای عاميانه اند،‌ در حقيقت صدای بهم خوردن دوغ، موسيقی زيركلام زنی است كه تمام توان خود را در كتفهايش ارزانی مشک می كند،‌ تا خانواده از حاصل آن بهره مند شود.

تولید روغن حیوانی با مشک توسط عشایر

تولید روغن حیوانی در حال حاضر به روشهای سنتی انجام می شود، به طوری که روغن حیوانی از نوعی کره محلی به‌دست می‌آید که از به هم زدن دوغ در مشک تهیه می‌شود. ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک ریخته و پس از تکان دادن مشکه، کره را از دوغ جدا می‌کنند.  

 

ایلام

در حال حاضر مشک هنور هم کاربردهای زیادی در زندگی مردم استان ایلام دارد چرا که بیش از ۹ هزار خانوار عشایر در استان زندگی می کنند و همه آنها برای دامداری خود از مشک استفاده می کنند.

همین تولیدات دامی عشایر نظیر روغن حیوانی، دوغ، کره و ...از مشکه تولید می شود و  طعم و مزه آنها بسیار لذیذ و خوشمزه است.

پرونده ثبت ملی مشکه در میراث فرهنگی استان ایلام تهیه شده و امیدواریم در آثار ملی کشور ثبت شود.

کد خبر 3020978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha