۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳

بازدید اعضای شورای شهر تهران از پروژه شهر آفتاب؛

افتتاح فاز اول شهر آفتاب سال آینده/افتتاح بدون مترو بی‌فایده است

افتتاح فاز اول شهر آفتاب سال آینده/افتتاح بدون مترو بی‌فایده است

یک عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران هزار میلیارد تومان تا امروز برای شهر آفتاب هزینه کرده و ما امیدواریم در سال آینده شاهد افتتاح فاز اول این مجموعه باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران به همراه اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل از روند اجرایی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب بازدید کرد.  

او در پایان این بازدید با بیان این که آنچه که امروز مشاهده شد پیشرفت خوب عملیات عمرانی و اجرایی بود اما دو موضوع حسرت آمیز نیز در این امر قابل اعتناست، گفت: نخست آنکه به دلیل کمبود میزان نقدینگی نتوانسته ایم در زمان مورد انتظار این مکان را برای برپایی نمایشگاه ها آماده کنیم چرا که با توجه به روند پیشرفت پروژه، اگر تزریق منابع مالی هم به خوبی صورت می گرفت به یقین بهره برداری از آن نیز در زمان نزدیکتری محقق می شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ۲۷ هزار متر فضای نمایشگاهی شهر آفتاب فضای مورد نیاز همه نمایشگاه های ما را پوشش می دهد و از اینرو می توان به اهمیت بهره برداری از این نمایشگاه واقف شد. 

ایجاد ترافیک و نبود خط مترو؛ دو مشکل اصلی نمایشگاه شهر آفتاب

چمران خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که برگزاری نمایشگاههای تخصصی و نیز نمایشگاه های ملی در سطح شهر تهران به سبب تشدید ترافیک و ازدحام که موجبات کند شدن عبور و مرور می شود داریم می بایست اهتمام ویژه ای در بهره برداری از این نمایشگاه به خرج دهیم تا اینجای کار مجموعه مدیریت شهری اهتمام ویژه ای نسبت به این امر داشته است.

وی تصریح کرد: موضوع دوم ساخت و اتمام خط مترو تهران تا فرودگاه امام و متعاقب آن شهر پرند است. بر همگان واضح است که بهره برداری از این نمایشگاه بدون وجود مترو فایده ای نخواهد داشت از اینرو باید هرچه سریعتر در ساخت و اتمام مترو اقدامات لازم انجام شود. 

چمران اظهار داشت: اتمام مترو تا شهر پرند و به تبع آن تا فرودگاه حضرت امام (ره) می تواند منشا برکات زیادی باشد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: اتمام این خط مترو به دلیل اینکه خارج از محدوده تهران است می بایست از سوی دولت تامین اعتبار شود. به گونه ای که ساخت آن تا فرودگاه حضرت امام (ره) ۳۰۰ میلیارد تومان و تا شهر پرند ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه در بر دارد که باید از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شود. 

چمران افزود: خوشبختانه از نظر پیشرفت فیزیکی این خط مترو روند خوبی داشته و برای اتمام و بهره برداری منتظر تامین اعتبار از سوی دولت هستیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به طراحی ها و معماری های صورت گرفته در ساخت فضای نمایشگاهی و همچنین فضای باز آن در شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: ما از ۱۲ سال پیش درگیر ساخت و طراحی این پروژه هستیم و طرح های زیادی از سوی طراحان بسیاری را مورد بررسی قرار داده ایم. از همان ابتدا هم تلفیق و تطبیق طراحی ها با معماری ایرانی اسلامی مد نظر ما بود نظیر اضافه کردن مسجد یا آب‌نما و یا تالار صد ستون که از نمودهای معماری ایرانی است. با این حال باید گفت فضاهای ایجاد شده در نمایشگاه قابل ارزش و معتبر خواهد بود و اهداف ما در جهات مختلف را برآورده خواهد کرد. 

عضو هیات رئیسه و کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید بر اهمیت احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب مهر تایید زد و گفت: پروژه شهر آفتاب در سال ۸۸ کلید خورده و امروز که در سال ۹۴ هستیم و ۶ سال از زمان پروژه می گذرد شاهد پیشرفت ۹۳ درصدی این پروژه هستیم.

ابوالفضل قناعتی با اشاره به ضرورت وجود این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه های موجود در سطح شهر تهران موجب تشدید معضلاتی از جمله ترافیک و آلودگی هوا می شد لذا ضرورت وجود این فضا در حاشیه شهر تهران برای برپایی نمایشگاه ها اجتناب ناپذیر بود و این فضا در نقطه خوبی همچون همجواری با حرم مطهر حضرت امام تعبیه شده که هم در دسترس شهروندان خواهد بود و هم اهداف ما را تامین می کند. 

عضو هیات رئیسه شورا در ادامه اظهار داشت: در ماه گذشته شهرداری تهران درخواستی از شورا داشته تا ۱۸۰ میلیارد تومان برای پایان پروژه تخصیص داده شود و ما برای اینکه بررسی دقیق‌تری داشته باشیم امروز بازدید از این پروژه داشتیم.

قناعتی خاطرنشان کرد: به یقین تزریق این بودجه می تواند موجب تسریع در روند ساخت شود هرچند که پیش بینی ما افتتاح این پروژه در ۶ ماه آینده است هر چند شهرداری قول ساخت آن تا ۲ ماه آینده را داده است. 

قناعتی تصریح کرد: فضای نمایشگاهی در سطح شهر تهران ظرفیت پاسخگویی به نیاز مخاطبان و نیز شرکت ها را نداشت و لذا ضرورت وجود نمایشگاهی در شان پایتخت جمهوری اسلامی ایران که بتواند نیاز های شرکت کنندگان را برآورده کند اجتناب ناپذیر بود.

اظهار امیدواری دوستی برای افتتاح شهر آفتاب در سال 95

اسماعیل دوستی نیز در جریان این بازدید گفت: این نمایشگاه کارکرد کشوری وبین المللی دارد از اینرو باید حوزه های نفوذ در ترافیک برای آن مد نظر باشد.

وی ادامه داد: محصولاتی از شرق و شمال و جنوب و غرب کشور برای ارائه در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و تلاش ما باید بر این باشد تا این ارائه محصولات برای تهران گره ترافیکی ایجاد نکند. 

نایب رییس کمیسیون عمران همچنین خاطرنشان کرد: دسترسی شهروندان به این نمایشگاه نیز باید به گونه ای باشد تا آنها بتوانند با راحتی و آسایش در نمایشگاه حضور یابند، به همین منظور احداث ۵ کیلومتر خط مترو تا شهر آفتاب در راستای نیل به این هدف اندیشیده شده است که با خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی چرخه ترافیکی آن تکمیل خواهد شد. در حال حاضر احداث مترو ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

دوستی در ادامه یادآور شد: تا امروز هزار میلیارد تومان از سوی مدیریت شهری برای این پروژه هزینه شده و شاید نگاه روز اول این بود که تنها زیرساخت ها از سوی مدیریت شهری ساخته شود و بعد به بخش خصوصی(BOT) واگذار شود اما امروز با صرف این هزینه باید گفت اکنون زمان واگذاری به بخش خصوصی فرارسیده است. چرا که هزینه های جاری نمایشگاه نباید به شهرداری تحمیل شود و اگر درآمدی هم به شهرداری نمی دهند حداقل باید خود را اداره کنند. 

نایب رییس کمیسیون عمران افزود: از ابتدای شورای چهارم ما به دنبال احداث این نمایشگاه بودیم و امیدواریم سال آینده افتتاح این نمایشگاه صورت پذیرد.

نمایشگاه با این هزینه ها باید یک هاب منطقه ای باشد

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در راستای اهمیت این نمایشگاه گفت: نام این نمایشگاه، نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران است یعنی شهرداری بانی آن است ولی جایگاه آن در جایگاه بین المللی است به بیانی این نمایشگاه با این هزینه ها باید یک هاب منطقه ای باشد تا رقیبی برای برندهای نمایشگاهی منطقه باشد و به کشور های حاشیه خلیج فارس و ترکیه و آسیای میانه طعنه بزند.

اقبال شاکری ادامه داد: از نظر احجام و مساحت ها این پروژه منحصر به فرد است و این نقش را می تواند ایفا کند و ما تنها باید مدیریت متناسب و با صلاحیت و با تخصص را بر مجموعه سوار کنیم تا این جایگاه را تداعی کند.

شاکری همچنین بر تدوین طرح کسب و کار به عنوان مبنای عمل مدیریت شهری از سوی بهره برداران تاکید کرد و گفت: تهیه یک طرح کسب و کار تا افق ۱۴۰۴ مبنای کار خواهد شد و بر این اساس می توانیم مشارکت بخش خصوصی را بهتر جذب کنیم.

رییس کمیته عمران شورا تصریح کرد: این نمایشگاه ظرفیت تبدیل شدن به برند بین المللی را دارد به گونه ای که با راه اندازی آن بخشی از صنایع به طور دائمی در آن حضور خواهند داشت.

شاکری افزود: از لحاظ موقعیت جغرافیای نیز این نمایشگاه با نزدیکی به فرودگاه حضرت امام (ره) و دو بزرگراه اصلی منتهی به شهر تهران موقعیت استراتژیکی دارد و تنها دغدغه ما باید این باشد که تیمی متناسب با عظمت این ساخت و ساز آن را مدیریت کند و هزینه ای به شهرداری اضافه نکنیم و در عین حال درآمدزایی هم داشته باشیم. 

شاکری تاکید کرد: می بایست با وزارت بازرگانی و شرکت نمایشگاه ها نیز هماهنگی ایجاد شود تا قدرتمندانه در این عرصه وارد شویم این جایگاه را در تفاهمات فی‌مابین تثبیت کنیم.

کد خبر 3021149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha