۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳

رئیس انجمن ارتباطات حوزه تاکید کرد:

لزوم اسلامی‌سازی رشته ارتباطات توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی

لزوم اسلامی‌سازی رشته ارتباطات توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی

رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه با اشاره به اینکه علوم ارتباطات که در دانشگاه تدریس می‌شود پایه دینی ندارد، بر لزوم اسلامی‌سازی این رشته تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی چهارشنبه شب در نشست سالانه انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه که در دارالقرآن الکریم علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت تبلیغ بر کسی پوشیده نیست، زیرا حوزه‌های علمیه از دیرباز عهده‌دار امور دینی، مسائل اخلاقی و معنوی و اجتماعی جوامع بوده و هستند و مردم همواره مسائل مورد نیاز دینی و اجتماعی و اخلاقی خودشان را از حوزویان دریافت می‌کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با شکل گیری انجمن‌های مختلف در حوزه علمیه و با توجه به ارتباطی که حوزویان باید با جوامع مختلف داشته باشند، جای خالی انجمن ارتباطات و تبلیغ احساس می‌شد، از این رو تعدادی از حوزویان اقدام به تاسیس این انجمن کردند.

وی با اشاره به تصویب این انجمن در سال گذشته، تصریح کرد: فعالیت این انجمن از سال گذشته با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه آغاز شد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان بخشی از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در اهمیت مسئله تبلیغات دینی اظهار داشت: تبلیغ سنتی از مباحث دیرپای رایج در حوزه‌های علمیه است که امروز هم شدیدا به آن نیاز داریم. بعضی‌ها فکر می‌کنند با پیشرفت علوم و فضای مدرن، نیاز به تبلیغ سنتی کم شده است در حالی که این طور نیست.

رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه افزود: استفاده از ابزارهای به‌روز و کارآمد، ما را از  منبرهای سنتی بی‌نیاز نمی‌کند اما برای این کار باید از افراد زبده و فرهیختگان حوزه که هم از نظر علمی مراتب خاصی را گذرانده باشند و هم از نظر تجربی فعالیت‌هایی داشته باشند، استفاده شود.

به گفته وی، پیشوایان دینی ما بیش از آنکه طلاب را به تبلیغ کلامی ترغیب کنند، به تبلیغ عملی سوق می‌دادند و تاثیرات شگرف تبلیغ عملی را برای طلاب بیان می‌کردند.

علم ارتباطات دانشگاهی پایه اسلامی ندارد

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: امروز در دانشگاه‌های ما علمی که به عنوان ارتباطات مورد آموزش قرار می‌گیرد، پایه‌های دینی و اسلامی ندارد و برگرفته از آموزه‌های دینی و روایات نیست و این مسئولیت فرهیختگان دینی را بسیار سنگین می‌کند، بنابراین در برخی از گستره‌ها و عرصه‌ها باید آستین‌ها را بالا زد و همراه با انجمن ارتباطات و تبلیغ وارد عرصه‌های علمی و عملی شد.

وی در مورد عرصه‌های فعالیت این انجمن گفت: انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در زمینه‌هایی همچون امکان سنجی استفاده از رسانه برای تبلیغ دین، مولفه‌های رسانه دینی، چگونگی القای مفاهیم ارزشی به صورت غیر مستقیم، روش‌های اسلامی اقناع و تاثیر، اصول و چارچوب خبر و خبرنویسی از دیدگاه اسلامی، استفاده از موسیقی و هنر در رسانه، حضور بانوان در رسانه از نگاه فقه و اخلاق، فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی و تاثیر آن در سبک زندگی اسلامی فعالیت دارد.

این عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: باید حلقه‌های فکری تشکیل دهیم و این مباحث را در انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ تدوین کنیم تا توقعاتی که از حوزه علمیه است به بهترین نحو ممکن برآورده شود.

وی گفت: انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ بنا دارد با بهره مندی از ظرفیت حوزویان، کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف تشکیل دهد تا به امور ارتباطات و تبلیغ سامان دهد.

به گفته حجت‌الاسلام واعظ موسوی، این انجمن در صدد است به عنوان حلقه واسط بین حوزه علمیه و نهادهای مختلف فرهنگی و تبلیغی، مسئولیت خودش را انجام دهد.

۲۸ جلسه هیئت رئیسه، مشارکت در ۱۳ همایش، برگزاری ۵ نشست علمی نقد کتاب، دیدار با چهار شخصیت تاثیرگذار در عرصه تبلیغ، سه مورد طرح پژوهشی کلان، برگزاری یک کارگاه آموزشی، فعالیت در فضای مجازی و... از جمله فعالیت‌های انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه است که حجت‌الاسلام واعظ موسوی در پایان سخنان خود به آنها اشاره کرد.

کد خبر 3024536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha