۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳

آیت‌الله مکارم شیرازی:

حضور حوزویان در رسانه‌ها کافی نیست

حضور حوزویان در رسانه‌ها کافی نیست

یکی از مراجع تقلید بر لزوم تقویت حضور حوزویان در رسانه‌ها و صداوسیما، نظارت بر ساخت فیلم‌ها و چاپ کتاب‌های درسی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی چهارشنبه شب در نشست علمی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه تبلیغ به منبر و سخنرانی محدود نمی‌شود، اظهار داشت: تبلیغ واقعی این است که ما از تمام سوژه‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌ها بتوانیم برای تبلیغ مردم به سوی خدا، عقاید، اخلاق و احکام دعوت کنیم.

وی آموزش فهم الفاظ نماز را یکی از عرصه‌های مهم تبلیغی دانست و تاکید کرد: اگر ما بتوانیم مردم را در این زمینه راهنمایی کنیم، در واقع یک مبلغ شبانه روزی خواهیم داشت.

این مرجع تقلید افزود: نماز جمعه‌ها که بعد از انقلاب جان گرفت کار خوبی است ولی بعد سیاسی آن بر بعد عبادی آن ترجیح داده نشود و در هر دو خطبه باید دعوت به تقوا داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی خواندن یک صفحه از قرآن و ترجمه آن در مساجد بعد از نمازها را یکی دیگر از کارهای ارزشمند برشمرد و بر لزوم تشویق مردم به این کار تاکید کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، عزاداری‌ها را بهترین زمینه تبلیغ دانست و تاکید کرد: باید مردم را به عزاداری تشویق کنیم. همین که مردم هیهات من الذله می‌گویند در واقع مبلغ خودشان می‌شوند.

نباید از نظارت بر امور کنار بکشیم

آیت‌الله مکارم شیرازی نظارت بر کتاب‌های درسی را یکی از رسالت‌های حوزویان دانست و افزود: حوزه علمیه نباید از کتاب‌های درسی دبستان، دبیرستان و دانشگاه غافل باشد. نباید خودمان را از این مسائل کنار بکشیم.

وی حضور حوزویان در صداوسیما را کافی ندانست و تصریح کرد: الان حوزه علمیه در صداوسیما حضور دارد ولی کافی نیست و ما باید مطالبه کنیم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: گروهی در انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه، باید برنامه‌های صداوسیما را بررسی و بر عملکرد این رسانه نظارت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: صداوسیما خیلی تاثیرگذار است و این تاثیرگذاری نباید به برنامه‌های خاصی محدود شود؛ حتی برنامه‌های طنز این رسانه هم می‌تواند جنبه دینی داشته باشد.

وی خواستار حضور حوزویان در ساخت فیلم‌ها شد و گفت: من نمی‌گویم حوزه علمیه فیلم بسازد بلکه معتقدم که بر ساخت فیلم‌ها نظارت شود.

وی حضور در رسانه‌های مکتوب را مورد تاکید قرار داد و با طرح این سئوال که آیا گروهی در حوزه داریم که بر مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نظارت کند و عوامل نفوذی و آسیب‌ها را به مراجع و مسئولان هشدار دهد؟ گفت: من که چنین گروهی را نمی‌شناسم.

این مرجع تقلید با اشاره به پایین بودن سهم مطالعه در کشور اظهار داشت: انسان خجالت می‌کشد که سهم مطالعه در کشور را بیان کند، بنابراین یکی از وسایل تبلیغاتی که می‌توانیم داشته باشیم این است که در همه جا به تاسیس کتابخانه و کتابخوانی تشویق کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ارتباطات در جوامع انسانی اظهار داشت: زندگانی بشر، دسته جمعی است و هر برکتی نصیب بشر شده در سایه زندگی اجتماعی و دسته‌جمعی بوده است.

وی ادامه داد: اگر هر انسانی جدا زندگی می‌کرد نه تمدنی بود نه دانش و علم؛ بنابراین این زندگی دسته‌جمعی سبب پیشرفت بشر شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید ارتباطی بین افراد باشد، اظهار داشت: در گذشته به دلیل نبود رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره و... ارتباط وسیعی بین مردم نبود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بعد از اسلام، پیام‌ها بیشتر از طریق مساجد به مردم بیان می‌شد اما با گذشت زمان، وسایل ارتباطی بیشتر شد، مثل اینکه همه مردم در یک اتاق نشسته‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فواید وسایل ارتباط جمعی بیشتر است یا ضرر آنها، اظهار داشت: این بستگی به بشر دارد و اگر مردم جامعه‌ای فاسد یا بی‌تفاوت باشند برای آنها برنامه‌های مضر تدوین می‌کنند.

کد خبر 3024548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha