۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱

فیلم فجر ۳۴ در آینه مهر

سیمرغ مستقل بخش فیلمنامه «نگاه نو» حذف شد/ بررسی تغییرات سه دوره

سیمرغ مستقل بخش فیلمنامه «نگاه نو» حذف شد/ بررسی تغییرات سه دوره

یکی از تغییراتی که سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با دوره قبل دارد این است که در بخش «نگاه نو» دیگر جایزه یا سیمرغ مستقلی برای فیلمنامه درنظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال و در سی و چهارمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر اتفاق جدیدی در بخش «نگاه نو» که ویژه فیلم‌اولی‌ها است رخ داده و آن این است که امسال جایزه، تندیس یا سیمرغ بلورین بخش فیلمنامه حذف شده است.

نگاهی به فراخوان سال ۹۳

سال گذشته و در سی و سومین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در فراخوان آمده بود: «در بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم های اول) هیات انتخاب حداکثر ۱۱ اثر را برای این بخش معرفی می کند که جوایز هیات داوران از این قرار خواهد بود.

۱-  بهترین فیلم
۲-  بهترین کارگردانی
۳-  بهترین فیلمنامه
۴-  جایزه ویژه هیات داوران

نگاهی به فراخوان سال ۹۲

بر اساس این فراخوان در این بخش از سیمرغ خبری نبود و در نهایت هم تندیس ویژه به برندگان اهدا شد که این اتفاق نسبت به سال قبل دارای تفاوت هایی بود بدین معنا که در سال ۹۲ و در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه
جایزه ویژه هیات داوران به بهترین دستاورد فنی یا هنری برای برندگان در نظر گرفته شده بود.

و اما در اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر هیأت داوران در بخش فیلمنامه به جای تندیس بلورین، دو دیپلم افتخار اهدا کردند. دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به حمیدرضا قطبی و ناهید طباطبایی برای فیلم «جامه‌دران» و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اصلی (غیر اقتباسی) به مریم مقدم و بهتاش صناعی ها برای «احتمال باران اسیدی» اهدا شد.

نگاهی به فراخوان سال ۹۴

حال با رسیدن به دوره سی و چهارم و در سال ۹۴ اتفاق جدیدی رخ می‌دهد و طبق فراخوان در بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول) یک هیات داوری متشکل از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی هنری، جوایز زیر را اهدا می‌کنند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران

آنچه مشخص است در طول سه سال اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر، امسال جایزه مستقل فیلمنامه از بخش «نگاه نو» حذف شده است.

در سال ۹۲ بهترین فیلمنامه سیمرغ می‌گرفته است، در سال ۹۳ تندیس ویژه برای آن درنظر گرفته شده بود و سال ۹۴ از جایزه مستقلی برای فیلمنامه در تولیدات فیلم‌اولی‌ها خبری نیست.

در مقایسه این سه دوره می‌توان گفت در سال ۹۲ سه سیمرغ در بخش «نگاه نو» در نظر گرفته شده بود که در سال ۹۳ هر سه سیمرغ حذف و جای آن تندیس ویژه داده شد و در سال ۹۴ نسبت به سال قبل سه سیمرغ اضافه شده و نسبت به سال ۹۲ تعداد سیمرغ‌های این بخش ثابت است ولی تفاوت دوره اخیر با هر دو دوره قبلی این است که هیچ جایزه مستقلی برای فیلمنامه در نظر گرفته نشده است.

شاید دست اندرکاران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در نظر دارند در بخش «سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران» فیملنامه را مورد ارزیابی قرار دهند و یا شاید هم به این فکر کرده اند که با حضور سه اثر از بخش نگاه نو در بخش «سودای سیمرغ» آثار فیلم‌اولی برای دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه با دیگر آثار بخش سودای سیمرغ رقابت می کنند.

با توجه به اهمیت و جایگاه فیلمنامه در سینما و به ویژه در سینمای ایران که بیشتر مبتنی بر متن و موضوع است تا امکانات سخت‌افزاری، باید دید حذف جایزه مستقل فیلمنامه از تولیدات فیلم‌اولی‌ها که آینده سازان سینمای کشورمان هستند چه تاثیراتی خواهد داشت و آیا این تصمیم در سال‌های بعد هم ماندگار خواهد شد یا خیر.

کد خبر 3025775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha