چین به تایوان درباره هرگونه استقلال طلبی هشدار داد

چین به تایوان درباره هرگونه استقلال طلبی هشدار داد

پکن در واکنش به پیروزی حزب اپوزیسیون تایوان بر لزوم حفظ صلح در منطقه تاکید کرد. این در حالیست که به عقیده کارشناسان، وابستگی اقتصادی تایوان به چین مانع از تشدید تنش بین دو کشور می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، پیروزی «سای اینگ ون» رهبر حزب استقلال طلب «متحد مترقی» در انتخابات ریاست جمهوری تایوان به نظر آغاز گر دور تازه ای از تنش ها با چین است که جزیره تایوان را بخشی از تمامیت ارضی خود به حساب می آورد.

دولت پکن که پیشتر از عدم دخالت در روند انتخاباتی تایوان سخن گفته بود در اولین واکنش به پیروزی اینگ ون، به واسطه تلویزیون رسمی چین پیام هشداری را به وی ارسال و در آن بر التزام به صلح و یکپارچگی تاکید کرد.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی «شینهوا» در بیان واکنش خود شدت لحن بیشتری به خرج داد و اظهار امیدواری کرد تایوان توهم استقلال را فراموش کند.

این خبرگزاری هرگونه اقدام برای پیروی از جریان های جدایی طلبانه را به منزله نوشیدن زهر عنوان کرد که در نهایت موجب نابودی تایوان خواهد شد.

به گفته شینهوا، صلح در تنگه تایوان اصلی ترین عامل خارجی است که ثبات توسعه در این جزیره را تضمین خواهد کرد.

هشدارهای خبرگزاری های رسمی چین به حاکمیت جدید جزیره تایوان در حالی مطرح شد که انتظار می رود اینگ ون و حزب متبوعش بنا به مصالح اقتصادی- سیاسی به تداوم رابطه خوب با پکن ادامه دهند.

وابستگی اقتصادی تایوان به پکن بر کسی پوشیده نیست و در حال حاضر چین ۴۰ درصد از صادرات این کشور را به خود جذب می کند. از سویی، چین به راحتی می تواند مانع از هر گونه تلاش تایوان برای پیوستن به پیمان  تجارت آزاد «ترانس پاسیفیک» شود – معاهده ای که قطعا برای بهبود شرایط اقتصادی تایوان بسیار مفید خواهد بود.

واقعیت این است که با وجود دغدغه طرفداران اینگ ون برای حرکت در مسیر استقلال، سود زیادی از سرمایه گذاری در چین نصیب تایوان می شود و در واقع چالش جدی اینگ ون راضی کردن طرفدارانش برای استفاده از فرصت پیش آمده خواهد بود.

بنابراین، رئیس جمهور جدید تایوان دلایل زیادی برای کنار آمدن با «شی جین پینگ» همتای چینی خود دارد و انتظار می رود که هر دو با روی باز از فرصت به دست آمده، استقبال کنند.

کد خبر 3027564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha