۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰

تئاتر فجر ۳۴ در آینه مهر

مخاطبانی که با نم باران پراکنده شدند/ یک سوال سخت از تماشاگران

مخاطبانی که با نم باران پراکنده شدند/ یک سوال سخت از تماشاگران

سومین روز از برگزاری جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر در حالی با اجرای یک نمایش خارجی از ژاپن به کار خود پایان داد که تعداد مخاطبان نمایش های خیابانی به دلیل نم باران کمتر شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شنبه سوم بهمن جشنواره بین المللی تئاتر شهر در تالارهای مختلف نمایشی و فضای باز تئاتر شهر، خانه هنرمندان و برج میلاد سومین روز خود را پشت سر گذاشت.

در این روز نمایش های خیابانی «عروس آشتی» از مریوان، «چاروادار» از آستانه اشرفیه، «چیروکی مامه پیره» از سنندج، «دختری بر آب خروشان» از مرند در محوطه باز تئاتر شهر، «رمز وای فای شما چنده؟» از رشت در باغ هنر و «مرغ همسایه غازه» از تفرش در محوطه برج میلاد اجرا شدند. 

نکته جالب توجه در اجراهای خیابانی شب گذشته حضور کم رمق مخاطبان به دلیل بارش باران بود. البته با وجودی‌که بارش باران اندک بود و در مواقعی تنها شاهد نم باران بودیم باز هم تماشاگران ترجیح دادند در معرض این بارش مقطعی قرار نگیرند. در سال های دور با وجودیکه سرمای زمستان بسیار شدید بود و حتی بعضا شاهد بارش برف و باران در روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر بودیم اما این سرما و بارش ها باعث کم رنگ شدن حضور مخاطبان نمی شد و در تمام ایام جشنواره شاهد حضور جمعیت زیادی از علاقه مندان به تئاتر، دانشجویان و حتی هنرمندان در فضای تئاتر شهر بودیم.

در سومین روز از بخش اجراهای صحنه ای جشنواره تئاتر فجر نمایش های «بازی سایه» از ژاپن در تالار وحدت، «روزهای بی باران» به کارگردانی امین بهروزی در تالار چهارسو، «دونه کفترام نذریه» به کارگردانی کاوه مهدوی در تالار سایه، «ادامه مطلب» مهدی شایان در تماشاخانه سنگلج، «اپرای مولوی» بهروز غریب پور در تالار فردوسی، «جنایت و مکافات» ایمان افشاریان در تالار حافظ، «هتلی ها» حمیدرضا آذرنگ در تماشاخانه ایرانشهر و «نوبت یعنی بعدی» به کارگردانی مرتضی شاه کرم در تماشاخانه سرو به صحنه رفتند.

نمایش «بازی سایه» به کارگردانی تاتسویا هاسه گاوا از ژاپن سومین نمایش خارجی است که از ابتدای جشنواره به صحنه رفته است. این اثر نمایشی با ارایه فرهنگ مدرن ژاپنی که ریشه در فیلم‌ها، کامیک‌ها و بازی‌ها دارد روایتی کرگدن وار از تبدیل مردم شهر توکیو به افرادی «سایه پوش» را به نمایش می گذاشت. البته در برخی از صحنه های نمایش ارتباط داستان با حرکات فرمی که بازیگران به نمایش می گذاشتند، گسسته می شد و نمایش بیشتر از اینکه شبیه به یک تئاتر دراماتیک باشد به موزیک ویدئو شباهت بیشتری پیدا می کرد.

ترجمه گنگ و همراه با غلط املایی یکی از مشکلات اجرای شب گذشته بود که بر قطع ارتباط داستان با تصویرسازی های کار تاثیر می گذاشت. این اثر نمایشی کاری پردیالوگ بود که به صورت بی کلام اجرا می شد و دیالوگ های بازیگران به جای اینکه از زبان آنها بیان شود به صورت بالانویس فارسی بر صحنه تالار وحدت نقش می بست.

البته با وجودیکه این نمایش مورد پسند برخی قرار نگرفت، اما عده ای دیگر تصویرسازی های نمایش و مفهوم کلی اثر را پسندیدند. نمایش «بازی سایه» امروز یکشنبه نیز در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار وحدت به صحنه می رود.

یکی دیگر از آثاری که شب گذشته در سومین شب از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت نمایش «روزهای بی باران» نوشته و کارگردانی امین بهروزی بود که در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو به صحنه رفت. این نمایش با بازی وحید آقاپور، سجاد افشاریان، نازنین احمدی، سوگل خلیق روایتی امروزی از روابط آدم ها در جامعه معاصر را به تصویر می کشید.

این نمایش در فضایی خالی و تنها با ۴ صندلی اجرا می شد و تصویرسازی و فضاسازی مکان ها و موقعیت ها به تخیل تماشاگران واگذار شده بود. در طول این اثر نمایشی که مضمونی عاشقانه داشت این سوال مطرح می شد که بودن و زنده ماندن یک شخص به چه قیمتی امکان پذیر است و اینکه آیا آدم ها می توانند با گفتن یک بله یا خیر سرنوشتشان را تغییر دهند.

نکته جالبی که در این اجرا به چشم می خورد این بود که در صحنه ای از نمایش پروژکتورهای تماشاگران روشن می شد و سجاد افشاریان یکی از بازیگران اثر مخاطبان را در مقابل سوالی با این مضمون قرار می داد که اگر آنها قرار باشد براثر یک بیماری از دنیا بروند و یا در عوض زنده مانده، تمام خاطرات و احساساتشان را فراموش کنند کدام را برمی گزینند. پاسخ های مخاطبان به این پرسش نیز خالی از لطف نبود.

داوران بخش مسابقه تئاتر ایران اجرای اول این اثر نمایشی را برای دیدن انتخاب کرده بودند.

کد خبر 3031964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha