۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۶:۳۷

گزارش مهر؛

سیب‌زمینی همدان بار دیگر در آستانه تهدید/خریدتضمینی چاره کار نیست

سیب‌زمینی همدان بار دیگر در آستانه تهدید/خریدتضمینی چاره کار نیست

همدان- نگرانی کشاورزان از کاهش قیمت سیب‌زمینی در استان همدان وضعیت کشت این محصول را در معرض تهدید قرار داده چراکه این روزها قیمت تمام‌شده تولید این محصول از قیمت فروش آن بیشتر است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - پروین قادری دانشمند: براساس آمار در استان همدان سالانه بین ۲۲ تا ۲۶ هزار هکتار از اراضی زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود که این مسئله موجب شده همدان به‌عنوان قطب اصلی تولید سیب‌زمینی در کشور محسوب شود و حتی برخی کشاورزان ممکن است دو بار در سال اقدام به کشت این محصول کنند.

سیب‌زمینی همدان به دو صورت تابستان و پاییزه کشت می شود که سیب‌زمینی تابستانه مشکلات مخصوص به خود را دارد چراکه باید به دلیل فسادپذیری، سریع‌تر بازاریابی شده و با مدیریت برداشت به‌تدریج به بازار مصرف فرستاده شود.

اما سیب‌زمینی پاییزه با مشکلات کمتری نسبت به سیب‌زمینی تابستانه از نظر ماندگاری مواجه است بطوریکه در انبارهای سرد ممکن است چند سال بدون آنکه کیفیت اولیه آن تغییر کند، نگهداری شود اما امسال با تولید قابل توجه سیب‌زمینی پاییزه و نبود بازار مصرف برای دومین بار سیب‌زمینی پاییزه به مشکل برخورد کرده است.

آنچه مسلم است این که در حال حاضر تولید و فروش سیب‌زمینی در استان همدان در یک تسلسل معیوب قرارگرفته، به‌طوری‌که یک سال با افزایش محصول و کاهش قیمت و سال دیگر با کاهش محصول و به‌تبع آن افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود و هرچند این روال چند بار متوالی تجربه‌شده اما هنوز راهکار اساسی برای این مسئله اندیشیده نشده و همچنان این روال ادامه دارد.

برنامه‌ریزی‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان مثمر ثمر واقع نشده است

نگاهی به وضعیت انبارهای سیب‌زمینی استان همدان نشان دهنده این واقعیت است که برنامه‌ریزی‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان مثمر ثمر واقع نشده و شاهد ضرر کشاورزان در این زمینه هستیم.

یک سیب‌زمینی‌کار بهاری درباره کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار در گفتگو با مهر کاهش صادرات سیب‌زمینی را از عوامل مؤثر در کاهش قیمت سیب‌زمینی عنوان کرد و گفت: عراق از بازارهای اصلی صادرات سیب‌زمینی همدان بود، اما به دلیل حضور سایر کشورها در بازار عراق، تجار این کشور تمایلی به خرید سیب‌زمینی همدان ندارند و جدا از این موضوع، خود این کشور نیز درحال کاشت سیب‌زمینی است و این موضوع سبب می‌شود در سال‌های آینده، این کشور بی‌نیاز از سیب‌زمینی ایران باشد.

امیر خرم همچنین با اشاره به نبود مراکز فراوری محصول سیب‌زمینی در همدان اظهار داشت: دولت باید برای ساماندهی وضع کشاورزان طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی ارائه دهد.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، تولید هر‌کیلوگرم سیب‌زمینی بیشتر از نرخ خرید تضمینی تمام می شود و باید آن را به کمتر از قیمت تولیدشده بفروشیم.

قیمت سیب‌زمینی به پایین‌ترین میزان خود رسیده است

وی با تأکید بر اینکه قیمت سیب‌زمینی به پایین‌ترین میزان خود رسیده است، افزود: سیب‌زمینی در بازار به همان قیمت انبار عرضه می‌شود که این موضوع نگران‌کننده است.

وی بابیان اینکه امیدوارم مسئولان به فکر این قشر زحمتکش باشند و فکری کنند تا گوشه‌ای از ضرر و زیان جبران شود، گفت: به دلیل اجباری نبودن رعایت الگوی کشت، هرسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی شاهد تکرار سریال نامتعادل بودن بازار تولید و تقاضای سیب‌زمینی در بازار هستیم.

در همین خصوص مدیر تعاون روستایی استان همدان در گفتگو با مهر به نگرانی کشاورزان از کاهش قیمت سیب‌زمینی در استان همدان اشاره کرد و گفت: قیمت تمام‌شده تولید این محصول از قیمت فروش آن بیشتر است.

رضا عباسی بابیان اینکه سیب‌زمینی از جمله محصولات پرآب‌ بر است، گفت: دولت برای پیشگیری از توسعه بیشتر کشت این محصول سیاست کاهش قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی را در پیش‌گرفته تا کشاورزان به کشت بیشتر این محصول تشویق نشوند.

وی از وجود ۴۲۵ هزار تن محصول سیب‌زمینی در انبارهای استان همدان خبر داد و عنوان کرد: باوجوداینکه این میزان سیب‌زمینی خوراکی تا دوماه آینده باید به بازار عرضه شود، دولت مبلغ خرید تضمینی این محصول را ۳۶۰ تومان تعیین کرده است.

تاکنون هیچ کشاورزی برای فروش تضمینی به دولت مراجعه نکرده است

عباسی بابیان اینکه با این مبلغ منافع کشاورزان تامین نمی‌شود و از زمان اعلام تاکنون هیچ کشاورزی برای فروش تضمینی به دولت مراجعه نکرده است، افزود: فروش این محصول با توجه به هزینه تولیدی آن به‌صرفه نیست.

وی علت اصلی کاهش قیمت این محصول را افزایش عرضه و صادرات ناپایدار دانست و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حداقل وضعیت فروش این محصول تا پایان سال تنزل پیدا نکند.

عباسی تاکید کرد: پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی توسط دولت سیاستی برای پیشگیری از توسعه بیشتر کشت این محصول است .

مدیر تعاون روستایی استان همدان  تاکید کرد: با بروز سرما و سرمازدگی محصولات کشت‌شده و طرح استمرار کشت سیب‌زمینی در جیرفت که محصول آن دیر به بازار وارد می‌شود و افزایش صادرات این محصول، پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده قیمت این محصول افزایش پیدا کند.

عباسی بابیان اینکه صادرات این محصول عمدتا به عراق صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر صادرات پایدار بوده و بازارهای دائمی برای فروش این محصول وجود داشته باشد، وضعیت فروش این محصول ارتقا پیدا می‌کند

قیمت تمام‌شده تولید این محصول از قیمت فروش آن بیشتر است

وی در ادامه افزود: با روال پیش رو دیگر باید شاهد کاهش کشت سیب‌زمینی از سوی کشاورزان باشیم چراکه قیمت تمام‌شده تولید این محصول از قیمت فروش آن بیشتر است و کشت این محصول به‌صرفه و مقرون نیست.

اما موضوع کشت سیب‌زمینی و مشکلات پیش روی آن به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه استان همدان به‌عنوان قطب تولید این محصول هنوز از دارا بودن ابتدایی ترین ضرورت ها همچون صنایع تبدیلی محروم است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در همین زمینه در گفتگو با مهر عنوان کرد: کمبود واحدهای فرآوری سیب‌زمینی از نقاط ضعف صنایع تبدیلی استان همدان به شمار می‌آید.

محمدرضا شهسواری افزود: برطرف کردن مشکلات پیش روی واحدهای فرآوری سیب‌زمینی نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است که تاکنون سرمایه‌گذار توانمندی در این زمینه نداشته‌ایم، اما انجام این امر از اولویت‌های استان همدان است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: بر حوزه سیب‌زمینی تمرکز کرده‌ایم به‌طوری که توانسته‌ایم واحدهای بسته‌بندی سیب‌زمینی ایجاد کنیم تا محصول سیب‌زمینی در بازارهای داخلی و خارجی با بسته‌بندی مناسب عرضه شود.

بخش عمده محصول سیب‌زمینی بدون فرآوری به خارج از استان صادر می‌شود

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول گفت: متأسفانه به دلیل این کمبود بخش عمده این محصول بدون فرآوری به خارج از استان صادر می‌شود.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در خصوص وضعیت کشت سیب زمینی در استان همدان در گفتگو با مهر اظهار داشت: براساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری حدود ۲۴ هزار و ۴۳۴ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت سیب‌زمینی رفته است.

محمد شهرام پرورش عنوان کرد: از این مقدار ۱۰ هزار و ۸۷۴ هکتار برای تولید سیب‌زمینی تابستانه بوده که کاشت آن از اواخر اسفندماه شروع و برداشت آن از ۱۵ تیرماه آغازشد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت.

وی بابیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در این مرحله ۴۲۰ هزار تن سیب‌زمینی برداشت و روانه بازار مصرف شد، گفت: ۸۰ درصد نیاز سیب‌زمینی کشور در ماه‌های تیر و مرداد در استان همدان تولید می شود.

میزان سطح زیر کشت تولید پاییزه سیب‌زمینی ۱۳ هزار و ۵۶۰ هکتار است

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان میزان سطح زیر کشت تولید پاییزه را ۱۳ هزار و ۵۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در این مرحله ۵۲۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید و روانه بازار مصرف شد.

پرواضح است که افزایش سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان به تولید مازاد این محصول، کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار، ماندن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان و در نهایت متضرر شدن کشاورزان استان همدان منجر شده است که حتی خرید تضمینی محصول نیز دوای درد کشاورزان نخواهد بود.

کشت بدون برنامه و صادر نشدن محصولات تولیدی سبب شده تا کشاورزان مزد زحمت یک‌ساله خود را به راحتی از دست بدهند چراکه معتقدند خرید تضمینی سیب‌زمینی ظلم در حق کشاورزان است و هزینه‌های کشت، داشت و برداشت را هم جوابگو نیست.

کد خبر 3035910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha