۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۴

با همکاری مردم محلی؛

یک قلاده سیاه‌گوش کمیاب در شاهرود مشاهده و زنده گیری شد

یک قلاده سیاه‌گوش کمیاب در شاهرود مشاهده و زنده گیری شد

شاهرود - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود با اشاره به مشاهده و زنده گیری یک قلاده سیاه گوش کمیاب گفت: این گربه سان به دلیل نا معلومی به باغات منطقه غرب شهرستان پناه آورده بود.

امامعلی فیروزپور بندپی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مشاهده یک قلاده گربه سیاه گوش بسیار کمیاب در باغات دهملا شاهرود توسط اهالی این روستا، افزود: پس از گزارش دوستداران حیات وحش، نیروی های اداره حفاظت محیط زیست شاهرود اقدام به زنده گیری این گربه سان کرده و آن را به این اداره انتقال دادند.

وی با ابراز خرسندی از اقدام به موقع مردم و ارتباط خوب ایشان با محیط بانان، گفت: این گربه سان ارزشمند ماده بوده و خوشبختانه در سلامت کامل است و تا عصر امروز رهاسازی خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود سن این سیاه گوش را حدود دو سال و بالغ ذکر کرد و افزود: مطالعات لازم در خصوص زیستگاه و پراکنش این گربه سان کمیاب در شهرستان شاهرود انجام شده است.

فیروزپور بندپی با اشاره به موقعیت ممتاز زیست محیطی شهرستان شاهرود به عنوان قاره کوچک، از مشاهد قابل توجه این گربه سان در این حوزه محیط زیستی خبر داد و گفت: سیاه گوش یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب است که نیازمن مراقبت ویژه است.

وی با اشاره به موارد مشاهده سایر گربه سانان وحشی ازجمله پلنگ و یوزپلنگ در شاهرود، تصریح کرد: اداره حفاظت محیط زیست شاهرود با تمام توان به دنبال حفظ این گونه های نادر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود با یادآوری اینکه سیاه گوش دارای جثه ای نسبتا درشت نسبت به گربه وحشی است، تصریح کرد: این مهم باعث شده تا برخی از مردم گاهی آن را با پلنگ اشتباه بگیرند.

فیروزپور بندپی از مشخصات بارز سیاه گوش را علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها ذکر کرد و افزود: پرنده، خرگوش و دیگر جوندگان کوچک رژیم غذایی این گربه سان وحشی نادر را شامل می شوند.

از این گونه ارزشمند و کمیاب چهارگونه در دنیا وجود دارد که در این بین، سیاه گوش اوراسیایی که از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگ تر و دارای گسترده ترین پراکنش است در ایران مشاهده می شود.

کد خبر 3039175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha