۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۰۵

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

رمز موفقیت کشور تربیت نیروهای توانمند است

رمز موفقیت کشور تربیت نیروهای توانمند است

گرگان- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: رمز موفقیت ما این است که از آنچه داریم به خوبی استفاده و نیروی ماهر و توانمند تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگارمهر، اسکندر زند در مراسم ۳۰ امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های استانی بخش کشاورزی که ظهر شنبه برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: ما در کشوری هستیم که رسالت تولید غذا برعهده جهاد کشاورزی است.

زند با بیان اینکه تولید غذا رسالت بزرگی است، افزود: تولید درشرایط فعلی کشور سخت بوده و قابل مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نیست.

وی تصریح کرد: ما در سال ۱۰۰ میلیون تن غذا تولید می‌کنیم و این در شرایطی بوده که میانگین بارندگی کشور ما نسبت به دنیا کمتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال ۹۲ تراز کشاورزی ما منفی هشت بود، در سال ۹۳ منفی پنج و در سال ۹۴ این مقدار به منفی ۲.۵ رسیده است.

واردات ما نباید بیشتر از صادرات ما باشد

اسکندر زند با بیان اینکه هدف ما این است که تراز را به رقم مثبت برسانیم، گفت: واردات ما نباید بیشتر از صادرات ما باشد تا تولید داخل جایگاه خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی تحت تأثیر دوعامل طبیعی و انسانی است، تصریح کرد: از عوامل طبیعی می‌توان به آب، خاک وهوا اشاره کرد که کنترل آن از دست انسان خارج است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران کشوری بوده که برمبنای آب، آبادی‌ها در آن شکل می‌گرفت، اظهارکرد: ما دو هزار سال پیش در زمان ساسانیان مشکل کمبود آب داشتیم اما با تأسیس قنات این مشکل تا حدودی حل شد.

زند یکی از دلایلی که برای ایران مشکل کم آبی به وجود آورد را کاشت گیاهان پرمصرف آب دانست و در ادامه گفت: ساکن کردن عشایر، زدن چاه آب و بهره برداری از آب قنات از دیگر عوامل کمبود آب است.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌هایی در دستور کار دارد از جمله جابه جایی فصل کشت پاییزه و بهاره و افزایش کشت گلخانه‌ای از این موارد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از عوامل طبیعی را خاک نام برد و در ادامه اظهار کرد: خاک را نمی‌شود ساخت، اگر از بین برود دیگر نمی‌شود آن را برگرداند.

زند افزود: کودها یک ظرفیت مشخص برای تولید دارد و کشاورزی که خاک نداشته باشد نمی‌تواند از آب آن هم استفاده کند و جهاد کشاورزی در این زمینه با وظیفه سنگینی رو به روست.

وی تصریح کرد: اگر یک درجه میانگین دمای هوا گرم شود پنج تا ده درصد محصول افت می‌کند و این عوامل دست ما نیست اما می‌توانیم با ارائه راهکار از بروز آن جلوگیری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: حدود ۷۵ درصد کشاورزان ما زیر پنج هکتار زمین کشاورزی دارند که از نظر تجهیز کردن آن مشکل است.

زند با بیان اینکه رمز موفقیت ما این است که از آنچه داریم به خوبی استفاده کنیم، افزود: افزایش نیروی ماهر در کشاورزی خیلی مهم است، اما متاسفانه تنها ۲۵ درصد از کشاورزان ما با سواد و بقیه کم سواد هستند.

وی تصریح کرد: در بخش عوامل انسانی، سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه کشاورزی نشده و زیر ۱۰ درصد از تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی ارائه‌ می شود.

کد خبر 3043267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha