۲۶ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۵۴

مجموعه گزارش‌هاي اقتصادي خبرنگار اعزامي "مهر" به چين/رئيس جمهوري اعلام كرد:

كاهش بدهي‌هاي خارجي، افزايش حجم ذخاير ارزي و كاهش نقش دولت در فعاليت‌هاي اقتصادي /200 ميليارد دلار حجم پروژه‌‌هاي توسعه‌اي در ايران

كاهش بدهي‌هاي خارجي، افزايش حجم ذخاير ارزي و كاهش نقش دولت در فعاليت‌هاي اقتصادي /200 ميليارد دلار حجم پروژه‌‌هاي توسعه‌اي در ايران

محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران با اشاره به دستاوردهاي اقتصادي كشور طي سال اخير همچون كاهش شديد بدهي هاي خارجي، افزايش حجم ذخاير ارزي كشور و كاهش نقش دولت در فعاليت هاي اقتصادي، اعلام كرد: براي توسعه و پيشرفت كشور در بخش هاي مختلف، در مجموع بيش از 200 ميليارد دلار پروژه تعريف شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، رئيس جمهور كشورمان صبح امروز به وقت محلي در نشست همكاري هاي اقتصادي و تجاري ايران و چين با حضور نمايندگان شركت هاي تجاري، اقتصادي و صنعتي دو كشور كه در هتل سوفيتل شانگهاي (محل استقرار رئيس جمهور) برگزار شد،  ضمن ابراز خوشحالي از حضور در جمع مسئولان شركت ها، بازرگانان و صنعتگران ايراني و چيني اظهار داشت: چين و ايران نقش بسيار مهمي در بالندگي تمدن جهاني داشته اند و علي‌رغم فاصله جغرافيايي بين دو كشور مردم ايران و چين قرنهاست كه با هم خصوصا در مساله تجارت ارتباط دارند و روابط عميق و طولاني مردم دو كشور نيز تاثير فراواني در اين زمينه داشته است.

وي افزود: مهاجران ايراني در چين منشا اثرات فراواني بوده اند و متقابلا در ادبيات و هنر ايراني نيز رد پاي هنر مردم چين ديده مي شود كه ناشي از آشنايي مردم ايران زمين با كالاها و تمدن چين بر اثر رفت و آمد تجار اين كشور است.

احمدي نژاد با اشاره به اين سخن پيامبر اسلام (ص) كه "علم را بگوييد حتي اگر در چين باشد" اظهار داشت: امروز روابط گذشته بسيار توسعه يافته و ايران و چين به عنوان دو همكار و شريك جايگاهي برجسته و تاثيرگذار در تحولات منطقه اي و جهاني دارند و با مواضعي مشترك و نزديك به هم خود را نسبت به صلح و امنيت جهاني متعهد مي دانند و با زورگويي و تبعيض مخالفند.

وي مردم دو كشور را داراي ارزش هاي مشترك فراوان همچون سخت كوشي، انسان دوستي و صميميت دانست و ادامه داد: با گسترش روابط ايران و چين در زمينه هاي اقتصادي و تجاري، اين كشور به عنوان شريك اول تجاري ايران مطرح است.

رئيس جمهور اسلامي ايران افزايش حجم مبادلات مستقيم اقتصادي و تجاري دو كشور به رقم 10 ميليارد دلار در سال گذشته (2005 ميلادي) را از جمله نتايج همكاري ها و تلاش هاي دوجانبه دانست و در عين حال خطاب به روساي شركت فعال در كشورمان خاطرنشان كرد: اعتقاد دارم هنوز از تمامي ظرفيت ها و استعدادهاي بالقوه موجود دو كشور بهره برداري نشده و شما فعالان اقتصادي، صاحبان سرمايه و صنايع مي توانيد با استفاده از امكانات و ظرفيت هاي خود و همچنين بهره گيري از فرصت هاي موجود، به ارتقاء سطح همكاري ها كمك كنيد.

احمدي نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير به دستاوردهاي مهم اقتصادي نايل شده كه برآمده از مشاركت فعال مردم در عرصه هاي گوناگون اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي كشور است، اين دستاوردها را شامل كاهش شديد بدهي هاي خارجي، افزايش حجم ذخاير ارزي كشور، كاهش نقش دولت در فعاليت هاي اقتصادي، برقراري توازن نسبي در بودجه سالانه، عدم استقراض از بانك مركزي و يكسان سازي نرخ ارز از جمله اين دستاوردها اعلام كرد.

رئيس جمهور آغاز برنامه چهارم توسعه در كشورمان را مد نظر قرار داد و گفت: براي دستيابي به رشد و توسعه مناسب اقتصادي كشور پروژه هاي فراواني در بخش هاي مختلف مسكن، راه سازي ، ساخت بنادر و فرودگاهها، كارخانجات پتروشيمي و پالايشگاه، نيروگاه و سد و غيره تعريف شده است كه زمينه هاي فراواني را براي مشاركت شركتهاي متبوع چيني ايجاد مي كند.

وي مجموع سرمايه گذاري اين پروژه ها را بالغ بر 200 ميليارد دلار برآورد كرد كه نيمي از آن مربوط به سرمايه گذاري در بخش انرژي است.

احمدي نژاد اقتصاد ايران و چين و وجود ظرفيت ها و مزيت هاي فراواني براي همكاري با يكديگر را قابليتي براي مكمل قرار گرفتن اقتصادهاي دو كشور دانست و افزود: منابع عظيم نفت و گاز در ايران، تجربه و زير ساخت هاي لازم براي استحصال و انتقال اين منابع و ديگر منابع غني معدني، طيف گسترده اي از صنعت، توان بالقوه و بالفعل در ارائه خدمات مهندسي متنوع، ثبات سياسي و امنيتي در پهنه وسيع جغرافيايي، پشتوانه منابع انساني جوان و آموزش ديده و مزيت هاي ديگر، ايران را به بازاري جذاب و نيز كانوني موثر براي توليد ارزش افزوده و فرصت بسيار خوبي براي جلب همكاري كشورهاي آسيايي به ويژه چين تبديل كرده است.

رئيس جمهور با آرزوي موفقيت براي همه كساني كه در مسير توسعه و گسترش همكاري هاي دو كشور گام بر مي دارند، تصريح كرد: با توجه به محصولات ايراني در بازار بزرگ چين فرصت مغتنمي براي بازرگانان فراهم آمده است و با توجه به فراهم شدن بسترهاي لازم براي توسعه هر چه بيشتر روابط و اراده سياسي مقام هاي عاليرتبه دو كشور براي پشتيباني و حمايت از هرگونه تلاش براي گسترش روزافزون همكاري ها، اكنون وظيفه فعالين اقتصادي و تجاري در كشور است كه امكانات و توانمندي هاي خود را براي توسعه هر چه بيشتر مراودات و مبادلات بسيج نمايند.

وي دولت ايران را مصمم به اين دانست كه همه موانع را از مقابل دست روابط تجاري ايران و چين بردارد و خاطر نشان ساخت: توسعه روابط بانكي، تجاري، تسهيل امور كنسولي و توسعه ارتباطات مالي جزو برنامه هاي دولت است كه اميدواريم با تلاش شما و پشتيباني دولت شاهد گسترش هرچه بيشتر روابط ايران و چين باشيم.

به گزارش "مهر" رئيس جمهور پس از پايان سخنان خود از بازرگانان ايراني و چيني خواست كه اگر سوالي دارند مطرح كنند.

احمدي نژاد در پاسخ به خواسته يكي از تجار ايراني براي قطع كرن دست دلال ها از صادرات قير از ايران به چين اظهار داشت: وزير نفت اين موضوع را شنيد و حتما عمل خواهد كرد و من نيز دنبال مي كنم.

رئيس جمهور در پاسخ به سوال يكي از تجار چيني در مورد پيگيري پروژه ها و قراردادهايي كه در دولت گذشته ايران منعقد شده است اضافه كرد: تمام پروژه هايي كه پيش از اين مورد توافق قرار گرفته مورد تاييد است و برنامه ها تغيير نمي يابد.

وي در پاسخ به سوال يك تاجر ديگر چيني در مورد سياست هاي تشويقي ايران براي امور علمي و تكنولوژي بين دو كشور از حمايت دولت از روابط فيمابين خصوصا در زمينه توسعه فناوري هاي نو خبر داد.

رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري گفت: با چيني ها در حال مذاكره هستيم تا روابط بانكي را توسعه داده و براي بازرگانان دو طرف تسهيلاتي فراهم گردد.

يك بازرگان ايراني از پيگيري براي خواهرخواندگي بندر نيمبو چين و بندرعباس ايران سخن به ميان آورد كه رئيس جمهور اظهار داشت: ايران بنادر فراواني دارد كه ظرفيت تخليه بارگيري آنها بالاست. ما در بخش هاي شرقي درياي عمان به دنبال توسعه بنادر هستيم و از هر همكاري در اين زمينه استقبال مي كنيم.

يك بازرگان ديگر خطاب به رئيس جمهور اسلامي ايران گفت: شما به گونه اي حركت كرديد كه احساس مي كنيم حركت چند جانبه در جهان در حال گسترش است اما ايران چه اقداماتي را براي ارتقاي همكاري هاي آموزشي و فرهنگي با چين در دستور كار خود دارد كه احمدي نژاد پاسخ داد: در زمينه آموزشي و تحقيقاتي در دانشگاهها مشغول كار هستيم اما در ابتداي راه قرار داريم و اين مساله نياز به توسعه دارد.

همچنين يك بازرگان چيني ديگر خطاب به رئيس جمهور اسلامي ايران گفت: مي گويند شما 24 ساعته مشغول كار هستيد از شما مي خواهم كه بيشتر استراحت كنيد. شما با بوروكراسي و نامه نگاري موافق نيستيد و مي خواهيد كارايي را بالا ببريد از اين جهت پروسه كارهاي فاينانس و بيمه بعد ازقراردادها بسيار طولاني مي شود كه اين به ضرر دو طرف است . احمدي نژاد نيز در پاسخ به اين خواسته بازرگان چيني قول رفع اين مشكل را داد.

افزايش همكاري در بخش انرژي
همچنين رئيس جمهور با اشاره به نقش و اهميت روزافزون انرژي در توسعه و پيشرفت كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي پيشنهاد كرد كه نشست وزيران انرژي كشورهاي عضو جهت بررسي راه هاي بهتر همكاري در اكتشاف، استخراج، انتقال و تبديل انرژي و بهره برداري مشترك و و مناسب تر از اين امكان كم نظير در تهران برگزار شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان كه ديروز به وقت محلي در ششمين اجلاس سران كشورهاي سازمان همكاري هاي شانگهاي سخن مي گفت، در ابتدا ضمن خرسندي از حضور خود به عنوان نخستين رئيس جمهوري اسلامي ايران از تمهيدات و برنامه ريزي كشور چين براي برگزاري اين نشست تقدير كرد. 

وي سپس با اشاره به سابقه هزاران ساله مردمان كشورهاي حاضر در اين اجلاس گفت: آنها در يك پهنه جغرافيايي بزرگ با ارتباطات وسيع و با اميدها و آرزوهاي مشترك زندگي كرده اند و رفت و آمدها و مبادلات تجاري آنها به حدي بوده است كه آثار آن در فرهنگ و ادبيات و شعر و هنر و معماري مردمان ما ديده مي شود.

وي تعميم همكاري هاي اقتصادي و تجاري به همكاري هاي فرهنگي، سياسي و امنيتي را موجب تحكيم صلح و آرامش در منطقه  دانست و افزود: اين مبادلات مي تواند نقش موثري در تقويت صلح و ثبات جهاني داشته باشد و سازمان را به نهادي قوي و تاثيرگذار در زمينه هاي گوناگون اقتصادي، سياسي و تجاري هر سطح منطقه و جهان تبديل نمايد و مانع از تهديد نظام سلطه جهاني و مداخلات غير قانوني و زورمدارانه آن شود.

احمدي نژاد خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران بر مبناي اصول سياست خارجي خود، خواهان صلح و امنيت جهاني مبتني بر توحيد، عدالت و حفظ كرامت انساني است.

تاكيد بر نگاه عادلانه و احترام آميز به حقوق همه ملت ها و مقابله با بي عدالتي، تبعيض و تهديد از ديگر محورهاي سخنان رئيس جمهور بود كه وي اين عوامل را از عناصر مهم استقرار و پايداري صلح و ثبات منطقه اي و جهاني بيان كرد.

رئيس جمهور با اشاره به فرارسيدن ششمين سالگرد آغاز بكار سازمان همكاري شانگهاي اظهار داشت: براي گسترش و تقويت تعاملات و همكاري هاي اقتصادي، ارائه و اجراي طرح هاي كاربردي و منطبق با نياز كشورهاي عضو در زمينه حمل و نقل و ترانزيت كالا و ايجاد تسهيلات گمركي، ايجاد مناطق آزاد تجاري و سرمايه گذاري هاي مشترك مي تواند مفيد باشد.

وي حضور كشورهاي مصرف كننده و توليد كننده انرژي در سازمان و نقش و اهميت روز افزون انرژي در توسعه و پيشرفت كشورها را زمينه مناسبي در جهت همكاري در موضوع انرژي در سازمان همكاري شانگهاي دانست و پيشنهاد كرد: نشست وزيران انرژي كشورهاي عضو جهت بررسي راه هاي بهتر همكاري در اكتشاف، استخراج، انتقال و تبديل انرژي و بهره برداري مشترك و و مناسب تر از اين امكان كم نظير برگزار شود.

احمدي نژاد همچنين كشورمان را نيز به عنوان ميزبان اولين نشست وزيران انرژي كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي به ديگر سران پيشنهاد كرد.

ديدار احمدي نژاد و پوتين
محمود احمدي نژاد و ولاديمير پوتين روساي جمهور ايران و روسيه عصر ديروز به وقت محلي در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي در چين، در ديداري كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد درباره ابعاد مختلف همكاري هاي دوجانبه به ويژه انرژي ، مسائل جهاني و بين المللي از جمله موضوع هسته اي ايران گفتگو كردند.

وي با تاكيد بر اينكه ايران و روسيه در بسياري از مسائل بين المللي داراي ديدگاه‌هاي مشترك هستند، افزود: همكاري دو كشور در زمينه هاي مختلف به‌ويژه در انرژي مي تواند موجب بهره برداري بيشتر از همه ظرفيت ها و ارتقا سطح مناسبات بين المللي شود.

احمدي نژاد همكاري هاي سياسي و امنيتي ايران و روسيه را براي بسط صلح و امنيت در منطقه و جهان موثر و مفيد ارزيابي كرد و گفت: برخي نمي خواهند ايران و روسيه داراي اقتدار و نقش تعيين كننده در منطقه باشند و براي نفوذ در منطقه و تامين منافع نامشروع خود تلاش مي كنند در حالي كه ايران و روسيه مقتدر موجب تقويت صلح و ثبات منطقه مي شوند.

رئيس جمهور كشورمان با اشاره به آمادگي ايران براي مذاكره عادلانه درباره موضوع هسته اي افزود: آمريكا روابط عادلانه و برابر ميان كشورها را نمي پسندد و مي خواهد فراقانوني و از موضع بالا با ديگران برخورد كند. و نيازهاي خود را به كشورهاي ديگر به شكل امتياز دادن به آنها مطرح سازد.

احمدي نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در حال بررسي بسته پيشنهادي 5+1 در باره موضوع هسته اي است، اظهار داشت: موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران با مذاكره و در فضايي آرام و بدور از تنش و بر اساس قوانين و تعهدات بين المللي قابل حل و فصل است.

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به شانگهاي، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز در اين ديدار طي سخناني جمهوري اسلامي ايران را شريك تاريخي روسيه عنوان كرد و با خوب و رو به گسترش دانستن روابط دو كشور بويژه در بخش اقتصادي طي سال‌هاي اخير گفت: حجم مبادلات ايران و روسيه پس از سال 2000 ، سه برابر شده  و با توجه به ظرفيت هاي فراوان دو كشور همچنان در ابعاد گوناگون قابل توسعه و گسترش است.

پوتين روسيه را شريكي قابل اطمينان براي ايران دانست و افزود: براي گسترش هر چه بيشتر روابط تهران - مسكو هيچ مشكلي وجود ندارد و روسيه به رغم برخي فشارها از گسترش روابط با ايران پشتيباني و حمايت مي كند.

وي نقش مثبت ايران در حل و فصل مسائل افغانستان و عراق را خاطرنشان كرد و ادامه داد: با وجود همه فشارها روسيه با ايران در زمينه فناوري صلح آميز هسته اي همكاري مي كند و به صورت كامل تعهدات خود را انجام خواهد داد و آمادگي دارد در آينده نيز در طرح هاي جديد ايران همكاري كند.

پوتين خاطرنشان كرد: ما اعتقاد داريم همه كشورهاي جهان حق دارند از فناوري هاي پيشرفته استفاده كنند و دسترسي برابر و غيرتبعيض آميز به اين فناوري ها براي همه كشورها فراهم باشد. بطوري كه اين كار در جامعه بين المللي ايجاد نگراني نكند.

پيشنهاد شركت گازي مشترك ميان ايران و روسيه
رئيس جمهور روسيه همچنين از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي تاسيس شركت گاز مشترك شديدا استقبال كرد و اظهار داشت: تاسيس چنين شركتي مي تواند سازوكار مشاوره دائمي درباره بازار انرژي بويژه گاز را برقرار سازد.

وي با تاكيد بر اينكه روسيه همواره در كنار ايران بوده و حمايت هاي خود را از فناوري صلح آميز هسته اي ايران ادامه مي دهد، افزود: ايران و روسيه درك مشتركي از شرايط منطقه اي و جهاني دارند و روسيه نيز معتقد است موضوع هسته اي ايران از طريق گفتگو و مذاكره قابل حل مي باشد.

پوتين تاكيد كرد: روسيه، جمهوري اسلامي ايران را كشوري مستقل و از عوامل اصلي برقراري توازن در منطقه مي داند و از اين نقش حمايت مي كند.

رئيس جمهور روسيه در پايان با اشاره به برگزاري اجلاس سران كشورهاي حاشيه خزر در تهران كه پاييز آينده در تهران برگزارمي شود ابراز اميدواري كرد كه اين اجلاس  گام به جلو در راستاي همكاري هاي بيشتر اين كشورها باشد.

خط لوله صلح
البته روساي جمهوري ايران و پاكستان روابط تهران و اسلام آباد را بسيار خوب دانستند و هر دو بر مسائلي همچون تسريع در احداث خط لوله گاز ايران به پاكستان و هند و همچنين همكاري هاي امنيتي و اطلاعاتي جهت امنيت مرزها و مبارزه با تروريست تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ظهر امروز به وقت محلي در ديدار پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان در حاشيه اجلاس سران شانگهاي با اشاره به ظرفيت هاي فراوان و پيوندهاي مختلف در زمينه هاي گوناگون ميان ايران و پاكستان گفت: ما پاكستان را كشور همسايه، دوست و برادر خود مي دانيم و معتقديم همه شرايط براي توسعه روابط دوجانبه ايران و پاكستان در زمينه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي فراهم است.

وي توسعه روابط اقتصادي دو كشور با توجه به ظرفيت هاي فراوان موجود را در راستاي تقويت مناسبات دوجانبه بسيار موثر ارزيابي كرد و افزود: اميدواريم با نهايي شدن قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و هند شاهد گسترش هرچه بيشتر روابط اقتصادي دو كشور باشيم.

رئيس جمهور كشورمان همچنين بر ضرورت هماهنگي بيشتر ايران و پاكستان در زمينه همكاري هاي امنيتي و مرزي براي جلوگيري از شرارت كساني كه قصد دارند با اقدامات تروريستي روابط دو كشور را خدشه دار كنند تاكيد كرد كه با استقبال پرويز مشرف روبرو شد.

احمدي نژاد با تاكيد بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران، همكاري هاي فراوان كشورمان با آژانس بين المللي انرژي اتمي را خاطرنشان كرد و افزود: ايران همواره آماده مذاكره عادلانه و در شرايط برابر بوده است و ارائه پيشنهاد 1 + 5 را گامي به جلو براي حل و فصل موضوع در فضايي آرام و به دور از تنش مي داند.

به گزارش خبرنگار ما، رئيس جمهور پاكستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر علاقمندي پاكستان براي گسترش هرچه بيشتر روابط دو جانبه با ايران گفت: ما خواستار نهايي شدن هرچه سريعتر قرارداد انتقال گاز هستيم و اميدواريم با انعقاد اين قرارداد روابط اقتصادي دو كشور شكوفا گردد.

مشرف روابط سياسي تهران اسلام آباد را خوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: براي تقويت امنيت مرزي دو كشور پاكستان، آماده همكاري هاي اطلاعاتي و امنيتي با ايران و هماهنگي اقدامات دو كشور در زمينه مبارزه با تروريسم است.

رئيس جمهور پاكستان همچنين از كمك هاي سخاوتمندانه و خودجوش دولت و ملت ايران به حادثه ديدگان زلزله در پاكستان از جمله تاسيس مراكز بهداشتي و ساخت اعضاي مصنوعي بدن قدرداني و تشكر ويژه كرد.

رؤساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در سومين روز از سفر دكتر احمدي نژاد به شانگهاي با يكديگر ديدار و درباره مسائل مختلف مورد علاقه دو كشور از جمله موضوع هسته اي ايران مذاكره كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، محمود احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخي و كهن ميان ملت هاي ايران و چين به عنوان دو تمدن قديمي و فرهنگ ساز در شرق گفت: ديدگاه هاي ايران و چين نسبت به تحولات و مسائل جهاني داراي نقاط اشتراك فراواني است و روابط خوب ميان تهران و پكن نه تنها به نفع دو ملت بلكه به سود ملت هاي منطقه و جهان است.

وي با تاكيد بر اينكه ايران در تلاش براي تحقق صلح و آرامش پايدار براي جهان است، تصريح كرد: صلح و ثبات پايدار بر پايه روابط برادرانه و يكسان برقرار خواهد شد و امروز ايران و چين از ظرفيت هاي فراواني در اين راستا برخوردار هستند.

رئيس جمهور بر لزوم تداوم و تعميق مشورت هاي سياسي ميان تهران و پكن تاكيد كرد و ادامه داد: برخي ها مخالف پيشرفت ايران و چين و توسعه روابط دو كشور هستند در حالي كه توسعه مناسبات و اقتدار اين دو كشور به ضرر هيچ ملتي نيست و ما مي توانيم با توسعه همكاري هاي سياسي تاثير عميق تري در صلح و ثباتي جهاني داشته و يكديگر را تقويت كنيم.

رئيس جمهور همچنين به ظرفيت هاي فراوان موجود براي همكاري هرچه بيشتر ايران و چين در زمينه اقتصادي اشاره كرد و گفت: ايران آمادگي دارد در بخشهاي مختلف از جمله حمل و نقل، مخابرات و انرژي روابط خود را با چين گسترش داده و موانع را در اين راه رفع كند.

احمدي نژاد اهميت توسعه روابط فرهنگي ميان دو كشور تمدن ساز را خاطرنشان كرد و افزود: آنچه صلح و آرامش را در جهان برقرار مي كند فرهنگ و تمدن است كه شكل دهنده روابط ميان ملت ها و تعميق بخش روابط است و ارتباط بيشتر فرهنگي ميان تمدن هاي ايران و چين موجب تقويت فضاي منطق و انديشه در عرصه روابط جهاني به جاي فضاي تهديد و زور خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته اي پرداخت و با قدرداني از مواضع خوب چين در اين موضوع اظهار داشت: برخي قدرتها پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل استقلال ملت ايران و مقاومت آنها در برابر سلطه جويي اين قدرتها بر منابع منطقه، با توطئه هاي مختلف از جنگ تحميلي صدام عليه ايران و محاصره اقتصادي در پي فشار بر ايران براي تغيير رفتار كشورمان و تحقق سلطه جويي خود بوده و هستند.

احمدي نژاد ادامه داد: آنها با اينكه مي دانند فعاليت هاي هسته اي ايران كاملا صلح آميز و در چارچوب قوانين و مقررات بين المللي و سازمان هاي بين المللي نيز اين موضوع را بارها تاكيد كرده اند و با وجود آنكه ايران بارها اعلام كرده است كه در دكترين نظامي خود به دنبال سلاح هسته اي نيست اما مي خواهند با تحت فشار قرار دادن ايران به اهداف خود برسند و اگر موضوع هسته اي نيز نبود مسئله ديگري را براي اعمال فشار بهانه مي كردند.

رئيس جمهوري اسلامي ايران با ابراز تاسف از اينكه با وجود پايبندي ايران به ان پي تي، كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي به هيچ يك از تعهدات خود در قبال تامين نيازهاي هسته اي ايران عمل نكرده اند گفت: ما در 10سال آينده براي تامين نيازهاي كشورمان به افزايش توليد 20هزار مگاوات برق نياز داريم كه بايد اين نياز بزرگ را از طريق توليد برق هسته اي تامين كنيم و اكنون نيز فناوري توليد سوخت را براي نيروگاهها به دست آورده ايم.

احمدي نژاد بر آمادگي كامل ايران براي مذاكره در شرايط برابر و عادلانه درباره موضوع هسته اي تاكيد و خاطرنشان كرد: ايران در چارچوب منافع ملي و حفظ حقوق مسلم ملت در حال بررسي پيشنهاد 1+ 5 است و معتقد است وجود فضاي آرام و به دور از تنش به حل و فصل مسئله كمك خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار "مهر"، هوجين تائو رئيس جمهور چين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط قديمي ايران و چين كه ازطريق جاده ابريشم ملت هاي دو كشور به يكديگر متصل و داراي مراودات فراوان بودند اظهار داشت: چين و ايران دو كشور در حال توسعه در امور بين المللي ديدگاه هاي مشترك بسياري دارند و روابط سياسي و حجم مبادلات اقتصادي دو كشور در سالهاي اخير بسيار خوب بوده است و درباره موضوعات مختلف جهان از جمله اصلاح ساختار سازمان ملل و حقوق بشر مشورتهاي بسيار خوب و صميمي داشته اند.

وي بر لزوم تقويت مشورت هاي سياسي ميان دو كشور، تعميق روابط اقتصادي دو جانبه در بخش هاي مختلف از جمله راه و ترابري، انرژي، مخابرات، برق، معادن و ذوب فلزات و همچنين گفتگوي فرهنگي دو تمدن ايران و چين تاكيد كرد و ادامه داد: چين و ايران از كشورهاي باستاني و متمدن هستند و بايد روابط فرهنگي خود را براي تسريع در مبادلات انساني و فرهنگي تقويت كنند.

هوجين تائو با تاكيد بر لزوم ارتقاي هرچه بيشتر روابط ايران و چين در حد سطوح به موضوع هسته اي ايران اشاره كرد و افزود: چين از حقوق مشروع ايران براي استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي حمايت مي كند و معتقد است بايد پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (npt) توسط سازمان هاي بين المللي و كشورهاي مختلف حفظ شود و همواره بر اين نكته تاكيد كرده است كه موضوع هسته اي ايران بايد از طريق مذاكره و به طور مناسب حل و فصل شود و در اين راستا به صورت خستگي ناپذير كوشيده است.

رئيس جمهور چين در پايان با بيان اينكه چين مايل است با حفظ مشورتهاي صميمي خود با ايران در روندهاي آينده نقش سازنده خود را ايفا كند افزود: مطمئن هستم مسئولان ايراني با در نظر گرفتن منافع ملت ايران تصميم درستي در موضوع هسته اي اتخاذ خواهند كرد.

گسترش همكاري‌هاي ايران و قزاقستان
دكتر محمود احمدي نژاد در دومين روز از سفر به چين عصر امروز به وقت محلي با سلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي ديدار و گفت وگو كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به اينكه ايران و قزاقستان دو كشور مهم در منطقه و همسايه در درياي خزر هستند گفت: ايران همچون قزاقستان معتقد است كه هيچ كشور بيگانه اي نبايد در امور اين منطقه دخالت كند و تنها كشورهاي حاشيه خزر بايد امنيت آن را تامين كرده و فضاي دوستانه را حاكم كنند.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه زمينه هاي فراوان براي همكاري در ابعاد مختلف ميان تهران و آستانه وجود دارد، افزود: توسعه روابط دوستانه با قزاقستان در برنامه هاي قطعي سياست خارجي ايران است و خوشبختانه فرصت ها در زمينه هاي فراواني در اين راستا از جمله در بخش هاي كشاورزي، تجارت، نفت و گاز وجود دارد كه بايد هر چه سريعتر عمل شود.

رئيس جمهور كشورمان همكاري در زمينه ترانزيت كالا و سواپ نفت را از زمينه هاي گسترش روابط دو كشور دانست و افزود: سياست هاي قزاقستان در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروريسم و جرائم سازمان يافته مورد تاييد ايران است و ما آمادگي همكاري امنيتي با قزاقستان را در اين زمينه داريم.

نظربايف نيز در اين ديدار با ابراز خشنودي از ملاقات با دكتر احمدي نژاد به عنوان شخصي كه اهميت فراواني براي دوستي دو كشور و توسعه روابط دو جانبه قائل است اظهار داشت: ايران و قزاقستان روابط بسيار خوبي دارند و ما هيچ مشكلي با ايران براي توسعه هر چه بيشتر مناسبات دو جانبه نداريم.

وي همچنين علاقه مندي كشورش را براي انتقال نفت و گاز خود به بازارهاي جهاني از طريق خاك ايران اعلام كرد و ادامه داد: ايران توانايي بسيار زيادي براي  تقويت صلح و آرامش منطقه دارد و قزاقستان ضمن حمايت از برگزاري اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران، اميدوار است اين اجلاس به نتايج و توافقات عملي دست يابد تا مانعي براي دخالت قدرتهاي بيگانه و نظامي شدن اين دريا گردد.

رئيس جمهور قزاقستان در پايان بر تداوم حمايت كشورش از ايران در مسائل سياسي بين المللي تاكيد كرد و خاطرنشان ساخت: از برخورداري ايران از فناوري صلح آميز هسته اي حمايت كرده و اميدواريم مسئله موجود با مذاكره حل و فصل شود.

پيوندهاي مستحكم ايران و تاجيكستان
محمود احمدي نژاد و امامعلي رحمانف روساي جمهوري ايران و تاجيكستان در ديداري كه در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي انجام شد، بر گسترش هرچه بيشتر روابط در تمام زمينه ها ميان دو كشور فارسي زبان تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به شانگهاي، رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار ملت هاي ايران و تاجيكستان را برادر و در اصل به منزله يك ملت دانست و اظهار داشت: پيوندهاي مستحكم فرهنگي، زباني ، ديني و تاريخي ميان ايران و تاجيكستان ، ضرورت گسترش هرچه بيشتر روابط در همه زمينه ها را ايجاب مي كند.

وي بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مشاركت در پروژه هاي راهسازي، ساخت تونل ، سد و نيروگاه در تاجيكستان تاكيد كرد و افزود: ضرورت دارد سه كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان براي تقويت هر چه بيشتر زبان فارسي در جهان همكاري هاي بسيار گسترده اي در زمينه فرهنگي داشته باشند.

امامعلي رحمانف نيز زبان و فرهنگ مشترك ميان ملت هاي ايران و تاجيكستان را عامل جاودانه پيوند مستحكم ميان دو ملت عنوان كرد و گفت: تاجيكستان همواره از ايران حمايت مي كند و پيشرفت، خوشبختي و ترقي ملت ايران را نه تنها متعلق به ايران بلكه متعلق به همه فارسي زبانان جهان مي داند.

رئيس جمهور تاجيكستان با اشاره به سفر آينده دكتر احمدي نژاد به اين كشور براي شركت در مراسم افتتاح تونل "انزاب" گفت: تاجيكستان با آغوش باز از ايران براي حضور در طرح هاي مختلف عمراني در اين كشور به ويژه طرح هاي حمل و نقل و آب و برق دعوت و حمايت مي كند.

وي ابراز اميدواري كرد كه اجلاس سران كشورهاي ايران ، تاجيكستان و افغانستان به عنوان سه كشور فارسي زبان به زودي در شهر دوشنبه برگزار گردد.

کد خبر 340222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha