۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳

به دلیل مصرف بی‌رویه منابع آبی؛

نشست دشت اردبیل نیازمند راهکار اورژانسی است

نشست دشت اردبیل نیازمند راهکار اورژانسی است

اردبیل- فرماندار اردبیل گفت: دشت اردبیل به دلیل مصرف بی‌رویه منابع آبی نیازمند راهکار اورژانسی است و متأسفانه در حال نشست است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد زنجانی صبح سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات آبی دشت اردبیل تصریح کرد:بعد از دشت مغان دشت اردبیل زرخیز ترین و بزرگ ترین دشت در استان اردبیل است.

وی افزود: برداشت های بی‌رویه آب در سال های گذشته موجب افت سطح سفره های آبی زیر زمینی و در ادامه نشست دشت اردبیل شده است و وضعیت فعلی ایجاب می کند که نسبت به مدیریت بهینه آب ورود اورژانسی داشته باشیم.

به گفته فرماندار اردبیل به دلیل اینکه ۹۲ درصد از آب موجود به مصرف کشاورزی می رسد، لازم است نسبت به اصلاح شیوه های آبیاری اقدام شود.

وی با بیان اینکه اصلاح شیوه ها در ۱۵ هزار هکتار در دست اجرا است، ادامه داد: از جمله اینکه امسال سد پیله سحران که مدت پنج سال با خشکسالی مواجه بود آب‌رسانی شده است.

زنجانی با اذعان به نیاز ۲.۵ میلیون متر مربعی این شد، تصریح کرد: امسال یک میلیون متر مکعب آب به سد خشک شده پیله سحران تزریق شد که می تواند نیاز روستاهای پایین دست از جمله کمی آباد و رضی آباد را تامین کند.

فرماندار اردبیل با تاکید به اینکه اولویت اول تامین آبی، آب شرب است، ادامه داد: هر چند در بخش کشاورزی برای شیوه های جدید آبیاری دولت تسهیلاتی نیز پیش بینی کرده اما اولویت اول ما تامین آب شرب است.

وی متذکر شد: بر همین اساس در سال جاری عملیات آب‌رسانی به ۲۶ روستا انجام شد و در آب‌رسانی به خود شهر اردبیل نیز اقداماتی صورت گرفته است.

زنجانی با اذعان به اینکه ۹۰ درصد آب شرب اردبیل از سد یامچی که یک سد کشاورزی است، تامین می شود، بیان داشت: به دلیل اینکه برداشت از رقوم بالا موجب می شد کیفیت آب مطلوب نباشد چهار پمپ در سد راه اندازی شد  و برج آبگیر با ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه کرد اجرا شده است.

به گفته فرماندار اردبیل در پی اجرای این طرح برداشت آب از رقوم پایین انجام می شود و علاوه بر این توسعه تصفیه خانه آب نیز که یک پروسه پنج ساله است در دست اقدام است.

وی در خصوص تکمیل تصفیه خانه فاضلاب نیز گفت: به دلیل اینکه ۸۰ درصد از آب برداشتی سد به فاضلاب تبدیل می شود، ضروری است با تصفیه مطلوب زمینه استفاده مجدد آن فراهم شود.

زنجانی افزود: فاز اول تصفیه خانه فاضلاب در دست احداث است و می تواند زمینه استفاده مجدد از آب را فراهم ساخته و از هدر رفت آن جلوگیری کند.

 

کد خبر 3558126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha